Opiskelijoiden avoin kirje johti muutokseen: useat mediat ottaneet aikaleiman käyttöön sosiaalisessa mediassa
Aikaleima kertoo uutisvideon alkuperäisen julkaisupäivän, ja sen tarkoitus on vahvistaa uutisten läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta nopeasti muuttuvassa someympäristössä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalismiopiskelijat julkaisivat maanantaina 28.4. avoimen kirjeen, jossa he haastoivat toimitukset ja toimittajat ottamaan käyttöön aikaleiman sosiaalisessa mediassa julkaistaviin uutisvideoihin. Samalla he vaativat, että Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistys Jusanek päivittää journalistin ohjeet vastaamaan tätä digitaalisen ajan haastetta.
Kirjeen viesti oli selkeä: ilman aikaleimaa vanhat uutiset voivat levitä uudelleen ja hämätä katsojaa, jolloin uutisten ajankohtaisuus ja journalistinen luotettavuus vaarantuvat.
"Tiedon luotettavuuden rapautuminen on journalismille perustavanlaatuinen haaste. Olemme nähneet, kuinka mis- ja disinformaatio toimivat jopa sytykkeinä sodalle, heikentävät tai estävät ilmastotoimia ja ohjaavat presidentinvaaleja epädemokraattisille urille", taustoittaa tutkintojohtaja Kaijaleena Runsten Haaga-Heliasta.
Jo muutamassa päivässä useat mediat ovat reagoineet kampanjaan. MTV Uutiset, Kauppalehti ja Seiska ovat ottaneet aikaleimat käyttöönsä, ja Helsingin Sanomat sekä Yle ovat ilmoittaneet seuraavansa perässä. Konkreettisten vaikutusten lisäksi kampanja on herättänyt laajaa keskustelua sosiaalisessa mediassa. Opiskelijoiden tekemiä videoita on katsottu 1,7 miljoonaa kertaa ja kommentteja, tykkäyksiä sekä jakoja on kertynyt 40 500. Jo ensimmäisenä päivänä videoita katsottiin 600 000 kertaa. Kampanja on rohkaissut myös sosiaalisen median käyttäjiä vaatimaan aikaleimaa uutismedioiden kommenttikentissä.
"On ollut vaikuttavaa nähdä, kuinka nopeasti yleisö ja mediatalot ovat tarttuneet asiaan. Tämä osoittaa, että myös journalismin opiskelijoiden havaintojen perusteella voidaan päivittää journalismin pelisääntöjä. He ovat kuitenkin tulevia journalismin tekijöitä”, lopettaa Runsten.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalistiopiskelijat esittelevät vetoomuksensa lehdistönvapauden teemapäivän seminaarissa, jota vietetään tänään perjantaina 2.5. mediamuseo Merkissä. Samassa tilaisuudessa opiskelijat luovuttavat avoimen kirjeen Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajalle Eero Hyvöselle.
Lue avoin kirje ja lisätietoja www.aikaleimanyt.fi
Yhteyshenkilöt
Hanna HuuskonenBrand ManagerHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471498hanna.huuskonen@haaga-helia.fiKaijaleena RunstenTutkintojohtajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:040 820 6327kaijaleena.runsten@haaga-helia.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Kouluttautuminen kiinnostaa sekä nuoria että aikuisia – Haaga-Helia tunnetuin ammattikorkeakoulu29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Taloustutkimuksen bränditutkimus selvitti korkeakoulujen kiinnostavuutta ja tunnettuutta. Tutkimus valottaa yli 5000 suomalaisen suomalaisten koulutukseen liittyviä ajatuksia.
Journalismin sokea piste paljastuu TikTokissa – opiskelijat vaativat aikaleimaa uutisvideoihin28.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Yhä useampi nuori seuraa uutisia pääosin TikTokista, jossa julkaistuista uutisvideoista puuttuu yksi keskeinen asia: julkaisuaika. Ilman julkaisuaikaa vanhat uutiset voivat levitä yhä uudelleen, näyttää tuoreilta ja näin vääristää todellisuutta.
Haaga-Helia rakentaa tulevaisuuttaan – vuoden 2024 tärkeimmät luvut ja avaukset24.4.2025 09:51:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vuoden 2024 vuosikertomus on julkaistu. Korkeakoulu panosti erityisesti laadukkaaseen koulutukseen ja tutkimukseen, kansainvälisyyteen sekä jatkuvaan oppimiseen.
Nyt rakennetaan luksusmatkailun osaamisverkostoa Uudellemaalle14.4.2025 12:59:13 EEST | Tiedote
Suomessa vierailee yhä enemmän vaativia matkailijoita, jotka odottavat laadukkaita asiakaskohtaamisia. Saumaton ja tasalaatuinen luksusmatkailun asiakaspolku syntyy yritysten yhteisestä ymmärryksestä ja laadun määrittämisestä.
Haaga-Helia käynnistää matkustamohenkilökunnan koulutuksen – tavoitteena vastata ilmailualan kasvavaan rekrytointitarpeeseen10.4.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu laajentaa ilmailualan koulutustarjontaansa käynnistämällä Cabin Crew Initial Training Course -koulutuksen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme