Lentoradan suunnittelu etenee uuden linjausvaihtoehdon mukaisesti
Uusi ratalinjaus liittyy päärataan jo Keravan eteläpuolella Jäspilässä. Sen myötä Lentoradan kokonaispituus lyhenee noin viisi kilometriä ja radan tunneliosuus noin neljä kilometriä. Vaihtoehtoa puoltavat niin tekniset, taloudelliset kuin liikenteelliset seikat.

Osana Lentoradan yleissuunnittelua on tarkasteltu vaihtoehtoja sille, miten Lentorata voisi liittyä päärataan ja Lahden oikorataan Keravalla. Aiempi, esiselvitysvaiheen mukainen liityntä sijoittui Keravan pohjoispuolelle Kytömaalle, mutta olemassa olevan raideinfrastruktuurin sekä maankäytön todettiin asettavan merkittäviä teknisiä ja liikenteellisiä haasteita sen toteuttamiselle.
Vaihtoehtoja Kytömaan liitynnälle tutkittiin Kytömaan alueella, Keravan aseman ja Kytömaan välillä sekä Keravan aseman eteläpuolella. Laaja-alaisen tarkastelun perusteella niistä parhaaksi todettiin vaihtoehto, jossa Lentoradan linjaus liittyy päärataan jo Keravan eteläpuolella Jäspilässä.
”Vaihtoehtoja arvioitiin monin kriteerein, huomioiden niin ratageometria, liikennöinti, tekniikka, ympäristö kuin kustannukset ja toteutettavuus. Jäspilän liityntä todettiin niistä optimaalisimmaksi niin teknisestä, taloudellisesta kuin liikenteellisestä näkökulmasta”, toteaa Lentorata Oy:n suunnittelujohtaja Siru Koski.
Uusi ratalinjaus tarkoittaa, että Lentoradan kokonaispituus lyhenee 30 kilometristä 25 kilometriin ja radan tunneliosuus 28 kilometristä 24 kilometriin. Sen myötä vältetään aiemmin todetut Kytömaan liitynnän tekniset ja liikenteelliset haasteet. Tunneliosuuden lyheneminen tuo arviolta 0,4 miljardin euron kustannussäästön verrattuna esiselvitysvaiheen mukaiseen vaihtoehtoon.
”Kun kalliotunneli lyhenee, vähenee myös tunneliosuuden rakentamisessa syntyvän louheen määrä. Lisäksi uusi vaihtoehto mahdollistaa yhteyden Keravan asemalta Lentoradalle”, Koski jatkaa.
Lentoradan yleissuunnittelu jatkuu uuden linjausvaihtoehdon mukaisesti, ja yleissuunnitelman on määrä valmistua vuoden 2026 alussa. Sen jälkeen suunnittelutyö jatkuu ratasuunnitelman laatimisella, joka vie noin kaksi vuotta. Yleis- ja ratasuunnitelman hyväksyy Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Suunnitelmien valmistuttua hanke voi edetä rakentamisvaiheeseen, edellyttäen että hanketta koskeva investointipäätös on tehty.
Lentorata on uusi, suunnitteilla oleva ratayhteys, joka kulkee tunnelissa Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle. Lentorata luo suorat kaukojunayhteydet lentoasemalle, lyhentää matka-aikoja sekä tuo tarvittavaa lisäraidekapasiteettia ruuhkaiselle Pasila–Kerava-välille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli NikulaViestintä- ja vastuullisuusjohtajaLentorata Oy
Puh:+358405910699heli.nikula@lentorata.fiKuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Lentorata Oy vastaan uuden, Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkevan junayhteyden suunnittelusta.
Lentorata luo suorat kaukojunayhteydet lentoasemalle ja mahdollistaa nykyistä nopeammat junayhteydet lentoasemalle. Nopeampien matka-aikojen lisäksi se tuo lisää raidekapasiteettia ruuhkaiselle Pasila–Kerava-välille, ja parantaa näin junaliikenteen toimintavarmuutta sekä mahdollistaa junatarjonnan lisäämisen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lentorata Oy
Suomalaiset vahvasti uuden, matkustamista helpottavan Lentoradan puolella4.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Lentorata tutki tunnettuuttaan ja suomalaisten mielenkiintoa hanketta kohtaan vuoden 2024 lopussa. Tulokset kertovat kiistattomasti kansalaisten olevan uuden ratahankkeen puolella. Suomalaisista 88 % kokee Lentoradan hyödyttävän koko yhteiskuntaa ja peräti 93 % löytää ainakin yhden syyn matkustaa junalla lentoasemalle.
Janne Salonen on nimitetty Lentorata Oy:n toimitusjohtajaksi15.3.2024 09:36:46 EET | Tiedote
Lentorata Oy:n hallitus on nimittänyt yhtiön toimitusjohtajaksi KTM Janne Salosen 13.3.2024 alkaen.
Suomiradan osakkaat jatkavat vuoropuhelua – ratalinjauspäätökseen ei valmiutta tämän syksyn aikana20.10.2022 15:59:04 EEST | Tiedote
Suomi-rata Oy:n osakaskokous järjestettiin 20.10. Vantaalla. Kokouksessa keskusteltiin Helsinki-Tampere yhteyden ratalinjausvaihtoehtojen arviointien tuloksista ja jatkotoimenpiteistä. Osakaskokouksessa käydyn keskustelun pohjalta Suomi-rata Oy:n hallitus päätti osakaskokouksen jälkeen pidetyssä kokouksessaan, että linjauspäätökseen ei ole valmiutta, vaan yhtiö jatkaa rakentavaa vuoropuhelua osakkaiden kesken ja laatii tarvittavia lisäselvityksiä.
Helsingistä Tampereelle tunnissa – Suomirata tutki kahden ratalinjausvaihtoehdon vaikutuksia30.9.2022 13:00:00 EEST | Tiedote
Suomi-rata Oy on selvittänyt Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan Helsinki-Tampere raideyhteyden eri linjausvaihtoehtojen vaikutuksia. Arviointien mukaan matka-aikojen lyheneminen toisi merkittäviä yhteiskunnallisia hyötyjä ja kasvattaisi vuosittaisia matkustajamääriä miljoonilla.
Proxion Plan Oy valittu Lentoradan turvalaite- ja sähköratasuunnitteluun23.8.2022 10:25:14 EEST | Tiedote
Suomi-rata Oy on tilannut Lentoradan ympäristönarviointiin ja linjaussuunnitelmaan liittyvän turvalaite- ja sähkörata-asiantuntijatyön Proxion Plan Oy:ltä. Lentorata on 30 km pitkä, uusi nopea ratayhteys Helsingistä lentoasemalle. Se erkanee Pasilan jälkeen pääradasta, kulkee Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta 28 kilometriä tunnelissa ja liittyy päärataan Kerava-Lahti oikoradan erkanemiskohdassa Keravan pohjoispuolella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme