Färre barn än tidigare har en egen telefon
Färre barn än tidigare i åldern 5–7 år har en egen telefon för personligt bruk. Särskilt bland de yngsta barnen har andelen som äger en egen smarttelefon minskat, konstaterar DNA:s årliga Skolbarnundersökning.

Enligt den nya Skolbarnundersökningen har ungefär en fjärdedel av barnen i åldern 5–6 år och 58 procent av barnen i 7-års ålder en egen telefon, vilket innebär en minskning på tiotals procentenheter jämfört med året innan. Frågeställningen angående barnets personliga telefon täcker alla alternativ: smarttelefoner, bastelefoner och smartklockor.
”Under tidigare år har nästan alla 7-åringar haft någon form av egen telefon, vare sig det är fråga om en smarttelefon, bastelefon eller smartklocka. Under de senaste åren har barnens telefonanvändning och dess utmaningar diskuterats mycket, och föräldrarna har fäst mer uppmärksamhet särskilt på de negativa effekterna av smarttelefoner. Den offentliga debatten kring ämnet har sannolikt bidragit till att föräldrarna verkar skjuta upp köpet av en egen smarttelefon till sina barn. Attityderna har förändrats snabbt i den här frågan”, säger Jussi Mälkiä, varumärkesutvecklingschef på DNA.
Andelen barn i åldern 5–7 år som har en egen smarttelefon har minskat måttligt och stadigt sedan 2021, men även här har den största förändringen ägt rum under det senaste året. Bland de yngsta barnen är trenden att äga en smarttelefon fallande. Bland alla barn som äger någon typ av telefon är det uttryckligen smarttelefoner som har minskat betydligt i åldersgrupperna 5–6 och 7 år.
I årets undersökning deltog fler föräldrar till barn i åldern 5–6 år än året innan. Även om antalet respondenter per åldersgrupp är relativt lågt kan man se en statistiskt betydande förändring i hur barn som fyllt 7 år äger telefoner jämfört med året innan.
”Skolbarnundersökningen visar att trenden att äga en egen telefon verkar vara fallande hos unga barn. DNA rekommenderar inte att de yngsta skoleleverna och yngre barn använder smarta enheter självständigt. Det är viktigt att komma ihåg att vuxen närvaro alltid är viktigare än åldersgränser, eftersom även barn som inte har en egen smart enhet utsätts för olika slags innehåll via sina kompisars smarta enheter. Om en kompis redan har en smarttelefon får barn som inte ännu har en egen smart enhet ofta bekanta sig med den, säger Mälkiä.
I årets Skolbarnundersökning frågade man föräldrar till barn i åldern 5–12 år för första gången hur länge deras barn använde telefonen under övervakning innan de fick använda den självständigt. En fjärdedel övade på att använda telefonen tillsammans med en förälder i mindre än ett halvt år, och 16 procent använde telefonen under övervakning i 6–12 månader innan de började använda den självständigt. En fjärdedel började använda telefonen självständigt direkt.
”Det är glädjande att cirka 30 procent av barnen i åldern 5–7 år fortfarande använder sin telefon under övervakning eller tillsammans med en förälder. Vi vill uppmuntra alla föräldrar till detta”, sammanfattar Mälkiä.
Smartklockor blir vanligare som första telefoner
Att börja i skolan är en klar vattendelare i att skaffa en telefon, eftersom största delen av barnen fortfarande får sin första telefon vid 7 års ålder.
”När barnet börjar i skolan blir hens omvärld större och hens självständighet ökar. Enligt föräldrarna skaffar man telefonen särskilt för kommunikation mellan barnet och föräldern samt för säkerhet”, säger Mälkiä.
Även om smarttelefoner har varit det populäraste valet som första telefon, enligt föräldrar till barn i åldern 5–12 år, håller smartklockor på att bli populärare särskilt som den första personliga telefonen. 16 procent av föräldrarna till barn i åldern 5–12 år som har en telefon berättade att de har skaffat en smartklocka som första telefon till sitt barn, vilket är sju procentenheter mer än året innan. Smartklockor har blivit betydligt mer populära som första telefoner än bastelefoner.
Enligt Skolbarnundersökningen är de vanligaste orsakerna till att skaffa en smartklocka viljan att förhindra överdriven användning av telefonen och olämpligt innehåll för barnet. Med smartklockan har barnet inte tillgång till internet och hen kan endast kommunicera med kontakter som fastställts på förhand.
Skolbarnundersökningen som DNA genomförde i samarbete med Nepa Insight undersökte faktorer relaterade till användning och anskaffning av telefoner till barn och unga i skolåldern. Undersökningen har genomförts sedan 2011. Skolbarnundersökningens onlinepanel besvarades av cirka 1 000 föräldrar till barn i åldern 5–16 år mellan den 22 januari och 11 februari 2025. Felmarginalen är +/-3,2 procentenheter, när man granskar resultaten för alla respondenter. Du kan bekanta dig med undersökningen här (på finska).
Mer information till medierna:
Jussi Mälkiä, varumärkesutvecklingschef, DNA, tfn 050 352 5328, jussi.malkia@dna.fi
DNA:s kommunikation, tfn 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kontakter
Viestintä palvelee median edustajia numerossa 044 044 8000.
Sähköpostia voit lähettää osoitteeseen viestinta@dna.fi tai etunimi.sukunimi@dna.fi.
Bilder

DNA är ett av de ledande företagen inom telekommunikation i Finland. Vårt syfte är att koppla dig till det som är viktigast. Vi erbjuder förbindelser, tjänster och utrustning för hem och jobb, och genom detta bidrar vi till samhällets digitalisering. DNA:s kunder har redan i flera år varit bland de främsta i världen när det gäller användning av mobildata. DNA har cirka 3,7 miljoner abonnemangskunder i mobilnätet och i det fasta nätet. Företaget har tilldelats flera gånger som en utmärkt arbetsgivare och familjevänlig arbetsplats. År 2023 uppgick vår omsättning till 1 100 miljoner euro. Bolaget har cirka 1 600 anställda runt om i Finland. DNA är en del av Telenor, som är marknadsledande inom telekommunikation i Norden. Mer information finns på adressen www.dna.fi, på Facebook @DNA.fi, Instagram och Threads @dna_fi och på LinkedIn @DNA-Oyj.
Följ DNA Oyj
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från DNA Oyj
Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.
School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.
DNA:n heinäkuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n heinäkuun puhelinmyynnissä näkyi vahvasti edessä siintävä koulujen aloitus. Vaikka nuoremmille koululaisille hankittujen laitteiden osalta kellopuhelinten suosio kasvaa voimakkaasti, on myös uusia puhelimia ostettu kesällä monelle vanhemmalle koululaiselle. Heinäkuussa myydyimpien älykellojen listan kärkeen nousi toistamiseen lasten kellopuhelin Xplora XGO2.
DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.
DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release
DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum