Verkkohuijareiden harjoittama sosiaalinen manipulaatio on häikäilemätöntä – varo tätä nousevaa ilmiötä
Verkkohuijaukset ovat yleistyneet vauhdilla, ja rikolliset käyttävät yhä taitavampia keinoja manipuloidakseen uhrejaan. Huijarit pyrkivät usein ohjailemaan ihmisiä asentamaan haittaohjelmia laitteisiinsa.

Verkkorikolliset iskevät suomalaisten digilaitteisiin ja viestikanaviin päivittäin. Verkkorikolliset onnistuivat huijaamaan Poliisin tietojen mukaan suomalaisilta viime vuonna yli 84 miljoonaa euroa.
”Telia on estänyt alkuvuodesta yli 32 000 huijauspuhelua joka päivä, mutta rikolliset kehittävät jatkuvasti uusia taktiikoita. Tekoälyn avulla tehdyt huijaussivustot ja kalasteluviestit ovat yhä vaikeampia tunnistaa”, kertoo Telian lisäarvopalveluiden liiketoiminnasta vastaava Vesa Reijonen.
Huolestuttava kehitysaskel on rikollisten käyttäjiin kohdistama manipulaatio ja ohjaaminen haitallisten sovellusten asentamiseen ohi virallisten sovelluskauppojen. Tietokoneelle tai älypuhelimelle asennetun haittaohjelman avulla rikolliset voivat saada täyden pääsyn käyttäjän laitteelle ja tämän henkilökohtaisiin tietoihin.
”Laitteen tai tietoturvasovelluksen varoituksia ei pidä ohittaa. Huijauksissa virallisena tahona esiintyvälle rikolliselle on tyypillistä painostaminen toimintaan ja kiireen korostaminen. Oma valppaus ja laitteiden suojaaminen muodostavat vahvan perustan arjen tietoturvalle”, Reijonen painottaa.
Huijausten tunnistaminen on yhä vaikeampaa, ja nopeasti silmäiltynä liki mahdotonta. Osasyy on rikollisten kyky hyödyntää generatiivista tekoälyä, mikä näkyy räikeimpien virheiden vähenemisenä.
”Jopa tietoturvatietoisille käyttäjille voi nykyisin olla mahdotonta erottaa huijauksia pelkän ulkoasun perusteella. Generatiivisella tekoälyllä höystetyt huijaussivut ovat niin taidokkaasti rakennettuja, että luotettavan, huijauksia tunnistavan ja estävän tietoturvasovelluksen käyttäminen on eduksi jokaiselle”, Reijonen sanoo.
Viisi vinkkiä digilaitteiden turvaamiseen
- Päivitä käyttöjärjestelmä ja sovellukset
Säännölliset päivitykset korjaavat tunnettuja haavoittuvuuksia ja parantavat laitteen käytettävyyttä ja turvallisuutta. - Käytä vahvoja uniikkeja salasanoja ja monivaiheista tunnistautumista
Käytä monimutkaisia salasanoja ja määritä jokaiseen verkkopalveluun uniikki salasana. Salasanojen hallintasovelluksella pidät tunnukset turvassa. Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen aina kun mahdollista. - Asenna sovelluksia vain virallisista sovelluskaupoista
Lataa sovelluksia ainoastaan virallisista sovelluskaupoista, kuten Google Play tai Apple App Store, ja tarkista sovelluksen julkaisija ennen asentamista. - Ole varovainen epäilyttävien viestien ja linkkien kanssa
Älä klikkaa tuntemattomia linkkejä tai avaa epäilyttäviä liitetiedostoja, sillä ne voivat sisältää haittaohjelmia ja johtaa tietojenkalastelusivustoille. - Käytä luotettavaa tietoturvasovellusta
Asenna laitteellesi luotettava tietoturvasovellus, joka suojaa verkkohuijauksilta, haittaohjelmilta ja tietojenkalasteluyrityksiltä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Telia
Puh:02040 54000communications-fi@telia.fiLinkit
Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.
Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
Puhelinmarkkinassa käänne: kierrätyspuhelimet ohittivat Telialla suosituimman uuden puhelimen myynnin3.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telian lokakuun myyntitilastoissa näkyy kuluttajien kasvava kiinnostus kiertotalouteen. Recycled-puhelimia myytiin jo enemmän kuin myydyintä uutta älypuhelinta.
Telian TV-asiakkaille maksutta urheilukanava ja brittiläisen suoratoistopalvelun sisällöt31.10.2025 09:36:22 EET | Tiedote
Marraskuun alusta Telia Play -asiakkaat näkevät Eurosport 1 -kanavan ja brittiläisen BritBox -suoratoistopalvelun sisällöt maksutta.
Asiakkaiden laitehankintojen maksaminen uudistuu Telialla – yli puolet laitemyynnistä tapahtuu rahoituksella30.10.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telia tuo kuluttaja-asiakkailleen muiden perinteisten maksutapojen rinnalle uusina vaihtoehtoina joustavat Klarnan maksutavat ja MobilePayn nopean maksamisen.
Kysely: Kyberyökkäykset huolettavat edelleen yrittäjiä – yhä useammassa yrityksessä ollaan huolissaan kybervakoilusta29.10.2025 12:10:00 EET | Tiedote
Yli puolet yrittäjistä on huolissaan kyberhyökkäyksistä, käy ilmi Telian kyselystä. Erityisesti kybervakoiluun liittyvät huolet ovat nousseet voimakkaasti yrittäjien keskuudessa.
Telia ja Wolt uudistavat elektroniikan ostamista – tuotteet kotiovelle tunnissa24.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tiivistyvän yhteistyön ansiosta suomalaiset voivat tilata Telian tuotteita Woltin sovelluksen välityksellä ja saada ne kotiin jopa tunnissa. Telian laitetilauksista noin puolet tehdään verkosta, mutta digiostamisen ennakoidaan kasvavan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme