Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Utställningen Gallen-Kallela, Klimt & Wien hämtar Wiens puls till Ateneum

Dela

Utställningen som öppnar i slutet av september skildrar hur Akseli Gallen-Kallelas konst utvecklades i interaktion med internationella modernister som Gustav Klimt och Koloman Moser. Secessionsrörelsen som under Klimts ledning grundades för att förnya konsten förenades av ett intresse för att utveckla en ny identitet och för en modern livsstil samt för stora, offentliga konstverk. Utställningen hämtar för första gången målningar av Gustav Klimt till Finland. Utom bildkonst ses på utställningen också fotografier samt formgivning, bland annat vardagliga föremål, smycken och mode. Utställningen visas på Ateneum 26.9.2025–1.2.2026.  

Gustav Klimt: Beethovenfrisen: De fientliga krafterna - panel 1, främre väggen, Belvedere, Wien. På permanent utlån i Secessionsbyggnaden i Wien. Foto: Belvedere, Wien. På uställningen visas kopior av muralen.
Gustav Klimt: Beethovenfrisen: De fientliga krafterna - panel 1, främre väggen, Belvedere, Wien. På permanent utlån i Secessionsbyggnaden i Wien. Foto: Belvedere, Wien. På uställningen visas kopior av muralen.

De unga konstnärerna vid sekelskiftet 1900 ville på ett radikalt sätt lösgöra sig från de konservativa konstidealen och ta kurs mot en ny, friare konstuppfattning. Den kändaste frigörelsen av denna art varWiensecessionen som år 1897 grundades under ledning av Gustav Klimt.  

Utstsällningen Gallen-Kallela, Klimt & Wien berättar om de konstnärer Akseli Gallen-Kallela samarbetade med och i vars utställningar han deltog. Wien var i början av 1900-talet ett pulserande centrum för nya tankar, stilar och internationella influenser, och staden lockade konstnärer på olika områden från hela Europa. Deras strävan att förnya både konsten och konstlivet lyfts fram på utställningen som omfattar både modern konst och formgivning.  
 
Den breda rörelsen förenades av en önskan att utveckla en ny identitet och förenkla 

Secessionisternas huvudmål var jämlikhet mellan alla konstformer. Bildkonsten, arkitekturen, hantverket, formgivningen och modet skulle avbilda en förändrad och modern livsstil. De förenades av önskan att utveckla en ny identitet och livsstil, samt av ett intresse för stora, offentliga konstverk och för att avbilda skönhet. Den breda rörelsen var inte en enhetlig konstriktning utan den omfattade flera stilriktningar och en strävan efter stilisering och förenkling.

Akseli Gallen-Kallela fokuserade på finska motiv men utvecklade sitt uttryck i nära interaktion med de internationella modernisterna. En av dem var Koloman Moser som delade Gallen-Kallelas intresse för allkonstverk (Gesamtkunstwerk) och en tanke om jämlikhet mellan alla konstformer. Gallen-Kallela arbetade i Centraleuropa åren 1895–1908, och han deltog i de olika secessionsgruppernas utställningar i flera städer i Tyskland samt två gånger i Wien, åren 1901 och 1904. 

Även kvinnor verkade som konstnärer och designer 

Kvinnor kunde inte officiellt bli medlemmar i secessionen men de deltog i rörelsens utställningar och deras roll i reformarbetet var betydande. Kvinnornas roll som konstnärer och designer framhävdes särskilt i konst- och hantverksföreningen Wiener Werkstätte som var verksam 1903–1932 och som kombinerade konst och vardagliga föremål i högklassig helhetsdesign. Wiener Werkstätte får en egen avdelning på utställningen Gallen-Kallela, Klimt & Wien

Utöver bildkonst visas på utställningen också fotografier och formgivning: vardagsföremål, smycken och mode, som modedesignern Emilie Flöges reformdräkt. Reformdräktens nya form befriade kvinnan från getingmidjans ideal och korsettens strypgrepp. Flöge var en österrikisk modedesigner, affärskvinna och Gustav Klimts långvarigaste partner.  

På utställningen visas verk av bland annat följande konstnärer och formgivare: Emilie Flöge, Akseli Gallen-Kallela, Ferdinand Hodler, Josef Hoffmann, Gustav Klimt, Broncia Koller-Pinell, Max Kurzweil, Elena Luksch-Makowsky, Koloman Moser, Edvard Munch och Egon Schiele

Utställningen Gallen-Kallela, Klimt & Wien genomförs i samarbete med konstmuseet Belvedere i Wien. Kurator för utställningen är Ateneums intendent Anu Utriainen och i projketet har FD Arnika Groenewald-Schmidt (konstmuseet Belvedere) fungerat som sakkunnig. Utställningskatalogen publiceras på finska, svenska och engelska.  
 
Gallen-Kallela, Klimt & Wien på Ateneum 26.9.2025–1.2.2026 

Öppettider och inträdesavgifter


Öppettider 27.1–30.6.2025 och 1.9–31.12.2025: 
Måndag stängt | Tisdag–onsdag kl. 10–18 | Torsdag kl. 10–20 | Fredag kl. 10–18 | Lördag–söndag kl. 10–17 |  

I juli och augusti är museet öppet också på måndagar. Öppettiderna 1.7–31.8.2025 är:  Måndag kl. 11–17 | Tisdag–onsdag kl. 10–18 | Torsdag kl. 10–20 | Fredag kl. 10–18 | Lördag–söndag kl. 10–17 |

Inträdesavgifter: Normal inträdesbiljett vid kassan 22 € | Normal inträdesbiljett på nätet 20 € | Inträdesbiljett till rabattpris 12 € | 18–24-åringar 12 € | Under 18-åringar gratis | Fritt inträde med Museikortet    

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Akseli Gallen-Kallela: Vår, förarbete till fresken i Juséliuska gravkapellet (1903), Sigrid Jusélius Samling, deposition, Finlands Nationalgalleris samling / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen
Akseli Gallen-Kallela: Vår, förarbete till fresken i Juséliuska gravkapellet (1903), Sigrid Jusélius Samling, deposition, Finlands Nationalgalleris samling / Konstmuseet Ateneum. Foto: Finlands Nationalgalleri / Jenni Nurminen
Ladda ned bild
Axel Gallén och hans assistenter målar Vår-fresken i Juséliuska gravkapellet i Björneborg (1901-1903), Foto: Gallen-Kallelas fotografiska samling, Gallen-Kallela Museet
Axel Gallén och hans assistenter målar Vår-fresken i Juséliuska gravkapellet i Björneborg (1901-1903), Foto: Gallen-Kallelas fotografiska samling, Gallen-Kallela Museet
Ladda ned bild
Gustav Klimt: Amalie Zuckerkandl (1917/1918). 1988 Widmung Vita & Gustav Künstler, Belvedere, Wien. Foto: Johannes Stoll / Belvedere, Wien
Gustav Klimt: Amalie Zuckerkandl (1917/1918). 1988 Widmung Vita & Gustav Künstler, Belvedere, Wien. Foto: Johannes Stoll / Belvedere, Wien
Ladda ned bild
Gustav Klimt: Beethovenfrisen: De fientliga krafterna - panel 1, främre väggen, Belvedere, Wien. På permanent utlån i Secessionsbyggnaden i Wien. Foto: Belvedere, Wien. På uställningen visas kopior av muralen.
Gustav Klimt: Beethovenfrisen: De fientliga krafterna - panel 1, främre väggen, Belvedere, Wien. På permanent utlån i Secessionsbyggnaden i Wien. Foto: Belvedere, Wien. På uställningen visas kopior av muralen.
Ladda ned bild
Akseli Gallen-Kallela: Keitele (1904), privatsamling. Foto: Gallen-Kallelan Museet / Jukka Paavola
Akseli Gallen-Kallela: Keitele (1904), privatsamling. Foto: Gallen-Kallelan Museet / Jukka Paavola
Ladda ned bild
Koloman Moser: Självporträtt (ca 1915), Belvedere, Wien. Foto: Belvedere, Wien
Koloman Moser: Självporträtt (ca 1915), Belvedere, Wien. Foto: Belvedere, Wien
Ladda ned bild
Broncia Koller-Pinell: Konstnärens moder (1907), Belvedere, Wien. Photo: Johannes Stoll / Belvedere, Wien
Broncia Koller-Pinell: Konstnärens moder (1907), Belvedere, Wien. Photo: Johannes Stoll / Belvedere, Wien
Ladda ned bild
Gustav Klimt fotograferad av Moriz Nähr, ca 1911, Wien Museum. Photo: CC0
Gustav Klimt fotograferad av Moriz Nähr, ca 1911, Wien Museum. Photo: CC0
Ladda ned bild

Länkar

Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. 

Andra språk

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Helene Schjerfbeck-utställning visas på The Metropolitan Museum of Art i New York2.4.2025 07:40:00 EEST | Pressmeddelande

En utställning med verk av en av Finlands mest kända konstnärer, Helene Schjerfbeck, kommer att visas på det prestigefyllda museet The Metropolitan Museum of Art (The Met) i New York 5.12.2025–5.4.2026. Det är första gången en finsk konstnär får en utställning på The Met, som är ett av de mest betydande museerna i världen. Utställningen är resultat av Ateneums långsiktiga arbete och en del av projektet Klassikerna ut i världen som för ut den finska konsten i världen med stöd av Jane och Aatos Erkkos stiftelse.

Helene Schjerfbeck -näyttely The Metropolitan Museum of Artiin New Yorkiin2.4.2025 07:40:00 EEST | Tiedote

Suomen tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluvan Helene Schjerfbeckin teosten näyttely nähdään arvostetussa New Yorkin The Metropolitan Museum of Artissa (The Met) 5.12.2025–5.4.2026. Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen taiteilija saa näyttelyn The Metiin, joka on yksi maailman merkittävimmistä taidemuseoista. Näyttely on Ateneumin pitkäjänteisen työn tulos ja osa Klassikot maailmalle -hanketta, joka vie taidetta ulkomaille Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella.

Helene Schjerfbeck exhibition to be shown at The Metropolitan Museum of Art in New York2.4.2025 07:40:00 EEST | Press release

An exhibition of works by one of Finland’s most famous artists, Helene Schjerfbeck, will be presented at the prestigious Metropolitan Museum of Art (The Met) in New York from 5 December 2025 to 5 April 2026. This is the first time that a Finnish artist has landed an exhibition at The Met, one of the most significant art museums in the world. The exhibition is the result of long-term work by the Ateneum and part of the Klassikot maailmalle (“Taking Finnish classics abroad”) project, which takes Finnish visual art abroad with the support of the Jane and Aatos Erkko Foundation.

Välkommen till presskonferensen för utställningen Gränsöverskridare onsdagen den 5 mars 2025 kl. 10.15.18.2.2025 10:00:00 EET | Pressmeddelande

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen den 5 mars 2025 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. Gränsöverskridare samlar för första gången 1800-talets resande kvinnliga konstnärers arbeten 7.3–24.8.2025. Då konstnärerna på Gränsöverskridare var verksamma hade kvinnor ännu inte rösträtt. Kvinnor tvingades ofta välja mellan karriär och familj: i och med äktenskap blev de ofta tvungna att sluta med sitt arbete som konstnär. Många av de modiga konstnärerna på utställningen har varit förebilder för kvinnliga konstnärer som levde senare, såsom Helene Schjerfbeck och Ellen Thesleff. Ett konsthistoriskt betydande utställning lyfter fram tidigare helt okända konstnärer och deras nätverk, och presenterar verk som aldrig tidigare setts i Finland. Utställningen är en fortsättning på Ateneums arbete som en pionjär inom forskningen kring kvinnliga konstnärer.

Tervetuloa Rajojen rikkojat -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 5.3.202518.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 5.3.2025 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Rajojen rikkojat tuo ensimmäistä kertaa yhteen 1800-luvun matkustavien naistaiteilijoiden työtä 7.3.–24.8.2025. Heidän aikanaan naiset joutuivat valitsemaan uran ja perheen välillä, eikä heillä ollut vielä äänioikeutta. Rajojen rikkojat raivasivat tietä seuraavien sukupolvien taiteilijoille. Monet näyttelyn rohkeista taiteilijoista olivat myöhemmin eläneiden naistaiteilijoiden, kuten Helene Schjerfbeckin ja Ellen Thesleffin esikuvia. Taidehistoriallisesti merkittävä näyttely nostaa esiin aikaisemmin täysin tuntemattomia taiteilijoita ja heidän verkostojaan, sekä esittelee Suomessa ennen näkemättömiä teoksia. Näyttely jatkaa Ateneumin työtä naistaiteilijoihin liittyvän tutkimuksen edelläkävijänä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye