Opiskelijoiden avoin kirje johti muutokseen: useat mediat ottaneet aikaleiman käyttöön sosiaalisessa mediassa
Aikaleima kertoo uutisvideon alkuperäisen julkaisupäivän, ja sen tarkoitus on vahvistaa uutisten läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta nopeasti muuttuvassa someympäristössä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalismiopiskelijat julkaisivat maanantaina 28.4. avoimen kirjeen, jossa he haastoivat toimitukset ja toimittajat ottamaan käyttöön aikaleiman sosiaalisessa mediassa julkaistaviin uutisvideoihin. Samalla he vaativat, että Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistys Jusanek päivittää journalistin ohjeet vastaamaan tätä digitaalisen ajan haastetta.
Kirjeen viesti oli selkeä: ilman aikaleimaa vanhat uutiset voivat levitä uudelleen ja hämätä katsojaa, jolloin uutisten ajankohtaisuus ja journalistinen luotettavuus vaarantuvat.
"Tiedon luotettavuuden rapautuminen on journalismille perustavanlaatuinen haaste. Olemme nähneet, kuinka mis- ja disinformaatio toimivat jopa sytykkeinä sodalle, heikentävät tai estävät ilmastotoimia ja ohjaavat presidentinvaaleja epädemokraattisille urille", taustoittaa tutkintojohtaja Kaijaleena Runsten Haaga-Heliasta.
Jo muutamassa päivässä useat mediat ovat reagoineet kampanjaan. MTV Uutiset, Kauppalehti ja Seiska ovat ottaneet aikaleimat käyttöönsä, ja Helsingin Sanomat sekä Yle ovat ilmoittaneet seuraavansa perässä. Konkreettisten vaikutusten lisäksi kampanja on herättänyt laajaa keskustelua sosiaalisessa mediassa. Opiskelijoiden tekemiä videoita on katsottu 1,7 miljoonaa kertaa ja kommentteja, tykkäyksiä sekä jakoja on kertynyt 40 500. Jo ensimmäisenä päivänä videoita katsottiin 600 000 kertaa. Kampanja on rohkaissut myös sosiaalisen median käyttäjiä vaatimaan aikaleimaa uutismedioiden kommenttikentissä.
"On ollut vaikuttavaa nähdä, kuinka nopeasti yleisö ja mediatalot ovat tarttuneet asiaan. Tämä osoittaa, että myös journalismin opiskelijoiden havaintojen perusteella voidaan päivittää journalismin pelisääntöjä. He ovat kuitenkin tulevia journalismin tekijöitä”, lopettaa Runsten.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalistiopiskelijat esittelevät vetoomuksensa lehdistönvapauden teemapäivän seminaarissa, jota vietetään tänään perjantaina 2.5. mediamuseo Merkissä. Samassa tilaisuudessa opiskelijat luovuttavat avoimen kirjeen Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajalle Eero Hyvöselle.
Lue avoin kirje ja lisätietoja www.aikaleimanyt.fi
Yhteyshenkilöt
Hanna HuuskonenBrand ManagerHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471498hanna.huuskonen@haaga-helia.fiKaijaleena RunstenTutkintojohtajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:040 820 6327kaijaleena.runsten@haaga-helia.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme