VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.

Turvallisuus ja turvallisuudentunne ovat matkustajajunaliikenteen lähtökohtia, ja myös matkustajat arvostavat turvallisuuden korkealle. HSL-alueella turvallisuuteen liittyvät häiriöt ovat harvinaisia, mutta niiden määrä on ollut kasvussa. Satunnaisillakin tapauksilla on merkitystä asiakastyytyväisyyteen ja halukkuuteen matkustaa lähijunalla. HSL:n ja VR:n yhteinen tavoite on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuutta parantamalla. Tämän takia HSL ja VR ovat keskustelleet HSL-alueen lähijunaliikenteen palvelumallin päivittämisestä.
Keskustelujen tuloksena VR ja HSL ovat yhdessä laatineet alustavan suunnitelman mallista, joka painottaisi matkustajaturvallisuutta aiempaa enemmän. Suunnitellun uudistuksen tavoitteena on, että matkustajat kohtaisivat HSL-liikenteen junissa nykyistä useammin turvallisuushenkilökuntaa, kuten järjestyksenvalvojia. Suunniteltu malli myös yhtenäistäisi juna- ja metroliikenteen palvelua.
Suunnitellun uudistuksen myötä turvallisuushenkilökunta olisi aiempaa vahvemmin läsnä lähijunissa ja alueilla, joilta saadaan palautetta häiriöistä. Tavoitteena on myös saada häiriötilanteissa järjestyksenvalvonta paikalle aiempaa nopeammin. Lisäksi turvapalvelujen työntekijöiden koulutusta uudistettaisiin entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Palvelumalliuudistuksessa tarkasteltaisiin turvapalveluiden ja lähiliikennekonduktöörien henkilöstömääriä ja sitä, miten henkilöstöä kohdistetaan. Suunniteltu palvelumalli voisi siten aiheuttaa muutoksia lähiliikennekonduktöörityön määrään. Toteutuessaan malli otettaisiin käyttöön pitkän siirtymäajan jälkeen aikaisintaan kesällä 2026.
HSL:n hallitus päätti 8.4., että palvelumallin uudistuksen valmistelu aloitetaan yhteistyössä VR:n kanssa mahdollisimman pian. Suunnitellun palvelumalliuudistuksen myötä VR käynnistää lähijunaliikenteessä työskentelevien konduktöörien työtä koskevat muutosneuvottelut. Neuvottelut määrittävät, millaiseksi palvelumalli lopulta muotoutuu ja mitkä olisivat mahdollisen muutoksen henkilöstövaikutukset.
Taustaksi:
- VR voitti keväällä 2020 HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutuksen. Sopimus on kestoltaan 10 vuotta ja päättyy vuonna 2031.
- VR operoi lähijunaliikennettä ja vastaa kaluston kunnossapidosta.
- Lähijunakaluston omistaa erillinen kalustoyhtiö, joka luovuttaa kaluston operaattorin käyttöön. HSL vastaa liikenteen reiteistä ja aikatauluista sekä turvapalveluista ja niiden kohdentamisesta.
- HSL tilaa lähijunakonduktöörityötä VR:ltä.
Lisätietoja medialle:
VR:
Anu Punola, lähiliikennejohtaja
viestinta@vr.fi, puh. 029 434 7123
HSL:
Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja
johanna.wallin@hsl.fi, puh. 050 337 5685
Avainsanat
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2024 HSL:n toimintakulut olivat 894 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 872 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2024 aikana 361 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin muutoksia 10.11. alkaen30.10.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin tulee muutoksia maanantaina 10.11. Aikataulumuutoksilla varaudutaan Mäkelänkadun remonttiin, joka vaikuttaa bussiliikenteen sujuvuuteen. Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat työmaan edetessä,
Vuoden 2026 HSL:n lippujen hinnat30.10.2025 11:29:56 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tiistaina 28.10. korottaa HSL:n lippujen hintoja ensi vuodelle keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti samalla toimitusjohtajan päättämään tarkat hinnat. Hinnat on nyt vahvistettu.
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut toimivat jälleen normaalisti29.10.2025 23:23:11 EET | Tiedote
Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi myös HSL:n digitaalisissa palveluissa oli häiriöitä keskiviikkoiltana. Häiriöt HSL:n palveluissa olivat ohi noin klo 23.
Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.
Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote
HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme