Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.

I en av studierna i sin doktorsavhandling undersökte Steven Schoenmaker hur köttkonsumtion är länkad till människors moraliska värderingar och deras motivation att minska köttkonsumtionen. Studien genomfördes i samarbete med professorerna Jaakko Aspara och Per Kristensson.
– Enligt vår studie är individer med liberala värderingar, som till exempel omsorg om andra, rättvisa och jämlikhet, mer motiverade att minska sin köttkonsumtion av hälso-, miljö- och djurskyddsskäl. Men trots att de är motiverade har dessa konsumenter inte minskat sin köttkonsumtion, säger Schoenmaker.
Däremot upptäckte Schoenmaker att individer med konservativa värderingar, som till exempel lojalitet till familjen eller nationen, eller vikten av respekt för auktoriteter, inte bara är omotiverade att minska köttkonsumtionen av djurskydds- eller miljöskäl, utan aktivt motsätter sig det.
– Detta är en viktig upptäckt eftersom nuvarande kampanjer för att minska köttkonsumtionen ofta betonar miljöpåverkan och djurskydd, vilket kanske inte går hem hos konsumenter med konservativa moraliska värderingar, påpekar Schoenmaker.
Istället föreslår han att kampanjerna kunde vara mer effektiva om de fokuserade på hälsofördelar eller visar på den försämring av ett lands naturarv som orsakas av förorening av mark och vatten.
Genom att anpassa budskapet till att passa olika moraliska uppfattningar kan kampanjer bättre engagera en bredare publik och vara framgångsrikare i att främja hållbara kostvanor.
Avhandlingen behandlar även (o)hållbart konsumentbeteende inom dagligvaruhandeln och flygindustrin, och kan hittas här: Essays on (Un)sustainable Consumer Behavior: The Context of Grocery Retailing, Food Consumption and Travel.
Mer information:
Steven Schoenmaker
e-post: steven.schoenmaker@hanken.fi
Steven Schoenmaker disputerar på sin avhandling den 2 maj 2025 kl. 13 på Svenska handelshögskolan, Arkadiagatan 22, Helsingfors.
Doktorsdisputationen kommer att hållas som hybrid. Man kan antingen delta på plats eller via videokonferens. https://go.hanken.fi/defence-schoenmaker
Opponent: Professor Mikael Fogelholm, Helsingfors universitet
Kustos: Professor Johanna Gummerus, Svenska handelshögskolan
Kontakter
Marlene GünsbergSenior kommunikationsspecialist
Tel:040 3521212marlene.gunsberg@hanken.fiOm
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 16 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Andra språk
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Prediktionsalgoritmer kan förbättra beslutsfattande25.11.2025 12:32:06 EET | Pressmeddelande
Kan förutsägelser omforma ekonomin? Ny forskning visar att prediktion inte bara är en teknisk exercis – den kan förändra hur vi förstår och tillämpar ekonomiska principer.
Ennustealgoritmit voivat parantaa päätöksentekoa25.11.2025 12:32:06 EET | Tiedote
Voiko ennustaminen muuttaa tapaamme suhtautua talouden ilmiöihin? Uuden tutkimuksen mukaan ennustaminen ei ole pelkkä tekninen toimi: se voi muuttaa tapaamme hahmottaa ja soveltaa talouden periaatteita.
Prediction algorithms can improve decision-making25.11.2025 12:32:06 EET | Press release
Can prediction reshape economics? New research shows that prediction is not just a technical exercise, it can transform how we understand and apply economic principles.
Jannica Fagerholm vald till Årets alumn vid Svenska handelshögskolan7.11.2025 18:06:37 EET | Pressmeddelande
Vd:n för Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse och styrelseproffset Jannica Fagerholm har valts till årets alumn på Hanken.
Forskning: Att veta vad man tjänar jämfört med andra ökar tillfredsställelsen och påverkar ekonomiska val8.10.2025 09:01:19 EEST | Pressmeddelande
En omfattande experimentell studie visar att när människor får veta hur deras inkomst står sig jämfört med andras, påverkar det både hur nöjda de är och hur de agerar. Tack vare en innovativ metod kunde forskarna på ett säkert sätt visa hur inkomstinformation inverkar på upplevd tillfredsställelse. Studien tittade också på hur information i en enkät kan påverka verkliga ekonomiska beslut – något som gör forskningen banbrytande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum