Tuore tutkimus kertoo Dark Souls -pelin tukevan pelaajia mielenterveyden haasteissa
Tutkimus osoittaa, kuinka Dark Souls -pelin pelaajat kokivat pelaamisen vaikuttavan myönteisesti mielenterveyteensä ja auttavan heitä kohtaamaan henkilökohtaisia haasteitaan.

Dark Souls on armottomasta vaikeustasostaan tunnettu toimintaroolipeli, joka on ollut kokeneiden pelaajien suosiossa jo vuodesta 2011 alkaen. Videopelisarja sijoittuu kolkkoon, synkkään fantasiamaailmaan, ja sille on ominaista haastavat ja rankaisevat taistelumekaniikat.
Pelaaja kohtaa vaarallisia vihollisia ja ansoja, ja joiden voittaminen, ja siten eteenpäin pääseminen on erittäin vaikeaa. Pelihahmon kuolema on keskeisessä osassa pelikokemusta, sillä peli on suunniteltu siten, että pelaaja tulee tyypillisesti epäonnistumaan kerta toisensa jälkeen.
Aalto-yliopiston tutkimuksessa tarkasteltiin Reddit-yhteisöalustalta kerättyjä pelaajien henkilökohtaisia kokemuksia pelistä. Dark Souls herättää vilkasta keskustelua verkossa, sanoo väitöskirjatutkija Jaakko Väkevä.
”Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet selkeän tarpeen perusteellisemmalle pelikohtaiselle jatkotutkimukselle, joka käsittelee viihdepelien mahdollisia mielenterveyshyötyjä”, Väkevä toteaa.
Tutkijoiden laaja aineisto osoittaa, ettei pelaaminen korvaa terapian tarvetta. Se voi kuitenkin tarjota mielekästä tekemistä masennuksen tai muiden mielenterveyden haasteiden keskellä – jotka tutkimuksessa nousevat esiin pelaajien omina kokemuksina. Pelaajat mainitsivat muun muassa, että pelin luonteella ja tarinalla on syvä kaiku heidän oman elämänsä haasteisiin.
”Vastauksissa toistuu esimerkiksi, että pelaaminen opettaa sitkeyttä ja toisaalta, miten voimaannuttava onnistumisen tunne luo toivoa myös pelaajien omaan elämään. Pelin rakenne opettaa hyväksymään myös epäonnistumiset olennaisena osana oman elämän prosessia”, Väkevä kuvailee.
Pelaajien kokemuksissa toistui tutkijoiden mukaan myös usein ja vahvasti yhteisöllisyyden tunne.
”Osa pelaajista kuvasi, kuinka he olivat pelissä oppineet pyytämään apua, ja sitä kautta avun pyytäminen on osoittautunut helpommaksi myös omassa elämässä”, toteaa professori Janne Lindqvist.
Vaikuttava pelikokemus syntyy kokonaisuudesta
Dark Soulsin tarina ja synkkä estetiikka heijastavat monien pelaajien mukaan masennuksen tunnetiloja, tarjoten tilan käsitellä vaikeita tunteita ja löytää niille merkityksiä. Tutkijoiden mukaan pelin rakenteella on keskeinen rooli tässä kokemuksessa: kun narratiivi, konteksti, teemat ja tekninen toteutus muodostavat vahvan yhteisvaikutuksen, syntyy vaikuttava pelikokemus, joka voi parhaimmillaan tukea pelaajien mielenterveyttä.
Yhteisöalustalta löytyi selkeitä pelaajia yhdistäviä merkitystulkintoja, joista myös julkaisun otsikko ”Don’t You Dare Go Hollow” tulee. Hollowing-käsite viittaa keskeiseen pelihahmon kuolemaan liittyvään pelimekaniikkaan sekä pelin tarinan kontekstiin. Dark Soulsin tarinassa pelaajan hahmo on kirottu toistuvaan kuoleman ja uudelleensyntymän kierteeseen, mikä johtaa asteittaiseen rappeutumiseen ja olemassaolon merkityksen katoamiseen.
”Hollowing-käsite resonoi vahvasti pelaajien omakohtaisten kokemusten kanssa, ja monet kuvailivat sitä vertauskuvana masennukselle”, Väkevä sanoo.
”Löydöksemme korostavatkin hollowing-käsitettä esimerkkinä pelin sisäisestä, temaattisesti yhteensopivasta kokonaisuudesta, jossa eri pelikomponentit nitoutuvat yhteen tukemaan ikään kuin samaa viestiä – mikä on asia, joka pelisuunnittelijoiden kannattaa jatkossa huomioida”, Lindqvist jatkaa.
Tutkimuksessa korostuu mielenterveyttä tukevien pelien suunnittelun haaste: sama pelikomponentti, kuten mekaanisesti haastava pelattavuus, voi tuottaa hyvin erilaisia pelaajakokemuksia riippuen kontekstista. Esimerkiksi turhautuminen ja stressi nousivat esiin Dark Soulsin pelaamiseen liittyvinä tunteina, mutta aineiston perusteella pelaajat käänsivät nämä hetkittäin negatiiviset kokemukset lopulta myönteisiksi.
Tutkijat hyödynsivät tutkimuksessaan tekoälyä nopeuttaakseen oleellisten viestien tunnistamista syvempää analyysiä varten. Tekoäly auttoi paitsi löytämään aineistosta tutkijoiden johtopäätöksiä tukevia sekä haastavia näkökulmia, myös syventämään aiheen kriittistä tarkastelua.
Tutkijat esittelevät tuloksensa CHI-konferenssissa, joka on arvostetuin ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen tutkimuksen tieteellinen tapahtuma ja julkaisufoorumi. Julkaisu on myös saanut kunniamaininnan pääsystä parhaiden artikkelien (kaikista lähetetyistä artikkeleista 5 %) joukkoon. Julkaisu on jo saatavissa verkossa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jaakko Väkevä
Väitöskirjatutkija, Aalto-yliopisto
jaakko.vakeva@aalto.fi
Janne Lindqvist
Professori, Aalto-yliopisto
janne.lindqvist@aalto.fi
Perttu Hämäläinen
Professori, Aalto-yliopisto
perttu.hamalainen@aalto.fi
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu noin 13 000 opiskelijaa ja yli 4 500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
Tutkimus: Uusien rakennusten päästöistä 70 prosenttia tulee rakentamisesta – eikä sitä huomioida tarpeeksi30.6.2025 07:53:14 EEST | Tiedote
Energiatehokkuus ja uusiutuvan energian käyttö ovat vähentäneet uudisrakennusten elinkaaripäästöjä, mutta rakentamisen päästöt eivät ole laskeneet. Viheralueiden vaaliminen ja puurakentamisen suosiminen tekisi rakentamisesta kestävämpää, korostavat tutkijat.
Tutkimus: Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille myönteiset yritykset ovat selvästi innovatiivisempia18.6.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
Yhdysvaltalaisia suuryrityksiä koskenut tutkimus kertoo, että patenttien määrä ja laatu kasvavat merkittävästi, jos yritys saa korkeat pisteet LGBTQ+-yhteisöä eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä tukevissa arvioinneissa.
Koneoppiminen tuo vallankumouksen tutkimukseen ja tuotekehitykseen – uuden tekoälyinstituutin johtajalle merkittävä EU-rahoitus17.6.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Uusi projekti ratkoo koneoppimisen keskeistä pullonkaulaa ja muodostaa myös yhden uuden ELLIS-instituutin tutkimuksen kulmakivistä.
A revolution for R&D with the missing link of machine learning — project envisions human-AI expert teams to solve grand challenges17.6.2025 13:00:00 EEST | Press release
Robust, deployable and collaborative machine learning (ML) methods are needed for artificial intelligence (AI) to become truly useful. This ERC-funded research aims to solve a major ML bottleneck and will form a cornerstone of the newly established ELLIS Institute Finland.
Väitöstutkimus: Suomen väestönsuojajärjestelmä on kansainvälisesti poikkeuksellisen kattava – kuumenevat kesät voivat kuitenkin haastaa sen toimivuutta12.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Vuosikymmenten aikana rakennetun suomalaisen väestönsuojajärjestelmän hinta vastaa vain noin kolmen vuoden puolustusbudjettia – ja se suojaa lähes koko väestön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme