Opiskelijoiden avoin kirje johti muutokseen: useat mediat ottaneet aikaleiman käyttöön sosiaalisessa mediassa
Aikaleima kertoo uutisvideon alkuperäisen julkaisupäivän, ja sen tarkoitus on vahvistaa uutisten läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta nopeasti muuttuvassa someympäristössä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalismiopiskelijat julkaisivat maanantaina 28.4. avoimen kirjeen, jossa he haastoivat toimitukset ja toimittajat ottamaan käyttöön aikaleiman sosiaalisessa mediassa julkaistaviin uutisvideoihin. Samalla he vaativat, että Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistys Jusanek päivittää journalistin ohjeet vastaamaan tätä digitaalisen ajan haastetta.
Kirjeen viesti oli selkeä: ilman aikaleimaa vanhat uutiset voivat levitä uudelleen ja hämätä katsojaa, jolloin uutisten ajankohtaisuus ja journalistinen luotettavuus vaarantuvat.
"Tiedon luotettavuuden rapautuminen on journalismille perustavanlaatuinen haaste. Olemme nähneet, kuinka mis- ja disinformaatio toimivat jopa sytykkeinä sodalle, heikentävät tai estävät ilmastotoimia ja ohjaavat presidentinvaaleja epädemokraattisille urille", taustoittaa tutkintojohtaja Kaijaleena Runsten Haaga-Heliasta.
Jo muutamassa päivässä useat mediat ovat reagoineet kampanjaan. MTV Uutiset, Kauppalehti ja Seiska ovat ottaneet aikaleimat käyttöönsä, ja Helsingin Sanomat sekä Yle ovat ilmoittaneet seuraavansa perässä. Konkreettisten vaikutusten lisäksi kampanja on herättänyt laajaa keskustelua sosiaalisessa mediassa. Opiskelijoiden tekemiä videoita on katsottu 1,7 miljoonaa kertaa ja kommentteja, tykkäyksiä sekä jakoja on kertynyt 40 500. Jo ensimmäisenä päivänä videoita katsottiin 600 000 kertaa. Kampanja on rohkaissut myös sosiaalisen median käyttäjiä vaatimaan aikaleimaa uutismedioiden kommenttikentissä.
"On ollut vaikuttavaa nähdä, kuinka nopeasti yleisö ja mediatalot ovat tarttuneet asiaan. Tämä osoittaa, että myös journalismin opiskelijoiden havaintojen perusteella voidaan päivittää journalismin pelisääntöjä. He ovat kuitenkin tulevia journalismin tekijöitä”, lopettaa Runsten.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalistiopiskelijat esittelevät vetoomuksensa lehdistönvapauden teemapäivän seminaarissa, jota vietetään tänään perjantaina 2.5. mediamuseo Merkissä. Samassa tilaisuudessa opiskelijat luovuttavat avoimen kirjeen Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajalle Eero Hyvöselle.
Lue avoin kirje ja lisätietoja www.aikaleimanyt.fi
Yhteyshenkilöt
Hanna HuuskonenBrand ManagerHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471498hanna.huuskonen@haaga-helia.fiKaijaleena RunstenTutkintojohtajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:040 820 6327kaijaleena.runsten@haaga-helia.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helian koulutukselle arvostettu kansainvälinen akkreditointi3.12.2025 09:24:35 EET | Tiedote
International Business -koulutus (BBA) on ensimmäinen EFMD:n ohjelmatasoisen akkreditoinnin saanut koulutus pääkaupunkiseudulla.
Keskustasta lentoon – sähköinen lentäminen haastaa liikkumisen rajat27.11.2025 11:09:00 EET | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hanke tuo rohkean vision lähelle Helsingin keskustaa. Sähköisen liikenteen lentopaikka voi tulevaisuudessa tukea kestävää liikkumista ja vahvistaa alueen vetovoimaa. Samaan aikaan kilpailu tulevaisuuden ilmailuratkaisuista kiihtyy – pysyykö Suomi mukana maailmanlaajuisessa kilpailussa?
Kuuloimplantin poistopyyntö valintakokeessa johti ohjeistuksen uudistamiseen – Haaga-Helia sai apulaisoikeuskanslerilta kiitosta nopeista korjaavista toimista10.11.2025 14:44:13 EET | Tiedote
Median kesäkuussa 2024 julkaisemissa uutisissa käsiteltiin tapausta, jossa Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa järjestetyssä AMK-valintakokeessa hakijaa pyydettiin poistamaan kuuloimplanttinsa kesken kokeen (esim. Helsingin Sanomat 10.6.2024, Iltalehti 14.6.2024).
Tutkimus: Luonnonkaunis ja rauhallinen itäisen Uudenmaan saaristo on monille matkailijoille tuntematon9.10.2025 15:19:58 EEST | Tiedote
Itäisen Uudenmaan saaristomatkailijoihin keskittynyt tutkimus tuo esiin, että alue herättää matkailijoissa vahvoja mielikuvia luonnonkauneudesta ja rauhasta – mutta tunnettuudessa on parannettavaa.
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme