Varha kokeilee tekoälyä sosiaalipalvelujen kirjaamisen apuna
Varha kehittää yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asiakastietojen kirjaamista helpottavaa tekoälyratkaisua ensimmäisten joukossa Suomessa. Tavoitteena on ohjata ammattilaisten työaikaa osin mekaanisestakin kirjaamisesta enemmän asiakaskohtaamisiin.

Gosta Labs on kehittänyt tekoälyä hyödyntävän sanelutyökalun, joka käyttää puheen tunnistusta asiakastapaamisten kirjauksissa. Se muuntaa tapaamisessa keskustellut asiat tekstiksi ja tekee sen pohjalta kirjausluonnoksen, jossa huomioidaan jo mm. tarvittavat ja yhteisesti sovitut valtakunnalliset rakenteet.
Gosta Aide -tekoälytyökalu tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia vapauttaa työntekijöiden työaikaa tietokoneella vietetystä ajasta asiakastyöhön ja kehittää samalla sote-palveluita vielä enemmän asiakkaita palveleviksi.
– Sosiaalipalveluissa kuluu runsaasti työaikaa asiakastapaamisten tietojen kirjaamiseen asiakastietojärjestelmiin. Tekoälyn avulla ammattilaisemme voivat vapauttaa työaikaa mekaanisesta kirjaamisesta ja paperityöstä aiempaa enemmän asiakkaiden kohtaamiseen, Varhan asiakasohjausjohtaja Jenni Kiviluoto toteaa.
Vuoden kestävä pilotti on juuri käynnistynyt Varhassa siihen osallistuvien toimintojen työntekijöiden koulutuksilla.
Ammattilainen tarkistaa tekoälyllä luodun kirjausluonnoksen
Ammattilainen kertoo heti tapaamisen alussa asiakkaalle, että tekoälyä käytetään apuna tietojen kirjaamisessa. Asiakas voi aina myös kieltäytyä tapaamisen nauhoituksesta. Tällöin ammattilainen tekee kirjaukset tapaamisesta perinteisellä tavalla.
– Työkalu on tietoturvallinen. Se ei muun muassa tallenna tapaamisessa käytyä keskustelua sellaisenaan ääni- tai tekstitiedostoksi mihinkään taustalle. Työkalu tuottaa kirjausluonnoksen, jonka tiedot ammattilainen tarkistaa ja korjaa. Lopullinen kirjaus tehdään asiakkaan tietoihin asiakastietojärjestelmään kuten tavallisesti, kehittämispäällikkö Kalle Hjerppe toteaa.
Pilotissa ovat mukana Varhan sosiaalipalveluista Asiakasohjaus Soihtu, työikäisten palvelut ja lastensuojelun jälkihuolto sekä ikääntyneiden palveluista gerontologinen sosiaalityö.
Nämä palvelut valikoituivat mukaan pilottiin käytännön syistä – niissä asioivat ovat täysi-ikäisiä ja selvillä tilanteestaan laajemmin kuin esimerkiksi lastensuojelun asiakkaat.
Kyseessä on ammattilaisen kirjaamista helpottava apuväline ja siksi työntekijät ovat olleet jo ennen pilotin käynnistymistä innoissaan ja odotuksia täynnä.
Gosta Aide -työkalua pilotoidaan ja kehitetään Varhassa vuoden 2025 aikana. Alkuvaiheessa jokaisesta mukana olevasta toiminnosta osallistuu muutama kehittäjätyöntekijä – myöhemmin, kun työkalua on kehitetty yhdessä eteenpäin, se otetaan käyttöön koko palvelussa.
– Pilotin tuloksien mukaan katsotaan, miten saisimme vastaavan toimintamallin laajennettua kaikkiin soveltuviin palveluihin, sanoo sosiaalityön johtaja Soile Merilä.
Toistaiseksi tekoälyä voidaan hyödyntää kirjaamisapuna suomen kielellä. Myöhemmin se voidaan ottaa käyttöön myös ruotsinkielisiin asiakastapaamisiin. Gosta Aide puheentunnistusta on aiemmin pilotoitu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen terveyskeskusten lääkärivastaanotoilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jenni KiviluotoAsiakasohjausjohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:040 138 4182jenni.kiviluoto@varha.fiKalle HjerppeKehittämispäällikköVarsinais-Suomen hyvinvointialue, IT-palvelut
Puh:050 574 7485kalle.hjerppe@varha.fiSoile MeriläSosiaalityön johtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:044 201 7532soile.merila@varha.fiVarsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhas välfärdsområdesfullmäktiges föredragningslistan har publicerats17.10.2025 14:18:19 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdesfullmäktige ansvarar för ekonomin och verksamheten och utöver den högsta beslutanderätten i välfärdfärdsområdet.
Varhan aluevaltuuston 22.10.2025 kokouksen esityslista julkaistu17.10.2025 14:18:19 EEST | Tiedote
Aluevaltuusto vastaa koko Varhan alueen taloudesta ja toiminnasta sekä käyttää hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa.
Varha-applikationen fyller ett år – redan nästan 90 000 registrerade användare16.10.2025 09:15:00 EEST | Pressmeddelande
Varha-applikationen, den digitala servicekanalen för Egentliga Finlands välfärdsområde, har nu varit i bruk i ett år. Nästan 90 000 personer i Egentliga Finland har registrerat sig i applikationen och antalet användare växer med cirka 4 000 personer per vecka.
Varha-sovellus täyttää vuoden – rekisteröityneitä käyttäjiä jo yli 90 00016.10.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen digitaalinen asiointikanava, Varha-sovellus, on ollut käytössä nyt vuoden ajan. Sovellukseen on rekisteröitynyt jo yli 90 000 varsinaissuomalaista ja määrä kasvaa viikoittain noin 4 000 uudella käyttäjällä.
Varhas ansökan om tilläggsfinansiering godkändes inte9.10.2025 15:55:25 EEST | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde får inte den ansökta tilläggsfinansieringen av staten. Enligt den beredningsgrupp som har utrett tilläggsfinansieringen äventyras för närvarande inte tjänsterna inom social- och hälsovården samt inom räddningsväsendet i Varhas område.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme