DNA Oyj

Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja

Jaa

Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.

Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja
Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja

DNA Digiturva on DNA:n kattava tietoturvapalvelu, joka torjuu tietoturvauhat ja suojaa käytössä olevat laitteet, henkilötiedot, salasanat ja netin käytön. Palvelun ominaisuudet täydentyivät alkuvuonna Huijausturvalla, joka auttaa tunnistamaan epäluotettavat verkkokaupat, estää haitalliset sivustot ja tunnistaa tekstiviestihuijauksia. Nyt lanseeratun Nettipetosvakuutuksen turvin kuluttajat saavat puolestaan apua ja tukea nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Vaikka DNA Digiturva torjuu uhkia todella kattavasti, varmistaa Nettipetosvakuutus jatkossa avunsaannin, jos jotakin kuitenkin sattuisi. DNA Digiturva -palvelun hankkineet yksityisasiakkaat kuuluvat automaattisesti vakuutusturvan piiriin ilman lisämaksua.

”Nettipetosvakuutuksen kautta asiakas saa neuvontaa ja juridista apua tilanteessa, jossa hän epäilee joutuneensa nettipetoksen tai -häirinnän uhriksi. Finanssiala on raportoinut, että vuoden 2024 aikana pankin tietoon tulleet huijaukset olivat kasvaneet lähes 40 % edellisvuoteen verrattuna. Tämä tarkoittaa suomalaisten menettäneen huijauksiin yli sata miljoonaa euroa, joista pankki pystyi estämään tai palauttamaan vain osan. Nettipetosvakuutus auttaa asiakasta saamaan rahansa takaisin ja tuo täten merkittävää taloudellista turvaa”, DNA:n lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Heidi Havastila toteaa.

Vakuutus kattaa netin ostohuijaukset, identiteettivarkaudet ja muiden petokseen johtavien kortti- ja henkilötietojen varastamisen ja levittämisen. Palveluun kuuluvat myös nettiostoturva sekä apu nettihäirinnän uhreille esimerkiksi tapauksissa, joissa on levitetty luvatta loukkaavaa materiaalia.

”Valitettavasti huijaukset ovat kehittyneet yhä hankalammin tunnistettavaksi. Kuka tahansa voi haksahtaa aidolta näyttävään huijaussivustoon, jonka linkkiä klikkaamalla päätyykin luovuttamaan henkilökohtaiset tietonsa rikollisille, mikä voi johtaa merkittäviin taloudellisiin menetyksiin tai muihin ikäviin seuraamuksiin”, Havastila sanoo.

Nettipetosvakuutus kattaa oikeudellisen neuvonnan ja mahdollisten oikeudenkäyntikulujen lisäksi muun muassa myös psykologikulut, jotta rikoksen uhri pääsee käsittelemään tapahtunutta myös ammattiauttajan kanssa. Lisäksi asiakas voi saada oikeudellista apua verkkokauppaostoksiinsa liittyen sekä tukea nettihäirinnän uhreja loukkaavan materiaalin poistamiseen netistä.

”Oman digitaalisen elämän ja identiteetin suojaaminen voi tuntua vaikealta, mutta se on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin. Valitettavasti huijaritkin oppivat ja kehittyvät, ja esimerkiksi tekoälyn voimin toteutetut huijaukset voivat olla todella uskottavia. Olemme tyytyväisiä, että olemme voineet laajentaa kattavaa tietoturvapalveluamme vakuutuksella, joka tarjoaa tukea, neuvontaa ja taloudellista turvaa asiakkaillemme hyvin vaikeissa tilanteissa”, Havastila summaa.

Pohjoismainen oikeusapuun erikoistunut vakuutusyhtiö HELP on DNA:n Nettipetosvakuutuspalvelun kumppani.

”Kun yhä useammalla ihmisellä on mahdollisuus saada oikeudellista apua, yhteiskunnan oikeusturva kasvaa. Keskeisten vakuutuspalvelujen ja psykologituen paketoiminen yhteen kokonaisuuteen varmistaa sen, että ihmiset saavat tarvitsemansa avun ja tuen helposti ja mutkattomasti”, sanoo Suomen HELPin maajohtaja Markus Ginman.

Nettipetosvakuutus ja Huijausturva sisältyvät DNA Digiturvaan, jonka voi hankkia DNA:n nettikaupasta, dna.fin chatista, DNA Kaupoista sekä DNA:n myynti- ja asiakaspalvelun kautta.

Lisätietoja DNA Digiturva -palvelusta löytyy täältä.

Lisätietoja medialle:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Avainsanat

Kuvat

DNA:n lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Heidi Havastila
DNA:n lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Heidi Havastila
Lataa

HELP Vakuutus on Pohjoismaiden johtava oikeusturvavakuuttaja, joka keskittyy juristivakuuksiin. Tarjoamme yksityishenkilöille ja yrityksille oikeudellista apua räätälöityjen vakuutusratkaisujen avulla. Juristivakuutuksella asiakkaat saavat apua oikeudellisiin haasteisiinsa ilman tuntiveloitusta. Norjassa vuonna 2005 perustettu yhtiö on laajentanut liiketoimintaansa ja tarjoaa nykyään oikeudellista apua yli neljälle miljoonalle asiakkaalle eri yhteistyökumppaneiden kautta. HELP:n visio ”Oikeus oikeuteen. Kaikille” on liiketoimintakonseptimme ydin - Haluamme vahvistaa oikeusturvaa yhteiskunnassa ja tuoda oikeudellisen avun kaikkien ulottuville. HELP Vakuutus on norjalaisen HELP Forsikring AS:n sivuliike, joka kuuluu saksalaiseen ARAG-konserniin ja toimii 20 maassa. HELP toimii Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa ja on yksi Pohjoismaiden suurimmista lakialan työnantajista.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:lla tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaistaliittymien asiakkaat EPSI Rating -toimialatutkimuksessa20.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

EPSI Rating 2025* -tutkimuksen tulokset osoittavat, että DNA:lla on jälleen toimialan tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaista-asiakkaat. DNA saavutti korkeimmat kokonaispisteet sekä kuluttaja- että yrityslaajakaistapalvelujen asiakastyytyväisyydessä. Kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyyden taustalla ovat esimerkiksi tuotelaatu, luotettavuus ja rahalle saatava vastine, joista DNA sai jälleen parhaat arvosanat.

DNA has the most satisfied and loyal broadband customers in the EPSI Rating industry survey20.10.2025 08:00:00 EEST | Press release

The results of the EPSI Rating 2025 survey show that DNA once again has the most satisfied and loyal broadband customers in the industry. DNA achieved the highest overall scores in customer satisfaction for both consumer and business broadband services. Among consumer customers, satisfaction is driven by factors such as product quality, reliability, and value for money - areas in which DNA again received the highest ratings.

Jopa 61 prosenttia suomalaisista on huolissaan tekoälystä – asiantuntija antaa seitsemän ajankohtaista ohjetta tekoälyn käyttäjälle17.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Tekoäly on tullut jäädäkseen osaksi digitaalista elämäämme niin hyvässä kuin pahassa, ja tekoälyä käytettäessä on huomioitava myös sen luomat tietoturvauhkat. DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan tekoälyn rooli tietoturvauhkissa huolestuttaakin peräti 61 prosenttia suomalaisista. Asiantuntija antaa vinkit miten omasta tekoälyn käytöstä saa tietoturvallisempaa.

Up to 61 percent of Finns are concerned about artificial intelligence – Expert shares seven tips for AI users17.10.2025 09:00:00 EEST | Press release

Artificial intelligence (AI) has become a permanent part of our digital lives, and its use also brings cybersecurity threats that must be considered. According to DNA’s annual Digital Life survey, as many as 61 percent of Finns are concerned about AI’s role in cybersecurity risks. An expert offers tips on how to make your use of AI more secure.

Koulujen kännykkäkielto näkyy mobiiliverkossa: Datamäärät laskeneet paikoin merkittävästi, mutta koulukohtainen vaihtelu on suurta14.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomessa on elokuusta 2025 alkaen ollut voimassa lakiin perustuva kännykkäkielto peruskoulun oppitunneilla. Oppilaiden mobiililaitteiden käyttö on kielletty oppituntien aikana ilman opettajan lupaa, ja tällöinkin lähinnä opetukseen tai terveydenhoitoon liittyvissä asioissa. DNA:n tekemä vertailu kouluja palvelevien mobiilitukiasemien kautta kulkevan datan määrässä osoittaa, että kännykän käyttö kouluissa vaikuttaa pääosin vähentyneen –, joidenkin koulujen alueilla jopa merkittävästi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye