Kouluttautuminen kiinnostaa sekä nuoria että aikuisia – Haaga-Helia tunnetuin ammattikorkeakoulu
Taloustutkimuksen bränditutkimus selvitti korkeakoulujen kiinnostavuutta ja tunnettuutta. Tutkimus valottaa yli 5000 suomalaisen suomalaisten koulutukseen liittyviä ajatuksia.

Tämän vuoden tulokset kertovat, että Haaga-Helia on säilyttänyt vahvan brändinsä. Ammattikorkeakoululla on vahva asema etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa Haaga-Helia on sekä tunnetuin että kiinnostavin ammattikorkeakoulu.
Tunnettuuden ja kiinnostavuuden kärjessä
Tutkimuksessa selvitettiin sekä nuorten (alle 25-vuotiaat) että aikuisten (25–64-vuotiaat) mielikuvia. Nuorten ikäryhmässä Haaga-Helia oli tunnettuuden kärjessä heti Poliisiammattikorkeakoulun jälkeen. Molempien tunnettuus lähimpään prosenttilukuun pyöristettynä on 34 %.
Aikuisilta kysyttäessä Haaga-Helia tunnetaan ammattikorkeakouluista parhaiten. Lähes puolella on jonkinlainen mielikuva Haaga-Heliasta.
Kun kysyttiin, missä ammattikorkeakoulussa olisi kiinnostunut opiskelemaan, nuoret pitivät kolmanneksi kiinnostavimpana Haaga-Heliaa (10 %). Aikuisten ikäryhmässä Haaga-Helia (16 %) oli peräti Suomen kiinnostavin.
– Olemme iloisia ja ylpeitä siitä, että Haaga-Helia koetaan niin nuorten kuin aikuistenkin keskuudessa kiinnostavaksi ja tunnetuksi korkeakouluksi. Tulokset osoittavat, että korkeakoulumme vastaa työelämän tarpeisiin ja opiskelijoiden odotuksiin, sanoo Haaga-Helian rehtori Teemu Kokko.
Ammattikorkeakoulut ja yliopistot kiinnostavat lähes yhtä paljon
Tutkimuksen mukaan opiskelu kiinnostaa sekä nuoria että aikuisia. 73 prosenttia nuorista kertoi olevansa kiinnostunut kouluttautumisesta, opiskelusta tai työhön liittyvien kurssien suorittamisesta. Nuoret pitävät ammattikorkeakouluja kiinnostavina opiskelupaikkoina siinä missä yliopistojakin. Yliopistot kiinnostavat 64 % nuorista ja ammattikorkeakoulut 53 % prosenttia.
Myös suuri osa aikuisista (59 %) on kiinnostunut kouluttautumisesta, opiskelusta tai työhön liittyvien kurssien suorittamisesta. Aikuisia kiinnostivat eniten yliopistot (53 %) avoimet yliopistot (50 %) ja ammattikorkeakoulut (42 %).
Aikuisia kiinnostavat useimmiten kuitenkin ammattitaitoa täydentävät lyhytkoulutukset (68 %) ja opiskelu työn ohessa (52 %). Tutkintoon johtavat opinnot kiinnostivat 51 prosenttia aikuisista.
ChatGPT koulutuksen tietolähteenä kasvussa
Kiinnostavaa on, että Chat GPT koulutuksen ja opiskelun tietolähteenä nuorille on aiempaa merkittävämmässä roolissa. Tekoälyn mainitsee 26 prosenttia nuorista, kun vuotta aiemmin osuus oli 15 prosenttia.
Kaverit, opettajat, Opintopolku.fi, sosiaalinen media ja opinto-ohjaajat ovat kuitenkin tärkeimmät nuorten koulutukseen ja opiskeluun liittyvät tietolähteet. Somekanavista nuoret suosivat Instagramia ja TikTokia.
Aikuiset kertoivat, että kiinnostavan oppilaitoksen www-sivut on keskeisin koulutuksen tietolähde, mutta myös työkaverit, Opintopolku.fi, opinto-oppaat ja sosiaalinen media ovat tärkeitä tietolähteitä Aikuisille tekoäly ei ole samassa roolissa, sillä alle joka kymmenes mainitsee sen tärkeäksi tietolähteeksi, kun haetaan tietoa opiskelusta ja koulutuksesta.
Mikä korkeakoulujen bränditutkimus?
Taloustutkimuksen omaa valmistutkimusta on tehty vuodesta 2002 lähtien. Tutkimus toteutetaan joka vuosi. Sähköiseen kyselyyn vastasi 2455 iältään alle 25-vuotiasta ja 3027 25–64-vuotiasta suomalaista helmikuussa 2025. Vastaajat tavoitettiin internetpaneelin ja lukioiden / ammatillisten oppilaitosten opinto-ohjaajien kautta. Yhteensä vastaajia oli 5482.
Lähteenä käytetty: Taloustutkimuksen tiedote 1.4.2025
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teemu KokkoRehtori, toimitusjohtaja
Puh:050 555 1131teemu.kokko@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, majoitus-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Maailman ensimmäinen TikTok-kurssi toi Haaga-Helialle pronssileijonan Cannesista18.6.2025 16:13:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mainostoimisto Bob The Robot ja mediatoimisto ToinenPHD palkittiin pronssilla Cannes Lions -kilpailussa maailman ensimmäisestä korkeakoulukurssista, joka suoritettiin kokonaan TikTokissa.
Algoritmijohtaminen yleistyy suomalaisilla työpaikoilla – nuoret suhtautuvat iäkkäämpiä myönteisemmin16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen Kone johtajana -tutkimuksen ennakkotiedot paljastavat, että Suomessa jopa 49 prosenttia asiantuntija-, tieto- tai johtamistyötä tekevistä kokee kohdanneensa algoritmijohtamista työssään, mutta ihmispomo on yhä suositumpi vaihtoehto.
Algorithmic management spreads across Finnish workplaces – younger workers show greater acceptance than their older colleagues16.6.2025 08:00:00 EEST | Press release
Preliminary findings from the RoboBoss survey reveal that 49% of Finnish professionals in expert, knowledge, and management roles have encountered algorithmic management in their workplace. Despite this widespread exposure, human managers continue to be the overwhelmingly preferred choice.
Voiko tekoäly lisätä inhimillisyyttä työelämässä? Kahdelle T&K-hankkeelle rahoitus13.6.2025 10:58:59 EEST | Tiedote
Työsuojelurahasto on myöntänyt rahoituksen kahdelle tutkimus- ja kehityshankkeelle, joissa tutkitaan, miten tekoäly voi lisätä sekä työn tuottavuutta että hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta.
Can AI increase humanity in working life? Funding for two R&D projects13.6.2025 10:58:59 EEST | Press release
The Finnish Work Environment Fund has granted funding to two research and development projects that study how artificial intelligence can increase not only productivity, but also well-being and equity.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme