VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi

Jaa

VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.

Turvallisuus ja turvallisuudentunne ovat matkustajajunaliikenteen lähtökohtia, ja myös matkustajat arvostavat turvallisuuden korkealle. HSL-alueella turvallisuuteen liittyvät häiriöt ovat harvinaisia, mutta niiden määrä on ollut kasvussa. Satunnaisillakin tapauksilla on merkitystä asiakastyytyväisyyteen ja halukkuuteen matkustaa lähijunalla. HSL:n ja VR:n yhteinen tavoite on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuutta parantamalla. Tämän takia HSL ja VR ovat keskustelleet HSL-alueen lähijunaliikenteen palvelumallin päivittämisestä.

Keskustelujen tuloksena VR ja HSL ovat yhdessä laatineet alustavan suunnitelman mallista, joka painottaisi matkustajaturvallisuutta aiempaa enemmän. Suunnitellun uudistuksen tavoitteena on, että matkustajat kohtaisivat HSL-liikenteen junissa nykyistä useammin turvallisuushenkilökuntaa, kuten järjestyksenvalvojia. Suunniteltu malli myös yhtenäistäisi juna- ja metroliikenteen palvelua.

Suunnitellun uudistuksen myötä turvallisuushenkilökunta olisi aiempaa vahvemmin läsnä lähijunissa ja alueilla, joilta saadaan palautetta häiriöistä. Tavoitteena on myös saada häiriötilanteissa järjestyksenvalvonta paikalle aiempaa nopeammin. Lisäksi turvapalvelujen työntekijöiden koulutusta uudistettaisiin entistä asiakaslähtöisemmäksi.

Palvelumalliuudistuksessa tarkasteltaisiin turvapalveluiden ja lähiliikennekonduktöörien henkilöstömääriä ja sitä, miten henkilöstöä kohdistetaan. Suunniteltu palvelumalli voisi siten aiheuttaa muutoksia lähiliikennekonduktöörityön määrään. Toteutuessaan malli otettaisiin käyttöön pitkän siirtymäajan jälkeen aikaisintaan kesällä 2026.

HSL:n hallitus päätti 8.4., että palvelumallin uudistuksen valmistelu aloitetaan yhteistyössä VR:n kanssa mahdollisimman pian. Suunnitellun palvelumalliuudistuksen myötä VR käynnistää lähijunaliikenteessä työskentelevien konduktöörien työtä koskevat muutosneuvottelut. Neuvottelut määrittävät, millaiseksi palvelumalli lopulta muotoutuu ja mitkä olisivat mahdollisen muutoksen henkilöstövaikutukset.

Taustaksi:

  • VR voitti keväällä 2020 HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutuksen. Sopimus on kestoltaan 10 vuotta ja päättyy vuonna 2031.
  • VR operoi lähijunaliikennettä ja vastaa kaluston kunnossapidosta.
  • Lähijunakaluston omistaa erillinen kalustoyhtiö, joka luovuttaa kaluston operaattorin käyttöön. HSL vastaa liikenteen reiteistä ja aikatauluista sekä turvapalveluista ja niiden kohdentamisesta.
  • HSL tilaa lähijunakonduktöörityötä VR:ltä.

Lisätietoja medialle:

VR:
Anu Punola, lähiliikennejohtaja
viestinta@vr.fi, puh. 029 434 7123

HSL:
Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja
johanna.wallin@hsl.fi, puh. 050 337 5685

Avainsanat

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2024 HSL:n toimintakulut olivat 894 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 872 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2024 aikana 361 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote

HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.

HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote

Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye