Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.

Väitöskirjassaan Steven Schoenmaker tutki muun muassa millä tavoin lihansyönti liittyy moraalisiin asenteisiin ja motivaatioon vähentää lihankulutusta. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä professorien Jaakko Asparan ja Per Kristenssonin kanssa.
Schoenmaker kertoo: "Tutkimuksemme mukaan liberaaleja arvoja – kuten muiden auttamista, oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa – kannattavat ihmiset ovat motivoituneempia vähentämään lihankulutusta terveyden, ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin vuoksi. Motivaatiostaan huolimatta nämä kuluttajat eivät ole kuitenkaan vähentäneet lihankulutustaan."
Sen sijaan konservatiivisia arvoja – kuten uskollisuutta omaa perhettä ja maata kohtaan sekä auktoriteettien kunnioitusta – kannattavat ihmiset eivät Schoenmakerin mukaan ole ainoastaan huonosti motivoituneita vähentämään lihankulutusta eläinten tai ympäristön vuoksi vaan myös vastustavat sitä aktiivisesti.
"Tämä on tärkeä havainto, sillä nykyiset lihankulutuksen vähentämiseen tähtäävät kampanjat korostavat usein ympäristövaikutuksia ja eläinten hyvinvoinnin, mikä ei välttämättä herätä vastakaikua moraaliarvoiltaan konservatiivisissa kuluttajissa", Schoenmaker toteaa.
Sen sijaan hän ehdottaa, että kampanjat voisivat olla tehokkaampia, jos ne keskittyisivät terveyshyötyihin tai korostaisivat vesistöjen ja maaperän saastumisen aiheuttamaa haittaa kansakunnan luonnonperinnölle.
Kun viesti räätälöidään erilaisten moraalikäsitysten mukaan, kampanjat voivat puhutella laajempaa yleisöä ja mahdollisesti lisätä kestäviä ruokailutottumuksia.
Väitöskirja käsittelee myös (epä)kestävää kuluttajakäyttäytymistä päivittäistavara- ja ilmailualalla, ja se löytyy täältä: Essays on (Un)sustainable Consumer Behavior: The Context of Grocery Retailing, Food Consumption and Travel.
Lisätietoja:
Steven Schoenmaker
S-posti: steven.schoenmaker@hanken.fi
Steven Schoenmaker puolustaa väitöskirjaansa 2. toukokuuta 2025 kello 13.00 Kauppakorkeakoulu Hankenilla, Arkadiankatu 22, Helsinki.
Väitöstilaisuus järjestetään hybridimuotoisena. Osallistua voi paikan päällä tai videoyhteyden välityksellä. https://go.hanken.fi/defence-schoenmaker
Vastaväittäjä: Professori Mikael Fogelholm, Helsingin yliopisto
Kustos: Professori Johanna Gummerus, Kauppakorkeakoulu Hanken
Yhteyshenkilöt
Marlene GünsbergViestinnän erityisasiantuntija
Puh:040 3521212marlene.gunsberg@hanken.fiTietoja julkaisijasta
Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta. Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 16 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan
Ny forskning: Informell stil gör entreprenörer mer trovärdiga16.12.2025 08:41:15 EET | Pressmeddelande
En ny studie visar att entreprenörer som väljer en mer informell klädstil ofta uppfattas som mer autentiska, vilket gör investerare mer benägna att gå in med kapital. Formell klädsel kan däremot minska känslan av genuinitet och uppfattas som ett försök att passa in snarare än att vara äkta.
Uusi tutkimus: Rento tyyli tekee yrittäjistä uskottavampia16.12.2025 08:41:15 EET | Tiedote
Uusi tutkimus osoittaa, että epämuodollisesti pukeutuvat yrittäjät koetaan usein aidommiksi, mikä lisää sijoittajien halukkuutta sijoittaa. Sen sijaan muodollinen pukeutuminen voi heikentää aitouden tunnetta ja näyttäytyä enemmän yrityksenä sulautua joukkoon kuin olla oma itsensä.
New research: Informal style makes entrepreneurs more credible16.12.2025 08:41:15 EET | Press release
A new study shows that entrepreneurs who choose a more informal dress style are often perceived as more authentic, which makes investors more inclined to provide capital. Formal attire, on the other hand, can reduce the sense of genuineness and be seen as an attempt to fit in rather than to be authentic.
Prediktionsalgoritmer kan förbättra beslutsfattande25.11.2025 12:32:06 EET | Pressmeddelande
Kan förutsägelser omforma ekonomin? Ny forskning visar att prediktion inte bara är en teknisk exercis – den kan förändra hur vi förstår och tillämpar ekonomiska principer.
Ennustealgoritmit voivat parantaa päätöksentekoa25.11.2025 12:32:06 EET | Tiedote
Voiko ennustaminen muuttaa tapaamme suhtautua talouden ilmiöihin? Uuden tutkimuksen mukaan ennustaminen ei ole pelkkä tekninen toimi: se voi muuttaa tapaamme hahmottaa ja soveltaa talouden periaatteita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme