Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.

Alkon uusi vastuullisuusmerkintöjen konsepti, Sertifioitu vaihtoehto, näkyy Alkon myymälöiden hyllynreunojen hintalapuissa sekä verkkokaupassa kukin omana värikoodinaan 25. maaliskuuta alkaen. Vastuullisuusmerkittyjä tuotteita on Alkon valikoimassa lähes 1 900.
”Nostamme Sertifioitu vaihtoehto -konseptilla vastuullisuustyömme rimaa. Konseptissa Sertifioitu vaihtoehto -maininnan saa vain sellainen tuote, jolla on kolmannen osapuolen varmentama sertifiointi. Konsepti on ainutlaatuinen eikä vastaavaa ole tietojemme mukaan muilla toimijoilla Suomessa”, sanoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
”Vastuullisuus niin tuotteen viljelyn, tuotannon kuin työolojenkin näkökulmasta on tärkeä tuotteen valintakriteeri yhä useammalle asiakkaalle. Kokonaisuus on rakennettu selkeäksi, jotta vastuullisemman valinnan tekeminen olisi asiakkaalle mahdollisimman helppoa.”
Sertifioitu vaihtoehto -konseptin myötä Alkon aiempi Vihreät ja eettiset -tuoteviestintäkonsepti poistuu.
Sertifioitu vaihtoehto nostaa esiin vaikuttavimmat vastuullisuusteemat: viljelyn, tuotannon ja työolot
”Olemme valinneet konseptin teemoiksi juoma-alan vastuullisuusnäkökulmasta tärkeimmät ja vaikuttavimmat teemat: viljelyn, tuotannon ja työolot. Asiakas voi valita entistä vaivattomammin, painottaako hän ostoksissaan tuottajien eettisiä työoloja, vastuullista viljelyä tai tuotantoa, vai kaikkia kolmea”, Koskinen kertoo.
Päivitetyn konseptin kolme sertifiointien osa-aluetta perustuvat pohjoismaisten alkoholimonopolien yhteiseen sertifiointien tutkimukseen. Siinä arvioidaan juoma-alan olennaisia vastuullisuuden painoalueita: viljelyn ja tuotannon ympäristövaikutuksia sekä työoloihin ja työntekijöiden oikeuksiin liittyviä näkökulmia.
- Viljelyn kattavista sertifioinneista arvioidaan useita eri asioita: maaperän hyvinvointi, torjunta-aineet, lannoitteet, luonnon monimuotoisuus, ilmastovaikutukset, jätehuolto ja vedenkäyttö. Myös luomu on viljelysertifiointi. Päivitetyssä konseptissa huomioidaan myös juoma-alalle tulleita regeneratiivisen eli uudistavan viljelyn sertifiointeja. Viljelyn osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa ruskealla värikoodilla.
- Tuotannon osalta arvioitavat osa-alueet ovat ilmastovaikutukset, vedenkäyttö, jätehuolto ja tuotteiden pakkaaminen. Tuotannon osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa violetilla värikoodilla.
- Työoloihin liittyvä osa-alue tarkastelee useita tärkeitä sosiaalisia seikkoja, kuten järjestäytymisvapautta, syrjimättömyyttä, elämiseen riittävää palkkaa, kohtuullista työaikaa, työterveyttä ja -turvallisuutta ja lapsityövoiman kieltoa. Työoloista kertovat sertifioinnit ovat tyypillisiä riskimaista tuleville tuotteille. Työolojen osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa keltaisella värikoodilla.
Kartonkitetrapakkaukset siirtyvät myymälöissä viinipullojen joukkoon
Samaan aikaan, 25. maaliskuuta alkaen, kartonkitetrapakkauksiin pakatut 0,75 ja 1 litran valko-, puna- ja roseeviinit siirtyvät muiden viinipullojen joukkoon Alkon myymälöissä. Tähän saakka tetrat ovat löytyneet omasta erillisestä hyllystään.
”Saimme tekemässämme pilotissa vahvistuksen sille, että asiakkaat löytävät myymälöissämme tetrat lasipullojen joukosta”, Koskinen kertoo.
”Haluamme tuoda muutoksella hiilijalanjäljeltään merkittävästi pienempää pakkausvaihtoehtoa lasipullojen rinnalle. Haluamme myös kannustaa asiakasta valitsemaan lasipullon sijaan vaihtoehtoisen, hiilijalanjäljeltään pienempään pakkaukseen pakatun tuotteen, laadusta tinkimättä.”
Vastuullisuusmerkintöjen muutos näkyy myös Alkon myyntitilastojen raportoinnissa. 25.3.2025 alkaen raportoimme tuotteiden myyntilitrat uuden Sertifioitu vaihtoehto -konseptin ja sen kolmen vastuullisuusmerkinnän (viljely, tuotanto ja työolot) mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme