Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistaminen käynnistyy
Helsingin kaupunki on käynnistänyt Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistamisen. Tavoitteena on Kaivokadun muuttaminen päärautatieaseman edustalla joukkoliikennekaduksi. Esplanadeilla turvataan alueen kulttuurihistoriallinen arvo. Liikenteellisesti Esplanadeilla säilytetään kaksi ajokaistaa suuntaansa.

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi joulukuussa 2024 ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman. Sen perusteella kaupunki on käynnistänyt Kaivokadun ja Esplanadin asemakaavojen päivittämisen. Ydinkeskustaan tavoitellaan kestävää liikennejärjestelmää, joka mahdollistaa kävelyn, oleilun ja viihtymisen olosuhteiden kehittymisen.
Kaivokadun ja Esplanadien kaavamuutokset
Kaivokadun kaava-alue kattaa katualueen sekä rautatieaseman eteläpuolisen aukion ja Rautatientorin eteläosan. Keskeinen muutos on, että Kaivokatu muutetaan joukkoliikennekaduksi.
Syksyllä valmistuvassa katusuunnitelmaluonnoksessa määritellään katu- ja puistoalueiden yksityiskohdat kuten puut, istutukset, penkit ja pintamateriaalit. Suunnittelua ohjaa Kaivokadun ympäristösuunnitelma, joka hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa lokakuussa 2024.
Rautatieaseman alueella on lisäksi käynnissä Elielinaukion ja Asema-aukion asemakaavan muutos, jonka kaavaluonnosta käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa toukokuussa 2025.
Esplanadien asemakaavaa vuodelta 1836 ajantasaistetaan, ja samalla turvataan kulttuurihistoriallisesti merkittävän puistokadun luonne. Liikennealueet ja puistot pysyvät pääosin ennallaan. Uudessa kaavassa määritellään rakennusten, katutilojen ja puistoelementtien suojelutarpeet ja huomioidaan arvokkaat puurivit.
Päärautatieaseman edusta kävelijöille
Kaivokatu on nykyisin yksi Suomen vilkkaimmista kävelyalueista, ja päivittäin alueella kulkee noin 200 000 kävelijää. Kaupunkilaisista alue on kuitenkin keskustan epäviihtyisin paikka liikkua. Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi mahdollistaa sen, että alueelle tulee lisää vihreyttä, penkkejä ja terassialueita.
Suunnitteilla on, että rautatieaseman edusta tulee kokonaan jalankulkijoiden käyttöön, kun pysäköintipaikat poistuvat ja pyörätiet siirtyvät Kaivokadun toiselle puolelle. Vaihdot kulkuvälineestä toiseen nopeutuvat, ja alueella pystyy liikkumaan sujuvammin.
Kaivokatu on Helsingin joukkoliikenteen sydän. Suurin osa kaupunkilaisista saapuu keskustaan metrolla, junalla, bussilla tai raitiovaunulla. Rautatieasemalle saapuvien määrä kasvaa entisestään sitten, kun uudet pikaraitiotieyhteydet liikennöivät.
Kaivokadun liikenne ajaa nykyisin keskustan ohi
Kaivokadulla kulkee nykyisin noin 14 000 autoa vuorokaudessa. Suurin osa liikenteestä on läpiajoliikennettä, joka tulee Länsiväylän suunnasta ja jatkaa Kaivokadun kautta Sörnäisten rantatielle, tai vastaavasti toiseen suuntaan. Asemakaavoituksen ja katusuunnittelun lähtökohtana on, ettei Kaivokadun vilkasta kävelyaluetta käytetä jatkossa autoliikenteen läpiajoon.
Suunnitelmien mukaan autolla pääsee edelleen rautatieaseman molemmille puolille, ja Keskuskadulla sijaitsevaan pysäköintihalliin. Myös pelastusajoneuvot voivat jatkossakin liikkua Kaivokadulla.
Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi mahdollistaa myös bussireittien uudelleenjärjestelyn. Bussit voitaisiin ohjata kulkemaan molempiin suuntiin Vilhonkatua pitkin, mikä vähentäisi estevaikutuksia ja parantaisi alueen viihtyisyyttä. Samalla Kaivokatu Ateneumin edustalla ja Kaisaniemenkatu rauhoittuisivat ja muuttuisivat helpommin ylitettäviksi.
Ensimmäiset rakennustyöt alkavat 2028
Kaupungin tavoitteena on, että Kaivokadun ensimmäiset rakennustyöt alkavat vuonna 2028, jolloin kunnostetaan metroaseman ja Asematunnelin katon vesieristys. Ensimmäisen vaiheen valmistuttua katutyöt siirtyvät Esplanadeille. Esplanadien vesihuolto- ja katuremontin aikana Kaivokadun läpi voi ajaa autolla – käytössä on yksi kaista kumpaankin suuntaan. Tämänhetkisen arvion mukaan koko Kaivokadun alue valmistuu 2030-luvun puolivälissä.
Mielipiteet ja tilaisuus
Kaivokadun ja Esplanadien kaavoituksen lähtökohdista ja Kaivokadun ympäristösuunnitelmasta voi antaa mielipiteensä Kerrokantasi-kyselyssä, joka on avoinna 20. toukokuuta asti.
Suunnittelutilannetta esitellään kaupungintalon tapahtumatorilla 7. toukokuuta klo 16–18 järjestettävässä tilaisuudessa. Tilaisuus on katsottavissa myös suorana lähetyksenä tai tallenteena Helsinki-kanavalta osoitteessa www.helsinkikanava.fi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaivokadun asemakaava:
Suvi Huttunen
johtava arkkitehti
asemakaavoitus
suvi.huttunen@hel.fi
p. 09 310 37335
Esplanadien asemakaava:
Iines Karkulahti
johtava arkkitehti
asemakaavoitus
iines.karkulahti@hel.fi
p. 09 310 56018
Liikennesuunnittelu:
Taneli Nissinen
johtava liikenneinsinööri
liikenne- ja katusuunnittelu
taneli.nissinen@hel.fi
p. 09 310 76765
Kuvat
Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Teollisuuskadun tunneli sekä Veturitie Triplan kohdalla suljettu autoliikenteeltä yöaikaan 13.–16.5.9.5.2025 14:56:30 EEST | Tiedote
Sulku on voimassa päivittäin kello 22–6, ja se johtuu huoltotöistä ja pesuista.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 8.5.20258.5.2025 18:45:20 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 8.5.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 22.5.2025
Gräsvikens metrostation utvecklas7.5.2025 14:50:45 EEST | Pressmeddelande
Vi vill utveckla kvarteret kring Gräsvikens metrostation och Gräsvikstorget. I kvarteret planeras nya tjänster, affärslokaler och bostäder för ca 700 personer. En reservation för utveckling söks för området. Stadsborna kan säga vad de tycker om planeringen med en Säg din åsikt -enkät fram till 21. maj.
Ruoholahden metroasemaa kehitetään7.5.2025 14:50:45 EEST | Tiedote
Ruoholahden metroaseman korttelia sekä Ruoholahdentoria halutaan kehittää. Kortteleihin suunnitellaan uusia palveluja, liiketiloja ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Alueelle haetaan kehittämisvarausta. Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnittelusta Kerro kantasi -kyselyssä 21. toukokuuta asti.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 6.5.20256.5.2025 19:59:25 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 6.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme