Oma Häme

Hyvinvointialue ja kunnat aktivoivat yhdessä asukkaita liikkumaan

Jaa
Logo, jossa on sydäntä pitelevät kädet ja teksti "Asiakslähtöisyys".

Itsensä ja toisten liikkumaan motivointi on taitolaji. Miten ihmeessä kannustaa itseään lähtemään liikkumaan harmaaseen tihkusateeseen, etenkään jos liikunta ei ole ollut oma juttu? Rutiinien ja elintapojen muuttaminen on vaikeaa. Tähän ja moneen muuhun liikkumattomuuden haasteeseen löytyy ratkaisuja kunnista, liikuntaneuvonnan rautaisilta ammattilaisilta.   

Liikuntaneuvonta on kuntien maksuton, matalan kynnyksen palvelu, jonka tavoitteena on edistää asiakkaiden terveyttä edistäviä tottumuksia. Liikuntaneuvojat ovat asiakkaiden tukena elintapojen muuttamisessa 6–12 kuukauden ajan asiakkaan tarpeiden mukaan. Säännöllisissä tapaamisissa työskennellään yhdessä asetetun, motivoivan ja realistisen tavoitteen eteen. Liikuntaneuvonnasta saa apua monelle tuttuun tilanteeseen: pitäisi liikkua, mutta ei riitä aika, ei huvita tai jos ei tiedä, mistä aloittaa.  

Kanta-Hämeen hyvinvointialue ja kunnat ovat yhteistyössä lähteneet edistämään asukkaiden liikunta-aktiivisuutta. He ovat solmineet sopimuksen, jonka myötä kunnan liikuntaneuvojat saavat rajatut oikeudet kirjata Oma Hämeen potilastietojärjestelmään.

Kuvassa%20vasemmalta%20Oma%20H%E4meen%20elintapaohjauksen%20koordinaattori%20Minna%20Ritakorpi%2C%20Lopen%20liikuntaneuvoja%20Veera%20Tulonen%20ja%20H%E4meenlinnan%20liikuntaneuvoja%20Panu%20Tavisalo.%20Kolmikko%20kokoontuu%20s%E4%E4nn%F6llisesti%20yhteen%20muiden%20alueen%20liikuntaneuvojien%20kanssa.
Kuvassa vasemmalta Oma Hämeen elintapaohjauksen koordinaattori Minna Ritakorpi, Lopen liikuntaneuvoja Veera Tulonen ja Hämeenlinnan liikuntaneuvoja Panu Tavisalo. Kolmikko kokoontuu säännöllisesti yhteen muiden alueen liikuntaneuvojien kanssa.

Yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin

Tämä mahdollistaa sen, että hyvinvointialueen ammattilainen voi tehdä sähköisen lähetteen kunnan liikuntaneuvojalle, jos asiakas on halukas tuen saamiseen. Näin ohjautuminen hyvinvointialueen palvelusta kunnan palveluihin sujuvoituu ja asiakasta koskevat tiedot ovat kirjattuna yhdessä, samassa järjestelmässä. Tästä onnistuneesta yhteistyöstä hyötyvät kaikki: asiakas, kunta ja hyvinvointialue. 

Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi tehdä liikuntalähetteen kenestä tahansa nuoresta aikuisesta tai aikuisesta, joka kaipaa tukea liikkumiseen ja muiden elintapojen muuttamiseen. Lähetteen saavuttua liikuntaneuvoja ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja sopii ensimmäisen tapaamisajan lähtötilanteen kartoittamista ja suunnitelman tekoa varten.  

Yhteistyö on alkanut Hattulan, Hausjärven, Humppilan, Hämeenlinnan, Forssan, Jokioisten, Janakkalan, Lopen ja Riihimäen kanssa. Liikuntaneuvojat ovat innolla ottaneet käyttöön uuden järjestelmän, sillä tätä toimintamallia on toivottu pitkään.

Toiveena on, että liikuntaneuvontaan tulisivat ne, jotka eivät ole vielä löytäneet itselleen sopivaa tapaa liikkua.  Himoliikkujaksi ei tarvitse alkaa, vaan oppia tekemään valintoja, jotka auttavat voimaan hyvin.  

Kuntien liikuntaneuvojien yhteystiedot

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Oma Hämeen sydämet on palkittu – kiitos asiakkaillemme21.5.2025 12:04:13 EEST | Tiedote

Maaliskuussa järjestettiin Oma Hämeen Sydän -kampanja, jossa asiakkaat saivat kertoa unohtumattomista kohtaamisistaan hyvinvointialueen ammattilaisten kanssa. Kampanjassa annettiin tunnustusta henkilöille, työpareille tai yksiköille, joiden työstä on jäänyt asiakkaille positiivinen kokemus. Asiakkaat saivat antaa ääniä kyselylomakkeen kautta tai kirjallisesti Oma Hämeen kirjaamoon. Ääniä kertyi useita satoja. – Halusimme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden vaikuttaa henkilökuntamme palkitsemiseen kertomalla, mistä ovat saaneet sydämiin jääneen kokemuksen. Samalla halusimme osoittaa, kuinka Oma Hämeessä arvostetaan henkilöstön panosta ja sitoutumista asiakaskokemuksen parantamiseen, toteaa kampanjaa ideoinut asiakaspalvelun erityisasiantuntija Sanna Mäkynen. Ääniä sai yhteensä noin 130 työntekijää, noin 30 työparia ja 60 eri yksikköä. Oma Hämeen raati valitsi näiden joukosta kuusi, jotka palkittiin hyvinvointialueen henkilöstöpäivillä huhtikuussa. "Tuli tunne, että joku välittää ja pitä

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye