ADHD-oireet esiin virtuaalitodellisuuspelin avulla - tutkijat havaitsivat selkeitä eroja lasten aivoverkostoissa
Tutkimus voi auttaa selvittämään ADHD-epidemiaa, kehittämään siihen muita kuin lääkehoitoja ja myös saamaan selville, miten aivomme ovat muuttumassa.

ADHD-diagnoosien määrä on räjähtänyt huimaan kasvuun niin lapsilla kuin aikuisillakin. Yhtenä mahdollisena syynä tälle pidetään muun muassa älypuhelimien ja muiden digilaitteiden suurta käyttöä. Aalto-yliopiston vieraileva professori, Oulun yliopiston professori Juha Salmitaival (aka Salmi) perustelee tätä sillä, että aivot ovat monimutkainen järjestelmä, joka yrittää sopeutua ympäristöönsä.
”Jos ympäristössä on pikaviihdettä eli ihmiset hyppivät asiasta toiseen kuin heinäsirkka, aivot yrittävät tulla paremmiksi ärsyketulvassa hyppimisessä. Mutta jos meistä tulee heinäsirkkoja, ei me enää pystytä keskittymään kahta tuntia silloin, kun on tosi vähän ärsykkeitä”, Salmi kertoo.
Aivot siis saattavat muokkautua Salmen mukaan TikTokin, Snapchatin ja muiden sovellusten ja pelien vaikutuksesta. Nyt tutkijat ovat toteuttaneet lasten ADHD-tutkimuksen ensimmäistä kertaa niin, että oireet houkuteltiin esiin juuri virtuaalitodellisuuspelin avulla. Samaan aikaan aivoja kuvannettiin toiminnallisella magneettikuvauslaitteella (fMRI). Tähän saakka ADHD:ta on tutkittu niin lapsilla kuin aikuisillakin aivotutkimuksen keinoin pääasiassa lepotilassa, jossa tutkittava ei tee juuri mitään, tai yksinkertaisempien passiivisten tehtävien aikana.
Tutkimus koostui kolmesta osasta. Virtuaalitodellisuuspelaamisen lisäksi tutkimukseen osallistuvat lapset katsoivat aivomittausten aikana passiivisesti videoita ja olivat vain paikallaan tekemättä mitään. ADHD-ryhmässä tutkimukseen osallistui yhteensä 39 lasta iältään 9–15 vuotta. Verrokkiryhmässä oli 37 samanikäistä lasta.
“Lepotilassa ryhmien välillä ei ollut havaittavissa eroa, ja videon katselun aikana eroja oli havaittavissa vähän. Epeli-pelin aikana aivoverkostojen aktivaatiossa taas oli havaittavissa selkeät erot ryhmien välillä”, Salmi kertoo.
Miltä tuntuisi käydä virtuaalisesti suihkussa?
Virtuaalitodellisuutta ei ole aikaisemmin käytetty lastenpsykiatristen häiriöiden aivokuvantamisessa. Se mahdollistaa uppoamisen toiseen maailmaan, jossa ADHD-haasteet voivat nousta esiin.
“Epeli-pelissä muistia ja tarkkaavaisuutta kuormitetaan, jotta saadaan selville, mitä aivoissa tapahtuu. Lisäksi virtuaalitodellisuudessa on impulsiivisuutta esiin houkuttelevia leluja, soittimia, jääkaapissa kokista, ja lapsia voi kiinnostaa sekin, miltä tuntuu käydä virtuaalisesti suihkussa”, Salmi kuvailee.
ADHD- ja verrokkiryhmän välillä oli havaittavissa selkeitä eroja laaja-alaisessa aivoverkostossa, erityisesti aivojen syvissä rakenteissa ja niiden yhteydessä aivokuoren alueisiin. Muutokset ADHD-ryhmän lasten aivotoiminnassa johtuvat siis heidän ja ympäristön välisestä vuorovaikutuksesta, ja tämä pitäisi ottaa huomioon, kun ADHD-oireita arvioidaan tai aivoja kuvannetaan.
“Mikään aivoalue ei kehity eristyksissä toisistaan, eikä poikkeava kehitys näin ollen myöskään liity tiettyihin rajattuihin aivoalueisiin kuten aiemmin on ajateltu”, Salmi sanoo.
Tutkimus vahvistaa sen, että pelimenetelmä ja virtuaalitodellisuus soveltuvat ADHD:n tutkimukseen. Diagnostiseen tutkimukseen magneettikuvantaminen olisi varsin kallis, mutta sen avulla voidaan lisätä ymmärrystä ADHD:sta. Salmi korostaa, että aineisto oli rajattu ja aihetta pitää tutkia lisää isommalla aineistolla.
“Samalla se voi auttaa selvittämään, mistä ADHD-epidemia johtuu sekä kehittämään muita kuin lääkehoitoja”, Salmi kertoo.
Salmi kollegoineen tutkii myös aikuisten ADHD-oireita luonnollisen kaltaisissa tilanteissa. Tulevaisuudessa oireita voisi kartoittaa myös kotona vaikkapa lisätyn todellisuuden lasien avulla. Tutkijoilla on myös työn alla lasten ADHD-tutkimus älypukuun ja liikesensoreihin liittyen.
Tutkimukseen osallistui Aallon tutkijoiden lisäksi HUSin ja Helsingin yliopiston, Oulun yliopiston sekä ranskalaisen Lyonin neurotieteen tutkimuskeskuksen tutkijoita. Epeli-pelin on kehittänyt Peili Vision -niminen yritys, ja sitä on pelannut jo 10 000 lasta suomalaisissa kouluissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Salmitaival aka SalmiVieraileva professori, Aalto-yliopisto ja professori, Oulun yliopisto
Puh:040 511 8678juha.salmitaival@aalto.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
KAJ-yhtyeen Eurooppaa kiertänyt sauna mallinnettiin 3D:nä – Aalto-yliopisto tallentaa Pohjanmaan kulttuuriperintöä virtuaalitodellisuuteen16.5.2025 13:50:00 EEST | Tiedote
Kuka tahansa voi kurkistaa sisään Euroopan sydämet valloittaneen KAJ-yhtyeen kuuluisaan saunaan, sillä se on nyt mallinnettu 3D:nä. Aalto-yliopiston tutkijat kuvasivat saunan Vöyrillä osana laajempaa hanketta, jossa tallennetaan pohjalaista kulttuuriperintöä uudella tavalla. 3D-malli saunasta on nyt median vapaasti ladattavissa tästä kansiosta. Aalto-yliopiston Rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen instituutti eli MeMo on parhaillaan Pohjanmaan kiertueella mallintamassa paikallisia museoita, rakennuksia ja esineitä. Tarkoituksena on kehittää uudenlaisia tapoja visualisoida ja pelillistää kulttuuriperintöä, ja näin innostaa nuoria sen pariin. Samalla luodaan saavutettavia virtuaalikokemuksia – teekkarimaisella rohkeudella, MeMon johtaja Hannu Hyyppä muistuttaa. Mallinnusta tehdään useilla erilaisilla 3D-teknologioilla. ”Drooniteknologialla mallinnamme rakennetun ympäristön. Tätä yhdistetään sitten laserkeilausaineistoon, jota otetaan sekä ulkoa että sisältä. Erilaiset kamera-
Ennallistamisasetus ei yksin pysäytä luontokatoa kaupungeissa – laatu ratkaisee, ei pelkkä vihreän määrä15.5.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Helsingistä laaditut erilaiset skenaariot kaupungin kasvun ja kaupunkivihreän yhteensovittamisesta osoittivat, että viherryttämisellä on melko pieni vaikutus luonnon monimuotoisuuteen. Lisäksi viherryttäminen edellyttäisi kaupunkirakenteen huomattavaa tiivistämistä.
EU Nature Restoration Law alone won’t halt urban biodiversity loss, says study15.5.2025 13:30:00 EEST | Press release
Urban greening alone has limited impact on biodiversity, and meeting EU restoration targets may require significantly densifying city structures, shows a new study.
Aalto-yliopiston muodin ja tekstiiliosaamisen kärkitapahtuma Näytös/Näyttely25 nyt laajempana kuin koskaan14.5.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Toukokuun lopussa kansainvälisen muoti- ja tekstiilimaailman katseet kohdistuvat Aalto-yliopistoon ja sen kärkitapahtumaan Näytös/Näyttely25. Mukana on koko Aallon tekstiilin, vaatteen ja muodin alueen osaaminen, kun sekä muodin kandidaattipääaineesta että muodin ja tekstiilin maisteripääaineesta (Fashion, Clothing and Textile Design) valmistuvat opiskelijat esittelevät opinnäytetyönsä. Tapahtuma on kaksiosainen. Näytös25-muotinäytöstä on mahdollista seurata livelähetyksenä verkossa osoitteessa aalto.fashion tai Instagram-tilillä @aalto_fashion torstaina 22.5.2025 alkaen klo 20.30. Tekstiilin, vaatteen ja muodin konsepteja näyttelyn muodossa esittelevä Näyttely25 on yleisölle avoinna 16.–31.5.2025 Otaniemen kampuksen Väre-rakennuksessa. Suomalaiselle muoti- ja tekstiiliosaamiselle on paljon kysyntää Muoti peilaa ympäröivän yhteiskunnan tilaa ja on jatkuvassa muutoksessa. Tällä hetkellä kestävyyskriisin keskellä kamppaileva maailma tarvitsee erityisen paljon luovien alojen tarjoamaa pos
Filosofi Frank Martela tutki Minecraftia ja tappajadroonia – havaitsi, että tekoälyllä on vapaa tahto13.5.2025 16:00:00 EEST | Tiedote
Tutkimuksessa tarkasteltiin Minecraft-pelin Voyager-agenttia ja kuvitteellista tappajadroonia. Martelan mukaan ne täyttävät kolme vapaan tahdon ehtoa – ja siksi tekoälylle tarvitaankin moraalista kompassia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme