Fysioterapiasta saa jatkossa Kela-korvausta – myös hammashoidosta ja gynekologin hoidosta enemmän korvausta
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Eduskunta on päättänyt laajentaa yksityisen terveydenhuollon kustannuksista maksettavia Kela-korvauksia 1.5.2025 alkaen. Laajennukset koskevat fysioterapian ja hammashoidon sekä gynekologin tutkimuksen ja hoidon korvaamista.
Eduskunta on päättänyt, että yksityisestä terveydenhuollosta maksettaviin Kela-korvauksiin tulee laajennuksia 1.5.2025. Jatkossa fysioterapiasta saa taas Kela-korvauksen, ja suuhygienistin hoitoon voi mennä ilman lääkärin lähetettä. Myös hammashoidosta sekä gynekologin hoidosta maksettavat Kela-korvaukset nousevat. Muutokset liittyvät hallituksen suunnitelmiin uudistaa Kela-korvauksia vaiheittain.
Fysioterapia taas Kela-korvauksen piiriin
Kela alkaa korvata fysioterapiakäyntejä 1.5.2025 alkaen enintään 4 kertaa kalenterivuodessa. Fysioterapiaan voi hakeutua ilman lääkärin lähetettä. Fysioterapian kustannuksista ei makseta Kela-korvausta 4 käyntikerran jälkeen, vaikka hoitoon olisi lääkärin määräys.
Kela korvasi edellisen kerran fysioterapiaa vuonna 2022. Vuonna 2022 fysioterapian Kela-korvauksia sai noin 143 000 henkilöä, ja korvauksia maksettiin yhteensä noin 7,3 miljoonaa euroa.
Laajennuksia suuhygienistin hoitoon ja korotuksia hammashoidon korvauksiin
Kela korvaa 1.5.2024 alkaen suuhygienistin antamaa hoitoa ja tutkimuksia ilman lääkärin lähetettä enintään 2 kertaa kalenterivuodessa. Suun ja hampaiden terveystarkastuksesta korvauksia saa edelleen joka toinen vuosi. Hammaslääkärin lähetteen perusteella suuhygienistin hoitoja voidaan korvata jatkossakin 15 kertaa 2 vuoden aikana. Hammashoidon korvauksia korotetaan 1.5.2025.
Vuonna 2024 yksityisestä hammashoidosta korvauksia sai 934 657 asiakasta. Korvauksia maksettiin yhteensä noin 50 miljoonaa euroa.
Korotuksia gynekologin hoitojen korvauksiin
Gynekologin hoitojen Kela-korvauksia korotetaan 1.5.2025. Vuonna 2024 gynekologikäyntien perusteella korvauksia sai noin 260 000 asiakasta, ja korvauksia maksettiin yhteensä noin 8,6 miljoonaa euroa.
Korvauksen perusteista ja enimmäismääristä (ns. korvaustaksat) säädetään valtioneuvoston asetuksessa. Kela vahvistaa korvaustaksat, ja ne ovat nähtävissä myöhemmin Kelan julkaisemassa taksaluettelossa.
– Muutokset ovat osa hallituksen suunnitelmaa uudistaa Kela-korvauksia vaiheittain. Uudistusten tavoitteena on parantaa hoitoon pääsyä, tehostaa resurssien käyttöä ja lisätä asiakkaiden valinnanvapautta, erikoissuunnittelija Merja Larikka kertoo.
Yhteyshenkilöt
Riikka Palomäki, Kela puh.EtuuspäällikköKela
Puh:050 435 1763etunimi.sukunimi@kela.fiMerja LarikkaErikoissuunnittelijaKela
Puh:050 470 0630etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Driftsavbrott i FPA:s e-tjänster under veckoslutet16.5.2025 14:30:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s webbplats och e-tjänster för privatpersoner, arbetsgivare och samarbetspartner kommer att vara ur bruk som planerat lördagen 17.5.2025. Under avbrottet är till exempel MittFPA ur bruk.
Kelan asiointipalveluissa on käyttökatko viikonloppuna16.5.2025 14:30:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan verkkosivut sekä asiointipalvelut henkilöasiakkaille, työnantajille ja kumppaneille ovat suunnitellusti poissa käytöstä lauantaina 17.5.2025. Käyttökatkon aikana esimerkiksi OmaKela on poissa käytöstä.
Förslaget om att aktivera Suomi.fi-meddelanden gäller endast personliga ärenden12.5.2025 11:57:42 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 kommer den som identifierar sig i tjänsten Suomi.fi att få ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Suomi.fi-meddelandena är avsedda endast för personliga ärenden och personlig myndighetspost, även om förslaget också kommer till dem som använder tjänsten på arbetets vägnar.
Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta koskee vain henkilökohtaista asiointia12.5.2025 11:57:42 EEST | Tiedote
Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä tulee 12.5.2025 alkaen ehdotus ottaa sähköiset Suomi.fi-viestit käyttöön. Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaisia asioita ja postia varten, vaikka ehdotus tulee myös työnsä puolesta asioiville.
Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi12.5.2025 10:17:47 EEST | Pressmeddelande
FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme