Uusi tutkimus: Digivastaanotot hoitavat tehokkaasti yleisimmät taudit ja voivat säästää julkisen perusterveydenhuollon kustannuksia jopa 23 %
Uuden tutkimuksen perusteella digivastaanotoilla voidaan tarjota tehokkaasti apua yleisimpiin vaivoihin. Samalla digivastaanotot voivat säästää julkisen terveydenhuollon kustannuksia merkittävästi verrattuna perinteisiltä puhelin- tai kiirevastaanotoilta alkaneisiin käynteihin.

Perusterveydenhuollon digivastaanottoja on otettu yhä enemmän myös hyvinvointialueiden käyttöön. Lahden, Kärkölän, Iitin ja Hartolan sosiaali- ja terveyskeskuspalveluista vastaavassa Harjun terveydessä digitaalisia vastaanottoja on käytetty vuodesta 2021.
Tuoreesta tutkimuksesta selviää, että digivastaanotolla voidaan hoitaa yleisimmät vaivat tehokkaasti ja laadukkaasti sekä säästää kustannuksissa noin 23 prosenttia verrattuna perinteiseltä kiirevastaanotolta tai puhelimesta alkaneeseen hoitojaksoon. Vielä vertaisarvioimaton tutkimus toteutettiin Harjun terveyden ja Mehiläisen yhteistyönä.
– Keskityimme tutkimuksessa hengitystie- ja virtsatieinfektioihin, silmäoireisiin, akuutteihin oksennus- ja ripulitauteihin sekä iho-oireisiin. Nämä monille valitettavan tutut taudit muodostavat yli puolet digivastaanoton yhteydenotoista ja neljäsosan perusterveydenhuollon yhteydenotoista. Tutkimuksessa selvisi, että akuuttitaudit saadaan hyvin hoidetuksi myös etänä, tutkijalääkäri Alexandra Dahlberg Harjun terveydestä kertoo.
Digivastaanotolta alkaneet hoitojaksot eivät lisää potilaiden yhteydenottoja perinteisiin vastaanottoihin verrattuna, eli vaivat hoituvat kerralla kuntoon:
– Potilaat hyötyvät nopeasta hoitoon pääsystä, ja digivastaanotoista on etua myös hyvinvointialueille, sillä kokonaisuutena ne käyttävät terveydenhuollon rajallisia resursseja vähemmän kuin perinteiset vastaanotot. Tämä puolestaan mahdollistaa aiempaa paremman hoidon saatavuuden ja saavutettavuuden kaikille potilaille, tutkimusta johtanut Mehiläisen perusterveydenhuollon johtaja, erikoislääkäri Petja Orre toteaa.
Tutkimuksessa selvitettiin myös potilaiden ohjaamista laboratorio- ja kuvantamispalveluihin ja selvisi, että digivastaanotoilta ohjataan diagnostiikkapalveluihin vähemmän kuin perinteiseltä lääkärinvastaanotolta:
– Vastoin aiempia oletuksia, digivastaanotolla määrätään laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia harvemmin kuin puhelimitse tai perinteisellä vastaanotolla samojen vaivojen selvittämiseksi. Potilaiden vaivat myös hoituvat jopa vähemmillä kontakteilla kuin perinteisissä kanavissa alkaneissa yhteydenotoissa. Voisi siis ajatella, että jos potilas on jo valmiiksi terveyskeskuksessa, niin jatkotutkimuksiin saatetaan ohjata herkemmin, Orre pohtii.
Tietoa tutkimuksesta
Tutkimusdata kerättiin Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ja Mehiläisen omistaman Harjun terveys yhteisyrityksen aineistosta 17 kuukauden ajanjaksolta, 1.5.2023–30.9.2024. Tutkimuksessa keskityttiin viiteen yleisimpään akuuttiin oire- ja sairausryhmään, jotka muodostavat yli puolet digiklinikan palvelukysynnästä ja neljäsosan terveyskeskuksen kaikesta palvelukysynnästä. Yhteensä tutkimusdata kattoi yli 600 000 potilaskontaktia, joista muodostettiin liki 40 000 kaltaistettua hoitoepisodia. Tutkimuksessa vertailtiin kahden viikon hoitoepisodin aikana muodostunutta ammattilaisten resurssien käyttöä ja laboratorio- ja kuvantamispalveluiden käyttöä sekä niiden aiheuttamia kustannuksia.
Tutkimus tehtiin osana LL, KTM Alexandra Dahlbergin pro gradu -työtä Hanken School of Economicsiin ja artikkeli on lähetetty vertaisarvioitavaksi. Artikkeli on julkaistu preprint-versiona MedRvix palvelussa https://doi.org/10.1101/2025.04.04.25324363
Lisätietoja:
Alexandra Dahlberg, tutkijalääkäri, Harjun terveys & Petja Orre, perusterveydenhuollon johtaja, Mehiläinen.
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Noora Hostikan kautta, p. 050 5666 101, noora.hostikka@mehilainen.fi
Mehiläinen
Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 115-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon laatuun ja vaikuttavuuteen kaikilla liiketoiminta-alueillaan.
Mehiläinen palvelee vuosittain 2,2 miljoonaa asiakasta ja sen 890 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 37 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluita Ruotsissa, Virossa, Saksassa ja Liettuassa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mehiläinen
Virtsankarkailusta kärsii turhaan jopa puolet naisista – vain joka neljäs hakeutuu hoitoon12.5.2025 09:50:01 EEST | Tiedote
Tutkimusten mukaan virtsankarkailua esiintyy jopa noin puolella naisista. Kuitenkin vain noin 25 % vaivasta kärsivistä hakeutuu hoitoon. Virtsankarkailuun on tarjolla hoitoja, joten oireet kannattaa nostaa esiin rohkeasti lääkärin vastaanotolla, muistuttaa naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Henri Leminen Mehiläisestä.
Mehiläisen data: Yli 80 % saa apua fysioterapiasta – kipu vähenee ja toimintakyky paranee8.5.2025 12:50:00 EEST | Tiedote
Mehiläisen fysioterapiassa kävi vuonna 2024 noin 40 000 itsemaksavaa henkilöasiakasta, jotka kävivät keskimäärin kolme kertaa fysioterapiassa. Näistä suurin osa oli erilaisiin tuki- ja liikuntaelinoireisiin liittyviä käyntejä. Mehiläisen valtakunnallinen asiakasdata* osoittaa, että jopa yli 80 % saa fysioterapiasta apua. Fysioterapia on kuitenkin käsitteenä monelle edelleen vieras.
9Livesin kotipalvelut Mehiläiselle6.5.2025 12:05:00 EEST | Tiedote
9Livesin kotipalvelut siirtyvät osaksi Mehiläistä. Yrityskaupan ansiosta Mehiläinen pystyy tarjoamaan laadukkaita kotipalveluita aiempaa useammalla paikkakunnalla ja vastaamaan jatkuvasti kasvavaan kysyntään. Kauppa vaatii toteutuakseen kilpailuviranomaisen hyväksynnän.
Mehiläiseltä merkittävä investointi Iisalmessa – avaa täyden palvelun lääkärikeskuksen syksyllä 20255.5.2025 14:30:00 EEST | Tiedote
Mehiläinen laajentaa toimintaansa Ylä-Savossa ja avaa uuden lääkärikeskuksen Iisalmen Satamakadulle lokakuussa 2025. Moderni lääkärikeskus vahvistaa alueen palvelutarjontaa ja tuo kaikki Mehiläisen terveyspalvelut saman katon alle.
KUTSU Mehiläisen mediatilaisuuteen ja sairaalakierrokselle 14.5.30.4.2025 08:35:20 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus toimittajille keskiviikkona 14.5.2025 klo 12–14, Mehiläinen Töölö, Helsinki Mahdollisuus myös etäyhteyteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme