S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa oli 2 485,2 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 0,2 prosenttia.
Edullisen sekä laadukkaan ostoskorin merkitys korostui edelleen päivittäistavarakaupassa. Vuodenvaihteessa S-ryhmä teki tuntuvan hintojen alennuksen ja laski kaikkien Xtra-tuotemerkin päivittäistavaroiden sekä lähes kahdensadan merkkituotteen hintaa.
Marketkauppamme myyntivire jatkui alkuvuonna hyvänä ja asiakasmäärä kasvoi. Arviomme mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti onkin edelleen kehittynyt muuta alan markkinaa vahvemmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.
Alkuvuonna asiakkaita kiinnostivat erityisesti hedelmät ja vihannekset sekä erilaiset ruoanlaitto- ja leivontatuotteet. Käyttötavarakaupassa kysyntä oli vilkasta muun muassa matkapuhelimissa sekä digimuutoksen vauhdittamassa TV-kaupassa. Aikainen kevät siivitti puolestaan uutuusjuomien ja grillaustuotteiden sesongin alkua sekä polkupyöräkaupan käynnistymistä.
Erikoiskaupassa kampanjoiden ja verkkokaupan vetovoima jatkui
S-ryhmän erikoiskaupassa (ent. tavaratalo- ja erikoisliikekauppa) myynti oli tammi–maaliskuussa 51,6 miljoonaa euroa. Myynti jäi edellisvuoden tasosta 4,9 prosenttia. Tähän vaikutti osaltaan kampanjoiden erilainen ajoitus edellisvuoteen verrattuna.
Kampanjat kiinnostivat edelleen kuluttajia alkuvuonna, ja ne onnistuivat hyvin Sokoksella ja Emotion-ketjussa. Etenkin kosmetiikan tuotealueella kysyntä jatkui vilkkaana. Kevättä kohti piristyneeseen muodin myyntiin heijastui puolestaan poikkeuksellisen lämmin talvi. Erityisen vahvasti alkuvuonna kehittyi Sokos.fi-verkkokaupan myynti. Osuvat valikoimat, toimitusten nopeus ja ilmainen toimittaminen omiin myyntipisteisiin on saanut kiitosta asiakkailta.
Liikennekaupan palveluiden kysyntä oli alkuvuonna vilkasta
S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–maaliskuussa oli 447,6 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta euromääräinen kokonaismyynti jäi 7,3 prosenttia. Kehitykseen vaikuttivat osaltaan polttonesteiden matalat maailmanmarkkinahinnat sekä edellisvuoden vertailuajankohtaan osuneet pääsiäinen ja karkauspäivä.
– Alkuvuonna liikennemäärät ovat Suomessa perinteisesti muuta vuotta matalammalla tasolla. Tästä huolimatta vuoden ensimmäisen kvartaalin myynti kehittyi odotusten mukaisesti. Vire oli positiivinen kautta linjan. Moni tielläliikkuja kurvasi ABC-asemalle, ja kysyntä oli vilkasta niin autopesuissa, sähkölatauksissa kuin ABC-asemien liikennemyymälöissä ja ravintoloissakin, Hannu Krook kertoo.
Matkailu- ja ravitsemiskaupassa kauppa kävi edellisvuotta paremmin
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa 1,8 prosenttia edellisvuodesta ja nousi 185,1 miljoonaan euroon. Kehitys oli suotuisaa niin hotelleissa kuin ravintoloissakin.
Matkailukaupassa kysyntä kasvoi sekä kotimaisten että kansainvälisten asiakkaiden parissa, ja vuonna 2024 saavutettu matkailukaupan markkinajohtajuus vahvistui alkuvuonna. Ravitsemiskaupassa erityisen positiivista kehitystä nähtiin ruokaravintoloissa. Kehitys oli positiivista myös kokous- ja tapahtumakaupassa.
– Olemme panostaneet verkoston ja palveluiden kehittämiseen pitkäjänteisesti ja asiakkaiden tarpeista lähtien. S-ryhmän tunnetut ja luotetut ravintolakonseptit sekä hotellit ovatkin onnistuneet vastaamaan kuluttajien kysyntään haastavassakin markkinatilanteessa, Hannu Krook toteaa.
Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–3/2025
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–3/2024 (%) |
Marketkauppa* | 2 485,2 | +0,2 |
Liikennekauppa | 447,6 | -7,3 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 185,1 | +1,8 |
Erikoiskauppa** | 51,6 | -4,9 |
Muut | 106,8 | -5,6 |
S-ryhmä yhteensä | 3 276,4 |
-1,1 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook (at) sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen (at) sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, erikoiskaupassa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme