Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa

Jaa

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.

Digi- ja väestötietovirasto, Helsinki
Digi- ja väestötietovirasto, Helsinki

Digi- ja väestötietovirasto palvelee henkilöasiakkaitaan puhelimitse, verkossa ja paikan päällä. Käyntiasioinnin suosio on laskenut jo pitkään suhteessa muihin asiointikanaviin. Vuonna 2024 asioinnista noin 94 prosenttia tapahtui muiden kanavien kautta kuin käyntiasioinnissa.

Palvelutarve on keskittynyt suurimpiin kaupunkeihin

Viime vuoden aikana yli 60 prosenttia kaikesta Digi- ja väestötietoviraston käyntiasioinnista tapahtui Helsingissä. Myös muutoin asiointi keskittyi suuriin kaupunkeihin: kaikkiaan lähes 90 prosenttia käyntiasioinnista tapahtui 18 maakuntakeskuksessa sijaitsevassa toimipaikassa.

– Käyntiasiointipalvelujemme on nykyisessä taloustilanteessa perusteltua sijoittua jatkossa niille paikkakunnille, joilla on eniten palvelutarvetta, sanoo ylijohtaja Pekka Rehn Digi- ja väestötietovirastosta.

Digi- ja väestötietoviraston suunnitelman mukaan käyntiasiointipalvelua olisi tarjolla nykyisessä laajuudessaan kesäkuun loppuun asti. Sen jälkeen käyntiasiointipalvelua olisi tarjolla 18 maakuntakeskuksessa sijaitsevassa toimipaikassa. Osa näistä toimipaikoista alkaisi vielä vuoden 2025 aikana tarjota uudenlaista etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa asioinnin Digi- ja väestötietoviraston kanssa siten, että asiakaspalvelija sijaitsee eri paikkakunnalla.

– Suunnitelmamme mukaan paikan päällä voisi asioida kesäkuun 2025 jälkeen Digi- ja väestötietoviraston toimipaikoissa Helsingissä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, Rovaniemellä, Seinäjoella, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Suunnitelman mukaan siirrymme tarjoamaan etäpalvelua vuoden 2025 lopussa pienimmän palvelutarpeen paikkakunnilla eli Hämeenlinnassa, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Mikkelissä ja Seinäjoella, Pekka Rehn kertoo.

Harva asia vaatii käyntiä paikan päällä virastossa

Useimmat asiat voi hoitaa ilman käyntiä Digi- ja väestötietovirastossa. Asiointimahdollisuuksia ja neuvontaa on tarjolla puhelimitse ja verkossa voi hoitaa useimmat asiat. Palvelut, jotka edellyttävät henkilökohtaista käyntiä paikan päällä ovat vihkiminen, tietyt julkisen notaarin palvelut ja ulkomaalaisten rekisteröinti. Vihkijän voi lisäksi tilata maksua vastaan haluamaansa paikkaan Suomessa.

Digi- ja väestötietovirasto on aiemmin tarjonnut tilapäisissä käyntiasiointitarpeissa pop up -palvelua, kun suurella asiakasjoukolla on ollut sama asiointitarve samanaikaisesti esimerkiksi oppilaitoksissa. Pop up -palvelua on tarkoitus jatkaa, jos sille on kysyntää.

Muutoksen taustalla valtionhallinnon säästöt

Valtionhallinnon säästöjen vuoksi Digi- ja väestötietoviraston toimintamenoihin käytettävä rahoitus on vuosina 2025–2027 noin viidenneksen pienempi kuin vuonna 2024. Muuttamalla palvelu- ja toimipaikkaverkostoa virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.

Palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen suunnittelua on ohjannut palvelutarpeen arvioinnin ja valtionhallinnon säästöjen lisäksi myös valtion toimitilastrategia, jonka toteuttamiseen Digi- ja väestötietovirasto on sitoutunut.

Yhteistoimintaneuvottelut alkavat henkilöstön keskittämiseksi 12 paikkakunnalle

Digi- ja väestötietovirasto suunnittelee, että osana palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutosta viraston nykyinen henkilöstö sijoittuisi 12 paikkakunnalle, joita ovat Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Tampere, Turku ja Vaasa. Tästä johtuen virasto aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Suunnitelmaan ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.

Digi- ja väestötietovirasto tekee päätöksen palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksista yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä. Neuvottelut kestävät enintään kuusi viikkoa.

Yhteyshenkilöt

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

https://dvv.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.

Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release

Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.

HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande

Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.

HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote

HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye