Jourerna förbereder sig på att ta i bruk det nya systemet – fler vårdare och läkare i arbete än normalt
På veckoslutet tas välfärdsområdets nya klient- och patientdatasystem i bruk på de enheter som ännu inte tagit i bruk det. Även jourerna på Vasa centralsjukhus och Malmska sjukhus övergår till det nya systemet.

– Patienterna kommer att märka av det här som en tröghet i verksamheten, och det kan även uppstå köer på jourerna. Trots att vi har mer personal i arbete än normalt så kan vi inte garantera att patienterna får vård snabbare. Arbetet löper helt enkelt långsammare i och med undantagsarrangemangen och på grund av att vi måste använda oss av olika system, säger överläkare Teemu Pöytäkangas.
– Vi kan nog vårda alla patienter som akut behöver vård, men situationen kommer säkert att kräva tålamod av både patienterna och personalen.
Ring jourhjälpen
Veckosluten på jourerna är alltid livligare än vardagarna, eftersom hälsovårdscentralerna är stängda. Avdelningsskötare Siv Käld-Aspfors på jouren vid Malmska i Jakobstad och avdelningsskötare Tarja Makkonen på jouren i Vasa har ett önskemål till patienterna: ring jourhjälpens nummer 116 117 före ni åker till jouren.
– Alltid när man överväger att åka till jouren borde man först ringa jourhjälpen, men i synnerhet nu så är det viktigt. Med ett samtal kan man förebygga att man inte behöver vänta i onödan på jouren, säger Käld-Aspfors.
Jourhjälpens sjukskötare bedömer ditt vårdbehov per telefon och ger dig egenvårdsanvisningar eller uppmanar dig att söka dig till jouren vid behov.
– Via jourhjälpen kan man vid behov också få träffa en läkare på distans ifall besväret kan skötas på distans. Ett distansläkarbesök är billigare än ett besök på jouren, säger Makkonen.
Om man åker till jouren på veckoslutet så är det viktigt att ta med sig sin aktuella läkemedelslista samt kontaktuppgifter till sina närstående. Medicinlistan underlättar och påskyndar vårdpersonalens arbete i den exceptionella situationen. Mer information om läkemedelslistan och hur du skapar en lista hittar du på vår webbplats.
Bekant system byts ut mot en nyare version
I Jakobstad, Larsmo, Pedersöre, Nykarleby och Kronoby har man använt en äldre version av systemet Lifecare.
– Visst skiljer sig välfärdsområdets gemensamma, nya system från det nuvarande systemet, men tack vare vår kunniga personal tror jag att övergången ska gå bra. Vi har redan en gång övergått till det här systemet och har därför erfarenhet av det, säger Käld-Aspfors.
I slutet av mars övergår den specialiserade sjukvården samt primärvården, socialvårdens boende-, dag- och arbetsverksamhetsenheter samt hemvården i Jakobstad, Larsmo, Pedersöre, Nykarleby och Kronoby till välfärdsområdets gemensamma klient- och patientdatasystem Lifecare. När den här ibruktagningen är genomförd har hela välfärdsområdet ett gemensamt system.
Kontakter
Siv Käld-AspforsAvdelningsskötare
Tel:06 786 2220Tel:050 438 5887siv.kald-aspfors@ovph.fiTeemu PöytäkangasÖverläkare
Tel:06 213 4351teemu.poytakangas@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
Chat-palvelut sujuvoittavat asiointia21.10.2025 14:19:55 EEST | Tiedote
Helppoa ja nopeaa. Näin Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat kuvailevat chattien käyttöä. Silti moni ei vielä ole kokeillut yhteydenottoa chatin kautta.
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
Palautteen määrä ja asiakastyytyväisyys kasvussa Pohjanmaan hyvinvointialueella16.10.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen palautteiden määrä on kasvanut syyskuussa 2025 reilusti, ja saatu palaute on entistäkin positiivisempaa. Kun ajalla 1.1.-30.6.2025 palautteita tuli yhteensä 5028 ja NPS oli 63, niin pelkästään syyskuussa palautteita tuli 2126 ja NPS oli huikeat 73.
Österbottens välfärdsområde söker nya lokaler för tjänster i Vasa15.10.2025 14:47:23 EEST | Pressmeddelande
Hyresavtalen mellan välfärdsområdet och kommunerna löper ut vid årsskiftet. Nya lokaler söks för flera tjänster. Välfärdsområdet utreder möjligheten att köpa en del av fastigheterna så att verksamheten ska kunna fortsätta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum