Väitös: Digitaaliset oppimateriaalit on suunniteltava myös aikuisille toisen kielen ja lukutaidon oppijoille (Malessa)
FM, MA Eva Malessan väitöstutkimus tarkastelee, miten digitaalisia oppimateriaaleja voidaan kehittää tukemaan paremmin aikuisia maahanmuuttajia, joilla on rajallinen lukutaito ja muodollinen koulutustausta. Tulosten mukaan oppimisympäristöjen suunnittelussa on tärkeää huomioida muun muassa luetun ymmärtämisen ja sanaston harjoittelun mahdollisuus sekä aikuisille tuttujen ja merkityksellisten aiheiden käsittely.

Aikuisia maahanmuuttajia, joilla on rajallinen lukutaito ja muodollinen koulutustausta kutsutaan kansainvälisessä kontekstissa LESLLA-oppijoiksi (Literacy Education and Second Language Learning for Adults). Koska LESLLA-oppijoilla on toisella kielellään vain rajalliset taidot, he kohtaavat valtavan haasteen hankkia luku- ja kirjoitustaitoja ja kehittää suullista kielitaitoaan samanaikaisesti. Teknologiavälitteinen opetus ja harjoittelu voisi tukea näitä oppimisprosesseja, mutta nykyiset digitaaliset oppimisympäristöt eivät ole riittävän kohderyhmäkeskeisiä. Malessa selvitti, kuinka digitaalisia oppimateriaaleja voidaan kehittää yhdessä LESLLAn sidosryhmien kanssa ja niitä varten.
Tutkimuksessa testattiin lapsille suunnatun Lukukupla-oppimispelin soveltuvuutta aikuisille LESLLA-oppijoille. Aikuiskoulutuksen lukutaito-opettajat kokeilivat peliä mobiililaitteillaan ja antoivat palautetta sen jatkokehittämistarpeista. Samalla tunnistettiin saavutettavuuden ja käytettävyyden esteitä sekä keinoja niiden parantamiseksi LESLLA-oppijoille.
Oppimispelien visuaalisuus vaikuttaa oppijan sitoutumiseen
Opettajat korostivat oppijaryhmäkohtaisen räätälöinnin tärkeyttä ja painottivat traumaherkkyyden, luetun ymmärtämisen ja sanaston harjoittelun huomioimisen merkitystä digitaalisten oppimispelien suunnittelussa. Pelin vaikea kieli, joka oli suunniteltu suomea ensimmäisenä kielenään puhuville, nähtiin merkittävänä oppimisen esteenä. Lisäksi opettajat korostivat aikuisille tuttujen ja merkityksellisten aiheiden tärkeyttä pelisisällöissä.
"Yksi odottamaton havainto oli, kuinka voimakkaasti peliympäristön visuaalisten piirteiden katsottiin estävän tai parantavan pelikokemusta ja käyttäjien sitoutumista harjoitteluun", Malessa kommentoi tuloksia.
Tulokset osoittavat, että LESLLA-oppijoille suunnattujen digitaalisten oppimisympäristöjen suunnittelussa on huomioitava myös kohdekäyttäjien mahdolliset motorisiin taitoihin ja näköön liittyvät haasteet.
Malessan tutkimus tuottaa laajemmin sovellettavia suosituksia aikuisille LESLLA-oppijoille suunnattujen digitaalisten oppimisympäristöjen ja -pelien kehittämiseen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Jyväskylän yliopiston tutkimuskäytössä olevan Lukukupla- oppimispelin muokkaamisessa.
"Alun perin lapsille suunniteltu oppimispeli voitaisiin jatkossa soveltaa myös aikuisten maahanmuuttaneiden opetukseen tukien ja tehostaen aikuisten lukutaidon sujuvaa ja merkityksellistä harjoittelua suomen kielellä", Malessa ehdottaa.
Väitöstilaisuus
FM, MA Eva Malessan soveltavan kielitieteen väitöskirjan Access to (M)ALL: Redesigning a literacy support serious game app in a participatory design approach with Finnish language and literacy teachers of adult migrants with limited/interrupted formal education tarkistustilaisuus järjestetään lauantaina 5.4.2025 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston Mattilanniemen kampuksella Agoran auditoriossa 2.
Vastaväittäjänä toimii yliopistonlehtori, dosentti Linda Bradley (Göteborgin yliopisto) ja kustoksena yliopistonlehtori Mari Honko (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Tilaisuutta voi seurata suorana verkossa: https://r.jyu.fi/dissertation-malessa-050425
Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0587-4
Tutkimusta ovat rahoittaneet Jyväskylän yliopisto ja Emil Aaltosen säätiö.
Eva Malessa on viimeisen vuosikymmenen ajan ollut mukana LESLLA-tutkimuksessa ja on erikoistunut teknologiavälitteiseen oppimiseen ja opettamiseen. Tällä hetkellä hän työskentelee projektitutkijana Turun yliopistossa tutkien kielten opetusta ja oppimista kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttajana SustainLANG- hankkeessa. Malessalla on myös monipuolinen opetuskokemus kielenopettajana Suomessa ja Iso-Britanniassa.
Eva Malessa
eva.i.malessa@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta KalliolaViestinnän asiantuntija, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504335652reetta.j.kalliola@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimuksen mukaan ryhmälauluopetus edistää nuorten hyvinvointia kehollisuuden ja hengitystietoisuuden kautta9.5.2025 09:48:03 EEST | Tiedote
Ryhmälauluopetus voi vahvistaa nuorten itsetuntoa, lievittää stressiä ja vähentää sosiaalista ahdistusta, todetaan FM, MuM Mari Koistisen musiikkikasvatuksen väitöstutkimuksessa.
Viisaus ei ole pelkkää tietämistä8.5.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Uusi tutkimus haastaa arkikäsitykset viisaudesta. Toisin kuin usein ajatellaan, pelkkä tieto ei tee ihmistä viisaaksi.
Pyöräillen vai vanhempien kyydillä kouluun? Vanhempien liikunnallisuus ja lyhyet matkat edistävät aktiivista kulkemista8.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote
Koulumatkojen kulkeminen aktiivisesti, esimerkiksi pyöräillen tai kävellen, on vähentynyt merkittävästi, osoittaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan pitkittäistutkimus. Tutkimuksessa verrattiin 1980-luvulla koulua käyneiden koulumatkaliikkumista heidän lastensa koulumatkaliikkumiseen 2010-luvun lopulla. Vanhempien rooli on tärkeä, sillä heidän liikunnallisuutensa vaikuttaa myönteisesti lasten aktiiviseen koulumatkaliikkumiseen.
Uudet professorit esittäytyivät juhlaluennoilla 7.5.20257.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston uudet professorit esittäytyivät keskiviikkona 7.5.2025. Juhlaluentonsa pitivät taloustieteen professori Mika Haapanen, kognitiivisen neurotieteen professori Piia Astikainen, kansainvälisen kehitystutkimuksen professori Tiina Kontinen sekä aivojen kehityksen professori Jan Kujala.
Tuoretta professoria Miriam Nokiaa kiehtoo muistin hermostollinen perusta7.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on nimittänyt Miriam Nokian psykologian professorin tehtävään. Professuurin erityisalana on käyttäytymisen muutoksen taustalla olevat, erityisesti keskus- ja autonomisen hermoston perusmekanismit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme