Robotti tunnistaa monikävijäpotilaat Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyksessä ja ohjaa selvittämään taustasyitä

Jaa

Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyksessä otettiin helmikuun alussa käyttöön robotiikkaratkaisu, joka tunnistaa monikävijäpotilaat automaattisesti, ja mahdollistaa heidän tehokkaamman ohjaamisensa perusterveydenhuollon hoidon tarpeen arviointiin. Ratkaisulla parannetaan hoidon laatua ja tehostetaan päivystyksen resurssien käyttöä.

Päivystyksen kuormituksen hallinta on kriittistä hoidon oikea-aikaisuudelle. Pirkanmaan hyvinvointialue hyödyntää kuormituksen hallinnassa ja potilaiden hoidon tukena mallia, jossa päivystyspotilaiden joukosta tunnistetaan monikävijäpotilaat – eli henkilöt, joilla on enemmän kuin viisi päivystyskäyntiä viimeisen vuoden ajalta. Monikävijäpotilaista lähetetään perusterveydenhuoltoon pyyntö jatkokontaktoinnista mahdollisten taustasyiden selvittämiseksi.

Manuaalinen tunnistusprosessi on ollut aikaa vievä ja tarkistukset on tehty muun kiireen lomassa aina, kun hoitajilla on ollut siihen mahdollisuus. Tämä on johtanut siihen, ettei tarkistuksia ole voitu suorittaa johdonmukaisesti kaikille potilaille. Monikävijäpotilaan kannalta tunnistamatta jääminen on voinut tarkoittaa sitä, että hänen hoitotarpeensa kiireettömiä taustasyitä ei olla päädytty selvittämään toivottavalla laajuudella.

Helmikuun alussa käyttöön otettu robotiikkaratkaisu seuloo päivystykseen ilmoittautuneista potilaista automaattisesti kaikki monikävijäpotilaat, varmistaen että jokainen monikävijäpotilas tulee tunnistetuksi. Tunnistamisen jälkeen potilaalta kysytään päivystyksessä erillinen lupa jatkoseurantapyynnön lähettämiseksi perusterveydenhuoltoon. 

Tuloksia jo ensimmäisen kuukauden aikana

Ensimmäisen kuukauden aikana prosessin läpi on kulkenut lähes 7 000 potilasta, joista 10 % on tunnistettu monikävijöiksi. Heistä 6 %:lle on tehty yhteydenottopyyntö perusterveydenhuoltoon potilaan luvalla. Näille potilaille järjestetään jatkokontakti kahden viikon sisällä, jolloin hoidon tarve arvioidaan ja heidät voidaan ohjata tarkoituksenmukaiseen hoitoon.

“Pidämme erityisen tärkeänä, että kaikki monikävijäpotilaat tulevat tunnistetuiksi systemaattisesti, ja heille voidaan tarvittaessa tarjota perusterveydenhuollossa jatkohoitoa todellisen hoidon tarpeensa mukaisesti.Hektisessä päivystyksessä kun ei pääasiassa ole mahdollisuutta selvittää kiireettömiä taustasyitä oireiden taustalla. Perusterveydenhuollossa potilaan hoidon tarpeeseensa voidaan vastata tarkoituksenmukaisilla palveluilla, joka voi ennaltaehkäistä toistuvia käyntejä päivystykseen. Automaattisista tarkistuksista syntynyt aikasäästö vapauttaa päivystyksen hoitajien aikaa akuuttiin potilastyöhön” kuvaa projektista vastannut, Pirkanmaan hyvinvointialueen Erikoissuunnittelija, Noora Tulivuo automaation vaikutuksia.

Osa pitkäjänteistä kehitystä

Monikävijöiden tunnistaminen ja ohjaaminen on ollut Pirkanmaan hyvinvointialueella kehitystyön kohteena jo usean vuoden ajan. Nyt käyttöön otettu automaatioratkaisu on jälleen uusi askel tehokkaamman ja potilaskeskeisemmin toteutetun päivystystoiminnan suuntaan. 

"Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme olla mukana tukemassa hyvinvointialuetta tässä tärkeässä kehitystyössä. Yhteistyö on ollut sujuvaa ja vaivatonta koko projektin ajan, ja toivomme sen jatkuvan myös tulevaisuudessa hyvinvointialueen tavoitteiden saavuttamiseksi ja potilastyön vahvistamiseksi", sanoo Marja Heikkinen, Hyvinvointialueiden Asiakkuuspäällikkö, Digital Workforce.

Lisätietoja:

Marja Heikkinen
Key Account Manager
Digital Workforce Services Oyj
marja.heikkinen@digitalworkforce.com
+358 40 749 4858



Avainsanat

Tietoja Digital Workforcesta

Digital Workforce Services Oyj on johtava liiketoiminnan automaatioon ja teknologiaratkaisuihin keskittynyt palveluntarjoaja. Digital Workforce Outsmart -alustan ja palveluiden avulla, mukaan lukien tekoälyagentit, asiakasorganisaatiot voivat uudistaa tietotyötä, säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa sekä parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Yli 200 suurta kansainvälistä asiakasta käyttää yhtiön palveluita toimintansa kehittämiseen automaation avulla. Digital Workforce on erityisen vahva terveyden- ja sosiaalihuollon asiakas- ja hoitopolkujen automatisoinnissa edistäen pitkäaikaissairauksien seurantaa, parantaen potilasturvallisuutta ja lisäten työn tuottavuutta. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla.

Lisätietoja: https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj

Digital Workforce lanseeraa Agent Workforce –ratkaisun: tekoälypohjaiset digityöntekijät uudistavat vakuutusten korvauskäsittelyn7.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Digital Workforce lanseeraa Agent Workforce –ratkaisun: tekoälypohjaiset digityöntekijät uudistavat vakuutusten korvauskäsittelyn Lehdistötiedote 7.5 2025 klo 10.00 Digital Workforce Services Oyj, globaali liiketoimintaprosessien automaation edelläkävijä, julkisti tänään Agent Workforce -ratkaisun, joka koostuu useista tehtäväkohtaisista tekoälyagenteista. Nämä agentit on tuotteistettu hallinnoimaan vakuutusten korvausprosesseja aina vahingon ensimmäisestä ilmoituksesta lopulliseen korvauspäätökseen. Agent Workforce -ratkaisun ensimmäinen vaihe keskittyy sairausvakuutuskorvauksiin, joihin liittyy tyypillisesti runsaasti manuaalisia työvaiheita dokumenttien tulkinnassa, kuten lääkärinlausuntojen ja vakuutusehtojen vertailua. Agent Workforce -ratkaisun on tarkoitus laajentua tulevaisuudessa useisiin eri vakuutuslajeihin. Uusi ratkaisu nojaa Digital Workforcen kymmenvuotiseen vakuutusalan automaatiokokemukseen sekä uusimpaan tekoälyteknologiaan. Tiimi älykkäitä agentteja tulkitsee sähköpo

Digital Workforce launches Agent Workforce – AI-powered specialist agents that reinvent General Insurance claims7.5.2025 10:00:00 EEST | Press release

Digital Workforce launches Agent Workforce – AI-powered specialist agents that reinvent General Insurance claims Press release May 7, 2025 10:00 AM EEST Digital Workforce Services Plc, a global leader in business-process automation, today unveiled Agent Workforce, a portfolio of specialised AI agents purpose-built to manage General Insurance claims - from first notification of loss through to final settlement. The initial launch of Agent Workforce focuses on medical insurance claims that are typically full of manual steps to infer and analyse unstructured data inputs like doctor’s notes and medical records. Subsequent evolution of the Agent Workforce aims to generalise the capability across multiple General Insurance lines. Drawing on Digital Workforce’s decade of insurance automation experience, the new Agent Workforce team of digital workers converts unstructured data, validates coverage, detects fraud, and settles claims autonomously, freeing adjusters to focus on complex, empathic

Digital Workforce Services Oyj UiPath Agentic Automation Fast Track -kumppaniksi6.5.2025 15:30:14 EEST | Tiedote

Digital Workforce Services Oyj UiPath Agentic Automation Fast Track -kumppaniksi Lehdistötiedote Helsinki, 6.5.2025 klo 15.30 Digital Workforce Services Oyj :lle on myönnetty UiPath Agentic Automation Fast Track Partner -kumppanin status. Tämä tunnustus myönnetään valituille UiPath-kumppaneille, jotka ovat saaneet UiPathilta varhaisen pääsyn ja koulutusta agentic automation -toiminnallisuuksista, tunnistaneet asiakkaille käyttötapauksia ja skenaarioita, joissa agentit voivat auttaa kokonaisvaltaisessa prosessiautomaatiossa sekä osallistuneet UiPathin agenttiautomaatioratkaisujen jatkokehitykseen. UiPath Agentic Automation Fast Track Partners on osoitus UiPath-kumppaneiden erinomaisesta sitoutumisesta orkestroidun automaatiokokonaisuuden toimittamiseen asiakkaille yhdistämällä tekoälyagentteja, robotteja, ihmisiä, tekoälymalleja ja muita työkaluja kokonaisliiketoimintaprosesseissa (end-to-end). Organisaatiot ovat jo pitkään kääntyneet robottien puoleen toistuvien tietotyön tehtävien aut

Digital Workforce Services Plc recognized as a UiPath Agentic Automation Fast Track Partner6.5.2025 15:30:14 EEST | Press release

Digital Workforce Services Plc recognized as a UiPath Agentic Automation Fast Track Partner Press release,Helsinki, Finland, 6 May, 3.30 PM EEST 2025 Digital Workforce Services Plc today announced it has been honored with a badge of distinction for being a UiPath Agentic Automation Fast Track Partner. This recognition is granted to select UiPath partners that have received early access and training in agentic automation capabilities from UiPath, that have identified use cases and scenarios for customers where agents can help augment end-to-end process automation, and that have contributed to further development of UiPath agentic automation solutions. The badge of distinction for UiPath Agentic Automation Fast Track Partners demonstrates an outstanding commitment from UiPath partners to deliver an orchestrated enterprise for customers through a combination of AI agents, robots, people, AI models and other tools to orchestrate and automate end-to-end enterprise processes. People have lon

Digital Workforce käynnistää mittavan RPA-teknologian migraation pitkäaikaiselle vakuutusasiakkaalle28.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Digital Workforce käynnistää mittavan RPA-teknologian migraation pitkäaikaiselle vakuutusasiakkaalle Lehdistötiedote 28.4.2025 klo 08:00 Digital Workforce Services Oyj käynnistää strategisen migraatiohankkeen, jossa yhden sen suurimman pohjoismaisen vakuutusasiakkaan ohjelmistorobotiikan (Robotic Procss Automation, RPA) automaatioiden portfolio siirretään aiemmasta RPA-teknologiasta UiPathiin yhtiön moniteknologiselle Outsmart-pilvipalvelualustalle. Uuden teknologian odotetaan lisäävän suorituskykyä, ylläpidettävyyttä ja skaalautuvuutta kymmenissä kriittisissä prosesseissa. Migraatiohankkeen on määrä kestää noin 12 kuukautta tästä kuusta alkaen. Alustamigraation lisäksi projekti on suuri edistysaskel automaatioiden modernisoinnissa. Monet nykyisistä automaatioista ovat olleet käytössä vuodesta 2017 lähtien, eivätkä ne enää vastaa nykypäivän parhaita käytäntöjä tai hyödynnä automaatioteknologioiden uusimpia ominaisuuksia. Projektin tuloksena asiakkaalle rakentuu uusi automaatioperusta,

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye