Jarrutusenergia lämmittää raitiovaunuja ja säästää sähköä
Kaupunkiliikenne Oy kerää talteen Helsingin raitiovaunujen jarrutusenergiaa ja hyödyntää kerätyn energian raitiovaunujen lämmittämisessä. Järjestelmän avulla säästetään niin sähkössä kuin kustannuksissakin.

Raitiovaunujen jarrutusenergiaa talteen ottava järjestelmä on ollut käytössä Helsingin raitiovaunuissa vuodesta 2013 lähtien eli jo kahdentoista vuoden ajan. Raitiovaunun jarruttaessa järjestelmä kerää jarrutuksesta syntyvää energiaa talteen, säilöö sitä ja lopulta muuntaa sen lämmöksi, joka ohjataan kylmällä säällä lämmittämään matkustamoa. Jarrutusenergialla pystytään korvaamaan koko matkustamon lämmityksen energiankulutuksesta jopa 85 prosenttia.
– Tällä tavalla voimme hyödyntää muuten hukkaan menevää energiaa ja vähennämme muiden energialähteiden tarvetta. Se, että lämmitysenergia saadaan pitkälti ns. omasta takaa, pienentää huomattavasti myös ratikoiden matkustamoiden lämmityskustannuksia. Kaupunkiliikenne Oy pyrkii omilla valinnoillaan kehittämään koko infra- ja liikennepalvelualaa kohti hiilineutraaliutta. Yksi keino on käyttää jarrutusenergiaa hyödyntävän järjestelmän kaltaisia tuotteita, kertoo Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n vastuullisuuspäällikkö Maija Sarpo.
Jarrutusenergian talteenottojärjestelmän ansiosta on vuosien aikana säästetty energiaa yhteensä 37,4 GWh, mikä vastaa noin 1 870 ison omakotitalon sähkönkulutusta vuodessa tai 0,44 prosenttia koko pääkaupunkiseudun vuoden 2023 sähkönkulutuksesta. Vuodessa yhden ratikan säästöt ovat noin 74 000 kWh. Sitä voidaan verrata neljän sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuiseen sähkönkulutukseen.
Tällä hetkellä jarrutusenergiaa talteen ottava järjestelmä on käytössä 70 pääkaupunkiseudulla liikennöivässä raitiovaunussa: niin Artic- ja nivelvaunuissa kuin pikaratikassakin. Järjestelmä asennetaan myös Kruunusilloilla tulevaisuudessa liikennöiviin vaunuihin. Järjestelmän on suunnitellut Helsingin raitiovaunujen tarpeisiin kotimainen Lumikko Oy.
– Lumikolla on yli 30 vuoden kokemus raideliikenteen ilmastointi- ja lämmönhallintaratkaisuista. Ensimmäiset järjestelmämme suunniteltiin dieselvetureihin jo vuonna 1992, ja tänä päivänä Lumikon tekniikkaa on kaikissa Suomessa liikennöivissä raitiovaunuissa. Jarrutusenergian hyödyntäminen matkustamon lämmityksessä on konkreettinen esimerkki siitä, miten tuotekehityksemme tukee sekä energiatehokkuutta että kestävämpää kaupunkiliikennettä. Olemme ylpeitä siitä, että voimme omalta osaltamme auttaa vähentämään päästöjä ja säästämään energiaa, kertoo Lauri Latvala, Lumikon yrittäjä ja toimitusjohtaja.
Yhteyshenkilöt
Maija SarpoKaupunkiliikenne Oy, vastuullisuuspäällikkö
Puh:040 868 4223maija.sarpo@kaupunkiliikenne.fiIida HonkaniemiLumikko Oy, markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Puh:040 545 7900iida.honkaniemi@lumikko.fiKuvat


Linkit
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Herttoniemen metroaseman lippuhallin hissi pois käytöstä 30.6. alkaen24.6.2025 09:43:19 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy uusii Herttoniemen metroaseman lippuhallin hissin. Hissi on pois käytöstä maanantaista 30.6.2025 alkaen. Sisäänkäynnin portaat pysyvät käytössä töiden ajan.
Koskelan varikko valmistautuu sähkömarkkinoille – kysyntäjousto tuo säästöpotentiaalia17.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on päättänyt hyödyntää sähkön kysyntäjoustoa Koskelan varikkohankkeessa. Kysyntäjouston toteutuksen suunnittelusta ja teknisistä ratkaisuista vastaa Rejlers.
Sateenkaariratikka avaa Helsinki Pride 2025 -kulkueen11.6.2025 09:02:26 EEST | Tiedote
Viime vuodesta asti katukuvaa on ihastuttanut sateenkaariratikka, joka pääsee tänä vuonna avaamaan Helsinki Pride -kulkueen Aleksanterinkadulla lauantaina 28.6. klo 12. Kaupunkiliikenne on toista vuotta Helsinki Priden virallinen Working with Pride -kumppani.
Kaupunkipyöräpalvelun toimittajakumppanin hankintapäätös oikaistaan10.6.2025 10:35:45 EEST | Tiedote
Helsingin seudun kaupunkipyöräpalvelun on tarkoitus uudistua vuonna 2026. Kaupunkiliikenne Oy on 5.6. päättänyt kumota aiemman hankintapäätöksensä ja valita kilpailutuksen voittajaksi Donkey Republic Admin Apsn.
Junatien metrosillan uudistamishankkeen ja korvaavan liikenteen suunnittelu etenee10.6.2025 10:31:26 EEST | Tiedote
Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027. Kaupunkiliikenne Oy on käynnistänyt hankkeen suunnittelun ja arvioinut toteutuksen vaatimaa aikaa, lisäksi HSL suunnittelee korvaavan liikenteen järjestelyjä. Tämänhetkisen arvion mukaan metroliikenne joudutaan katkaisemaan Kulosaaren ja Hakaniemen asemien välillä yli puoleksi vuodeksi vuonna 2027, lisäksi Kalasataman metroasema on suljettuna pidempään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme