Opiskelijoiden avoin kirje johti muutokseen: useat mediat ottaneet aikaleiman käyttöön sosiaalisessa mediassa
Aikaleima kertoo uutisvideon alkuperäisen julkaisupäivän, ja sen tarkoitus on vahvistaa uutisten läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta nopeasti muuttuvassa someympäristössä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalismiopiskelijat julkaisivat maanantaina 28.4. avoimen kirjeen, jossa he haastoivat toimitukset ja toimittajat ottamaan käyttöön aikaleiman sosiaalisessa mediassa julkaistaviin uutisvideoihin. Samalla he vaativat, että Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistys Jusanek päivittää journalistin ohjeet vastaamaan tätä digitaalisen ajan haastetta.
Kirjeen viesti oli selkeä: ilman aikaleimaa vanhat uutiset voivat levitä uudelleen ja hämätä katsojaa, jolloin uutisten ajankohtaisuus ja journalistinen luotettavuus vaarantuvat.
"Tiedon luotettavuuden rapautuminen on journalismille perustavanlaatuinen haaste. Olemme nähneet, kuinka mis- ja disinformaatio toimivat jopa sytykkeinä sodalle, heikentävät tai estävät ilmastotoimia ja ohjaavat presidentinvaaleja epädemokraattisille urille", taustoittaa tutkintojohtaja Kaijaleena Runsten Haaga-Heliasta.
Jo muutamassa päivässä useat mediat ovat reagoineet kampanjaan. MTV Uutiset, Kauppalehti ja Seiska ovat ottaneet aikaleimat käyttöönsä, ja Helsingin Sanomat sekä Yle ovat ilmoittaneet seuraavansa perässä. Konkreettisten vaikutusten lisäksi kampanja on herättänyt laajaa keskustelua sosiaalisessa mediassa. Opiskelijoiden tekemiä videoita on katsottu 1,7 miljoonaa kertaa ja kommentteja, tykkäyksiä sekä jakoja on kertynyt 40 500. Jo ensimmäisenä päivänä videoita katsottiin 600 000 kertaa. Kampanja on rohkaissut myös sosiaalisen median käyttäjiä vaatimaan aikaleimaa uutismedioiden kommenttikentissä.
"On ollut vaikuttavaa nähdä, kuinka nopeasti yleisö ja mediatalot ovat tarttuneet asiaan. Tämä osoittaa, että myös journalismin opiskelijoiden havaintojen perusteella voidaan päivittää journalismin pelisääntöjä. He ovat kuitenkin tulevia journalismin tekijöitä”, lopettaa Runsten.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalistiopiskelijat esittelevät vetoomuksensa lehdistönvapauden teemapäivän seminaarissa, jota vietetään tänään perjantaina 2.5. mediamuseo Merkissä. Samassa tilaisuudessa opiskelijat luovuttavat avoimen kirjeen Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajalle Eero Hyvöselle.
Lue avoin kirje ja lisätietoja www.aikaleimanyt.fi
Yhteyshenkilöt
Hanna HuuskonenBrand ManagerHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471498hanna.huuskonen@haaga-helia.fiKaijaleena RunstenTutkintojohtajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:040 820 6327kaijaleena.runsten@haaga-helia.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helian rehtoriksi on valittu Susanna Niinistö-Sivuranta30.6.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hallitus on nimittänyt korkeakoulun uudeksi rehtori-toimitusjohtajaksi KT Susanna Niinistö-Sivurannan. Niinistö-Sivuranta aloittaa uudessa tehtävässään 1.1.2026.
Susanna Niinistö-Sivuranta has been elected as the president of Haaga-Helia30.6.2025 12:00:00 EEST | Press release
The Board of Haaga-Helia University of Applied Sciences has appointed EdD Susanna Niinistö-Sivuranta as the new President and CEO of Haaga-Helia. Niinistö-Sivuranta will start in her new position on 1 January 2026.
Haaga-Helia SuomiAreenassa: Mitä tapahtuu, kun yhä suurempi osa johtamisesta siirtyy tekoälylle?23.6.2025 13:11:23 EEST | Tiedote
Tekoäly mullistaa työelämän – mutta miten käy, kun algoritmit hyppäävät pomon paikalle? Mitä tapahtuu työntekijöiden kokemuksille luottamuksesta, oikeudenmukaisuudesta ja työn mielekkyydestä? Tule kuulemaan Haaga-Helian paneelikeskustelua Porin SuomiAreenaan perjantaina 27. kesäkuuta klo 10.00–10.45.
Maailman ensimmäinen TikTok-kurssi toi Haaga-Helialle pronssileijonan Cannesista18.6.2025 16:13:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mainostoimisto Bob The Robot ja mediatoimisto ToinenPHD palkittiin pronssilla Cannes Lions -kilpailussa maailman ensimmäisestä korkeakoulukurssista, joka suoritettiin kokonaan TikTokissa.
Algoritmijohtaminen yleistyy suomalaisilla työpaikoilla – nuoret suhtautuvat iäkkäämpiä myönteisemmin16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen Kone johtajana -tutkimuksen ennakkotiedot paljastavat, että Suomessa jopa 49 prosenttia asiantuntija-, tieto- tai johtamistyötä tekevistä kokee kohdanneensa algoritmijohtamista työssään, mutta ihmispomo on yhä suositumpi vaihtoehto.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme