Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio 2025 on Smuuti-pakastevälipala
Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio -palkinto jaettiin tänään Ruokamessuilla Helsingin Messukeskuksessa Pakkasmarjan Smuuti-välipalalle. Terveellinen, jäätelön kaltainen herkku palkittiin Suomen Messusäätiön lahjoittamalla 10 000 euron palkinnolla.

Smuuti-välipalan marjaraaka-aineet ovat suomalaisia, ja tuote valmistetaan marja-alueen keskellä Suonenjoella. Pakastevälipalassa marjojen maku pysyy raikkaana ja vitamiinit tallessa. Välipalassa hyödynnetään kesän tuoremarjakaupan ylijäämämansikoita, mikä vähentää hävikkiä.
“Olemme määrittäneet yrityksemme yhdeksi tehtäväksi inspiroida kuluttajia käyttämään marjoja ja tarjota marjoille uudenlaisia käyttömahdollisuuksia perinteisten rinnalle. Seuraamme aktiivisesti markkinoita, ja välipalaistuminen on ollut näkyvissä jo jonkin aikaa. Halusimme tuoda välipalavaihtoehdon, joka sisältää runsaasti kotimaista marjaa ja kuituja”, sanoo Pakkasmarjan kaupallinen johtaja Netta Tikkanen.
Tuote on saanut kuluttajien keskuudessa hyvän vastaanoton, ja erityisesti somessa on ollut paljon pöhinää sen ympärillä. Tuotteen uusintaostoaste on ollut korkea, joten välipalaherkku ei ole jäänyt vain kertaostokseksi.
“Suomalainen menestysresepti -kilpailu jäi meiltä lyhyeksi mutta toi tuotteelle hieman näkyvyyttä ennen lanseerausta. Jatkoimme tuotekehitystä julkisesti yhteistyössä somevaikuttaja Laura Kiurun kanssa, ja hänen seuraajiensa keskuudessa tuotteelle on jo muodostunut fanikunta. Julkinen tuotekehitys on mahdollistanut kuluttajien huomioimisen paremmin, esimerkiksi makuvaihtoehdoissa ja pakkauksissa”, jatkaa Tikkanen.
Uusien ravitsemussuositusten mukaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja suositellaan syötäväksi entistä enemmän. Smuuti tarjoaa helpon tavan saada päivän marja-annos täyteen. Se on kätevä välipala lapsille ja aikuisille sekä sopii nautittavaksi kotona ja työpaikalla. Sulaessaan tuote muuttuu moussemaiseksi, joten se toimii hyvin myös matkaeväänä.
Smuuti on uutuus pakastealtaissa, mutta Pakkasmarja suunnittelee jo uutta makuvarianttia. Yritys selvittää myös tuotteen vientipotentiaalia Suomen elintarvikevientiyhdistys Suvi ry:n Runway-projektissa ja kevään kansainvälisillä elintarvikkeiden valmistajille ja jälleenmyyjille suunnatuilla PLMA-messuilla.
“Tuotteella on suuri potentiaali menestyä, koska välipalaistuminen jatkuu ja kuluttajat etsivät entistä helpompia ratkaisuja arkeensa. Kotimaisuus ja itsestään huolta pitäminen ovat kuluttajille tärkeitä”, pohtii Tikkanen.
Palkinnonsaajan päätti Ruokamessujen kehitysryhmä puheenjohtajanaan Elintarviketeollisuusliitto ETL:n johtaja Marleena Tanhuanpää.
”Kotimainen elintarviketeollisuus tuntee parhaiten suomalaisten tarpeet ja makumieltymykset. On koko yhteiskunnan kannalta tärkeää, että ruoka-alan yritykset voivat panostaa vahvasti alan tutkimukseen ja innovointiin”, toteaa Tanhuanpää.
Kunniamaininta kahdelle elintarvikkeelle
Palkinnonsaajan lisäksi raati päätti kaksi kunniamaininnan saajaa, jotka ovat HKFoods Makusuola ja Valio Gold&Green® mureat ja mehevät Original-suikaleet.
HKFoodsin Makusuola on innovaatio, joka vähentää tuotteiden suolapitoisuutta jopa 25 % ilman, että maku muuttuu. HKFoodsin makusuola koostuu kaliumkloridista ja aromeista, eikä siinä ole lainkaan natriumia. Tämä tuote on merkittävä kansanterveysteko ja ratkaisu suolan käytön vähentämiseen.
Gold&Green® mureat ja mehevät suikaleet ovat gluteeniton ja vegaaninen vaihtoehto arkikokkailuun. Tuotetta voi käyttää kanasuikaleiden tapaan, ja se on helppo tapa lisätä ruokavalioon ravitsemussuositusten mukaisia palkokasveja.
Lisätietoja:
Pakkasmarja, kaupallinen johtaja, Netta Tikkanen, p. 020 7099 586, netta.tikkanen@pakkasmarja.fi
Elintarviketeollisuusliitto ETL, johtaja Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207, marleena.tanhuanpaa@etl.fi
Helsingin Messukeskus, viestinnän asiantuntija Antti Karjunen, p. 050 574 3444, antti.karjunen@messukeskus.com
Kuvia palkinnonjakotilaisuudesta ja palkituista Messukeskuksen kuvapankissa https://mediabank.messukeskus.com/kuvat/ pe 11.4. noin klo 13 alkaen.
Ruokamessut Helsingin Messukeskuksessa 11.–13.4.2025 samaan aikaan Lapsimessujen ja Lemmikkimessujen (avoinna la–su) kanssa. Ruokamessuilla on mukana näytteilleasettajia arjen nopeista välipaloista hienostuneempiin makupaloihin ja uutuusjuomiin. Ohjelmassa keskustellaan tämän hetken ruokailmiöistä sekä kuullaan ruoka- ja juomamietteitä tunnetuilta suomalaisilta. www.ruokamessuthelsinki.fi | @ruokamessuthelsinki
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Karjunenviestinnän asiantuntija
viestintä | tapahtumat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Helsingin Messukeskuksen tulo- ja työllisyysvaikutus pääkaupunkiseudulle 245 miljoonaa euroa vuonna 2024 – kasvua 31 prosenttia28.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Helsingin Messukeskuksen tulo- ja työllisyysvaikutus pääkaupunkiseudulle kasvoi merkittävästi vuonna 2024 ja oli 245 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 31 prosenttia. Messukeskuksen tavoitteena on kasvattaa tapahtumien tulo- ja työllisyysvaikutus 400 miljoonaan euroon vuoteen 2026 mennessä.
Ensimmäiset ajoneuvonosturikuljettajien EM-kisat järjestetään Maxpo 2025 -messuilla25.4.2025 16:40:58 EEST | Tiedote
Golden Crane Competition 2025 Ajoneuvonosturikuljettajien Euroopan mestaruuskisat järjestetään Maxpo-messujen yhteydessä 29.–30.8.2025. Kisa ajetaan kahdella eri radalla ja ajoneuvonosturilla - yhteistulos ratkaisee voittajan. Pääpalkintona on viikon matka Conexpo-messuille Las Vegasiin. Maxpo 2025 -messut järjestetään torstaista lauantaihin 28. – 30.8.2025 Hyvinkään lentokentällä.
Haussa vuoden lupaavimmat teknologia-alan kasvuyritykset – Teknologia-messujen startup-kilpailu käynnistyy toukokuussa25.4.2025 09:07:14 EEST | Tiedote
Teknologia 25 -messujen startup-kilpailu etsii uusia ja kekseliäitä ratkaisuja teknologian alalla. Voittajalle on luvassa Suomen Messusäätiön lahjoittama 10 000 euron palkinto, joka jaetaan Helsingin Messukeskuksessa 4.–6.11. järjestettävässä tapahtumassa.
A year of growth at Helsinki Expo and Convention Centre: record visitor numbers, investments and strong financial results23.4.2025 15:00:00 EEST | Press release
The year 2024 was a strong one in terms of performance for the Finnish Fair Corporation. Revenue rose close to the level of the record-breaking pre-COVID year, many events broke their previous visitor records, and new investment initiatives were launched. The Finnish Fair Corporation Ltd’s annual report for 2024, published today, provides a detailed overview of the year.
Tillväxtens år på Helsingfors Mässcentrum: besöksrekord, investeringar och starkt resultat23.4.2025 15:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 var resultatmässigt starkt för Helsingfors Mässcentrum och koncernen Finlands Mässa. Omsättningen steg så gott som till nivåerna från rekordåret före coronapandemin, många evenemang slog besöksrekord, och nya initiativ togs inom investeringar. Finlands Mässa Abp:s år sammanfattas i årsberättelsen för 2024, som publicerades idag.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme