Pääsiäinen on perinteiden ruokajuhla: hittimaku pistaasi kivunnut perinteisten makujen rinnalle
Pääsiäinen on merkittävä ruokajuhla, johon suomalaisilla on perinteensä. Suklaa on tärkein herkku, ja sitä syö suomalaisista pääsiäisenä yli 85 prosenttia. Mämmi jakaa mielipiteitä, ja se kuuluu reilun puolen pääsiäispöytään. Perinneherkkujen rinnalle on viime vuosina noussut hittimauksi pistaasi. Suomalaiset viettävät pääsiäistä pääasiassa kotona. Noin puolet nauttivat pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa, kun taas toinen puolisko ei vietä pääsiäisenä erityisemmin ruokajuhlaa.

Pääsiäinen on yksi suurista suomalaisista ruokajuhlista, jolloin suuri osa pitää kiinni perinteistä. Tämä näkyy erityisesti siinä, että Lidlin tutkimuksen mukaan lähes puolet vastaajista (49,2 %) kertovat, että heidän valintansa pääsiäisen ruoista ja juomista eivät ole muuttuneet viime vuosien aikana. Vastaajista vain 18,5 prosenttia kertoo vähentäneensä perinteisten pääsiäisruokien ja -juomien määrää ja 12,6 prosenttia vastanneista tekee pääsiäispöytään tarjottavaa aiempaa helpommilla resepteillä.
Harva syö pääsiäisenä täysin vegaanista ruokaa, mutta 14 prosenttia vastaajista kertoo lisäävänsä kasvisruokien määrää pääsiäispöytäänsä. Lihaa puolestaan kertoo vähentävänsä joka kymmenes. Perinteiset pääsiäisruoat, kuten karitsa ja lammas, kuuluvat pääsiäispöytään lähes 40 prosentilla vastaajista. Näiden lisäksi yleisimpiä ruokia pääsiäispöydässä ovat kananmuna (41,7 %), kala (39 %) ja broileri (31,8 %).
– Suomalaiset ovat juhlien suhteen perinteikästä kansaa. Silloin syödään maittava ateria herkkuruuista nauttien ja pääsiäisenäkin on omat erityiset ruoat, jotka myyvät. Esimerkiksi lammas on olennainen osa pääsiäisen ruokatarjontaa ja olemme tuoneet pääsiäisen valikoimaan myös uutuuksia – lammaspaistisiivut ja maustettu makkara ovat maukas ja helppo valinta pääsiäispöytään, vinkkaa Lidlin oston ja kampanjoinnin johtaja Petteri Nystén.
Mämmiä ja muuta makeaa pääsiäiseen
Mämmi on kotimainen pääsiäisherkku, joka jakaa mielipiteitä. Se maistuu ja kuuluu pääsiäispöytään 52,7 prosentille. Rahkapullat, -piirakat sekä muut rahkaleivonnaiset kuuluvat 34,1 prosentilla pääsiäispöytään ja niin ikään rahkaisa pääsiäisherkku pasha on pääsiäispöydässä 27,8 prosentilla.
Viimeaikojen suosikkimaku pistaasi näkyy myös Lidlin pääsiäisessä. Pistaasi on maistunut niin suklaan, jäätelön, leivonnaisten kuin levitteenkin muodossa. Uusin pistaasitulokas löytyy paistopisteeltä.
– Pistaasi on tämän hetken ehdoton hitti. Olemme tuoneet paistopisteellemme herkullisen pistaasimunkin, jonka suosio pääsi yllättämään. Tuotetta on myyty enemmän kuin osasimme ennustaa. Pistaasimunkki on hyvä valinta, kun etsii helppoa ja maukasta jälkiruokaa esimerkiksi pääsiäispöytään. Pistaasimunkki on myynnissä koko kevään, kertoo Nystén.
Pääsiäisherkkujen ehdoton ykkönen on kuitenkin perinteisesti suklaa. Pääsiäisen aikana suklaata syödään jopa yli 85 prosenttia talouksista. Noin 50 prosentille maistuu nimenomaan pääsiäissuklaat, kun noin 35 prosenttia nauttii suklaata tavalliseen tapaan. Lidlissä kaikki Favorinan pääsiäissuklaissa käytetty kaakao on reilun kaupan kaakaota.
Pääsiäisestä nautitaan kotioloissa
Suurin osa suomalaisista viettää pääsiäistä kotona. Jopa 74 prosenttia kertoo viettävänsä tulevan pääsiäisen kotona. Tämän lisäksi noin 30 prosenttia kertoo tapaavansa sukulaisia tai ystäviä, alle 10 prosenttia viettää pääsiäisen mökillä ja 7,5 prosenttia lähtee pääsiäisenä matkalle.
Yhteensä reilu 50 prosenttia vastanneista (51,3 %) kertoo syövänsä pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa. Näistä vain 4,3 prosenttia kertoo juhlivansa pelkästään ravintolassa, ja 41,8 juhlii vain kotona tai läheisen kodissa. Moni viettää pääsiäistä myös ihan tavanomaisen ruoan parissa, sillä 43,8 prosenttia syö pääsiäisenä tavalliseen tapaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme