Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 2025
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
FII 2025 -voittaja, Ikea, on jatkuvasti sijoittunut Suomen kymmenen innovatiivisimman yrityksen joukkoon siitä lähtien, kun FII alkoi vuonna 2021. Yrityksen vahva innovatiivinen suorituskyky näkyy myös muissa maissa, jotka käyttävät samaa metodologiaa. Tämä korostaa Ikean pitkäaikaista sitoutumista asiakaslähtöiseen ja kestävään innovaatioon.
- Olemme innoissamme FII:n viimeisimmistä tuloksista – pidämme niitä tärkeänä palautteena siitä, että olemme oikealla tiellä. Ikean innovaatiotoiminnassa on kyse siitä, että jokapäiväisestä elämästä tehdään parempaa älykkään suunnittelun avulla sekä pidetään aina kestävyys ja kohtuuhintaisuus mielessä. Keskitymme ratkaisuihin, jotka ovat käytännöllisiä, inspiroivia ja monien ulottuvilla. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota todellista arvoa samalla huolehtien ihmisistä ja planeetasta, sanoo Timo Hulmi, Ikea Suomen toimitusjohtaja.
Kauppakorkeakoulu Hankenin kehittämä ja toteuttama FII korostaa, kuinka suomalaiset kuluttajat kokevat yritysten innovatiivisuuden eri toimialoilla. Perustuen yli 12 000 yksittäiseen vastaukseen 4 300 kuluttajalta, FII tarjoaa ainutlaatuisen kuluttajanäkemyksen siitä, kuinka innovaatio koetaan markkinoilla.
Hankenin professori Kristina Heinonen, FII:n aloitteentekijä ja projektijohtaja, korostaa, että kuluttajat välittävät yhä enemmän siitä, mitä yritykset innovoivat, mutta myös miksi he innovoivat.
- Löydöksemme osoittavat, että kuluttajat suhtautuvat skeptisesti yrityksiin, jotka näyttävät innovoivan vain omaksi edukseen, sanoo Heinonen. Sen sijaan, kun yritykset koetaan motivoituneiksi aidosta halusta parantaa asiakkaiden hyvinvointia tai käsitellä ympäristö- ja sosiaalisia haasteita, ne koetaan innovatiivisemmiksi. Toisin sanoen, tarkoituslähtöinen innovaatio, olipa se asiakaslähtöistä tai kestävyyteen keskittyvää, arvostetaan yhä enemmän.
FII sijoittaa yritykset myös sosiaalisen innovaation perusteella, mikä heijastaa niiden innovaatioiden koettuja yhteiskunnallisia tai ympäristöhyötyjä. Yritykset, jotka sijoittuvat korkeimmalle sosiaalisessa innovaatiossa, ovat BMW Group, Toyota, Mercedes, Lumene, VR, Fiskars Group, Ikea, Kia, Sokos-hotellit ja K-ryhmän päivittäistavarakaupat .
Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan, jossa esitellään tuoreita näkemyksiä FII 2025:stä. Ikean, Motonetin ja Lidlin edustajat kertovat myös, kuinka yritykset voivat kasvaa ja kansainvälistyä innovaatioiden kautta.
Driving growth through innovation (ohjelma englanniksi)
Paikka: Kauppakorkeakoulu Hanken, Arkadiankatu 22, Helsinki
Aika: 6.5 klo 17:30
Mikäli haluat osallistua tapahtumaan, rekisteröidy osoitteessa cers@hanken.fi.
Lisätietoja FII:stä tai tapahtumasta antaa Kristina Heinonen (kristina.heinonen@hanken.fi).
Tietoja julkaisijasta
Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta. Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 16 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
New research suggests that current moral arguments to reduce meat consumption may actually backfire28.4.2025 11:59:42 EEST | Press release
The need to shift towards more sustainable dietary patterns by substituting animal products with plant-based alternatives is well-established. However, understanding which consumers are currently eating meat, who is willing to decrease their consumption, and why, remains a critical question.
Juhana Vartiainen ny arbetslivsprofessor vid Hanken22.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors borgmästare, PD Juhana Vartiainen har utnämnts till arbetslivsprofessor vid Svenska handelshögskolan (Hanken). Han är knuten till institutionen för finansiell ekonomi och nationalekonomi för tiden 1.8.2025 – 31.7.2027.
Juhana Vartiainen Kauppakorkeakoulu Hankenin uusi työelämäprofessori22.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin pormestari, VTT, Juhana Vartiainen on nimitetty Kauppakorkeakoulu Hankenin työelämäprofessoriksi. Hän työskentelee rahoituksen ja taloustieteen laitoksella 1.8 2025 - 31.7 2027.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme