Jarrutusenergia lämmittää raitiovaunuja ja säästää sähköä
Kaupunkiliikenne Oy kerää talteen Helsingin raitiovaunujen jarrutusenergiaa ja hyödyntää kerätyn energian raitiovaunujen lämmittämisessä. Järjestelmän avulla säästetään niin sähkössä kuin kustannuksissakin.

Raitiovaunujen jarrutusenergiaa talteen ottava järjestelmä on ollut käytössä Helsingin raitiovaunuissa vuodesta 2013 lähtien eli jo kahdentoista vuoden ajan. Raitiovaunun jarruttaessa järjestelmä kerää jarrutuksesta syntyvää energiaa talteen, säilöö sitä ja lopulta muuntaa sen lämmöksi, joka ohjataan kylmällä säällä lämmittämään matkustamoa. Jarrutusenergialla pystytään korvaamaan koko matkustamon lämmityksen energiankulutuksesta jopa 85 prosenttia.
– Tällä tavalla voimme hyödyntää muuten hukkaan menevää energiaa ja vähennämme muiden energialähteiden tarvetta. Se, että lämmitysenergia saadaan pitkälti ns. omasta takaa, pienentää huomattavasti myös ratikoiden matkustamoiden lämmityskustannuksia. Kaupunkiliikenne Oy pyrkii omilla valinnoillaan kehittämään koko infra- ja liikennepalvelualaa kohti hiilineutraaliutta. Yksi keino on käyttää jarrutusenergiaa hyödyntävän järjestelmän kaltaisia tuotteita, kertoo Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n vastuullisuuspäällikkö Maija Sarpo.
Jarrutusenergian talteenottojärjestelmän ansiosta on vuosien aikana säästetty energiaa yhteensä 37,4 GWh, mikä vastaa noin 1 870 ison omakotitalon sähkönkulutusta vuodessa tai 0,44 prosenttia koko pääkaupunkiseudun vuoden 2023 sähkönkulutuksesta. Vuodessa yhden ratikan säästöt ovat noin 74 000 kWh. Sitä voidaan verrata neljän sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuiseen sähkönkulutukseen.
Tällä hetkellä jarrutusenergiaa talteen ottava järjestelmä on käytössä 70 pääkaupunkiseudulla liikennöivässä raitiovaunussa: niin Artic- ja nivelvaunuissa kuin pikaratikassakin. Järjestelmä asennetaan myös Kruunusilloilla tulevaisuudessa liikennöiviin vaunuihin. Järjestelmän on suunnitellut Helsingin raitiovaunujen tarpeisiin kotimainen Lumikko Oy.
– Lumikolla on yli 30 vuoden kokemus raideliikenteen ilmastointi- ja lämmönhallintaratkaisuista. Ensimmäiset järjestelmämme suunniteltiin dieselvetureihin jo vuonna 1992, ja tänä päivänä Lumikon tekniikkaa on kaikissa Suomessa liikennöivissä raitiovaunuissa. Jarrutusenergian hyödyntäminen matkustamon lämmityksessä on konkreettinen esimerkki siitä, miten tuotekehityksemme tukee sekä energiatehokkuutta että kestävämpää kaupunkiliikennettä. Olemme ylpeitä siitä, että voimme omalta osaltamme auttaa vähentämään päästöjä ja säästämään energiaa, kertoo Lauri Latvala, Lumikon yrittäjä ja toimitusjohtaja.
Yhteyshenkilöt
Maija SarpoKaupunkiliikenne Oy, vastuullisuuspäällikkö
Puh:040 868 4223maija.sarpo@kaupunkiliikenne.fiIida HonkaniemiLumikko Oy, markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Puh:040 545 7900iida.honkaniemi@lumikko.fiKuvat


Linkit
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.
Vuosaaren metrohaaran liikennöintikatko alkaa maanantaina 5.5. - valmistelevia töitä tehdään jo29.4.2025 14:18:31 EEST | Tiedote
Metroliikenne katkeaa 5.5.-28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen vuoksi. Metro ei kulje tuolloin Rastilan eikä Vuosaaren metroasemille. Metrohaaralla tehdään liikennekatkon aikana mahdollisimman paljon myös muita kunnostusta vaativia töitä.
Itäkeskuksen metroasema kunnostetaan25.4.2025 17:41:31 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Itäkeskuksen metroaseman vuosien 2025-2026 aikana. Liikenneliikelaitoksen johtokunta hyväksyi Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman 25.4.2025. Samalla toteutetaan myös aseman liukuportaiden uusiminen ja bussiterminaalin kunnostustoimenpiteet.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt etenevät – Länsipäädyn hissi otetaan käyttöön 17.4.15.4.2025 15:29:38 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Ensimmäiset työt ovat valmistumassa: läntisen sisäänkäynnin hissi Hertan päädyssä on kunnostettu ja se otetaan käyttöön torstaina 17.4.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme