Lidl muutti maaliskuussa muovikassien hintaa – mitä tapahtui muovikassien myynnille?
Lidl päätti maaliskuussa ravistella suomalaisten arkisia ostotottumuksia nostamalla muovikassin hinnan 30 sentistä 39 senttiin. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän ja muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta. Lidl aikoo jatkossakin ohjata kuluttajia valitsemaan muovikassin tilalle oman kassin ja keskittyä muillakin keinoin muovijätteen vähentämiseen.

Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja, eikä asiassa ole tapahtunut viime vuosina positiivista kehitystä. Ohjatakseen kuluttajia muovikassien sijaan muihin kassivaihtoehtoihin Lidl nosti muovikassin hinnan 39 senttiin 7. maaliskuuta ja myymälöihin lisättiin muistutuksia käyttää omaa kassia. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän, ja muovikassittomien ostoskertojen määrä Lidleissä tehdyissä ostoksissa on noussut 2,6 prosenttiyksikköä maalis-huhtikuun aikana. Muovikassittomien ostoskertojen osuus oli huhtikuussa 76,3 prosenttia.
– Tämä on hieno askel eteenpäin. Ensimmäisten kuukausien perusteella näyttää siltä, että asiakkaamme ovat tarttuneet muutokseen jo pienen ajan sisällä. Suunta on oikea, ja aiomme jatkossakin kannustaa kuluttajia nappaamaan kauppareissulle oman kassin mukaan. Myymälöissämme on muistutuksia käyttää omia kasseja ja olemme sijoittaneet paperikassit myös pikakassoille, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Muutoksen taustalla on EU:n tavoite vuodelle 2025, jonka mukaan muovikasseja tulisi ostaa vuodessa alle 40 kansalaista kohden. Suomalaisten tavoissa onkin rutkasti parannettavaa, sillä suomalaiset käyttävät edelleen yli 60 muovikassia vuosittain kansalaista kohden.
– Arkisen tuotteen hinnan nostaminen ei ole meille tavanomaista, mutta meille tämä on tärkeä asia – haluamme olla vastuullisuuden suunnannäyttäjiä Suomessa. Vaikka nostimme muovikassin hintaa, emme ole saaneet aiheesta juurikaan negatiivista asiakaspalautetta. Tämä kertoo siitä, että muovinkäytön vähentäminen ymmärretään hiljalleen osaksi yhteistä vastuuta, Heinrichs jatkaa.
Lidl laski hiljattain paperikassin ja kestokassin hintoja. Paperikassien myynnissä on näkynyt selkeää kasvua.
Viestinnällä voidaan vaikuttaa ostokäyttäytymiseen
Lidl on kannustanut asiakkaita oman kassin käyttöön yhdessä kaupan alan ja Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa. Koko alan voimin on järjestetty yhteisiä kampanjaviikkoja, jolloin lisätään tietoisuutta muovin vaikutuksista ja kannustetaan käyttämään muovikassin sijaan muita kassivaihtoehtoja.
– Teimme yhdessä tehostettua viestintäkampanjaa ensimmäisen kerran keväällä 2024. Kampanjaviikkojen aikana voidaan nähdä muovikassittomien kuittien määrässä nousua. Aktiivisten muistutusten avulla oman kassin ottaminen mukaan muodostuu tavaksi. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä ja jatkammekin yhdessä koko alan kanssa tietoisuuden lisäämistä, jotta saamme kaikki suomalaiset mukaan, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.
Pakkauksissa käytettyä muovia on vähennetty noin 30 prosenttia
Muovin vähentäminen on osa Lidlin sitoutumista luonnonvarojen kestävään käyttöön. Esimerkiksi pakkauksissa käytettyä muovia on vähennetty noin 30 prosenttia vuodesta 2017.
– Mietimme jatkuvasti, miten voimme vähentää turhaa muovia tuotteissamme. Tavoitteenamme on myös tehdä kaikista pakkauksistamme mahdollisimman hyvin kierrätettäviä. Omat kierrätysprosessimme ovat tehokkaita, sillä kierrätysasteemme on yli 90 prosenttia, eli huippuluokkaa. Kierrätämme normaalien jätejakeiden lisäksi esimerkiksi yritysmuovipakkauksia, eli kaikkea kuljetuksiin ja pakkaamiseen käytettävää muovia, Puurula jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Näin koulujen alku näkyy ruokakaupassa7.8.2025 12:41:28 EEST | Tiedote
Ruokakaupan myynneistä näkee, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on meneillään. Nyt kun kesälomat päättyvät ja jälkikasvu menee kouluun, myös kaupassakäynti muuttuu ja sieltä ostetaan eri asioita. Arjen alkaessa ostoskärryt täyttyvät arkisista tuotteista ja kaupassa asioidaan eri aikaan kesään verrattuna. Kaupasta tarttuu elokuussa mukaan enemmän esimerkiksi valmisruokia ja välipaloja arjen kiireisiin.
Kesän suosituimpaan työpaikkaan haussa kuutisenkymmentä uutta työntekijää6.8.2025 12:28:42 EEST | Tiedote
Lidl hakee kymmeniä myyjiä ja useita vuoropäälliköitä myymälöihin eri puolille Suomea. Syksyn saapuessa monet työntekijät palaavat esimerkiksi opintojen pariin tai muuttavat, joten uusille työntekijöille on tarvetta. Työntekijöitä haetaan Torniosta Hankoon ja paikat aukeavat hakuun elokuun aikana.
Päivässä loppuunmyyty Dubai-suklaa tekee paluun Lidleihin30.7.2025 09:57:16 EEST | Tiedote
Dubai-suklaa on saavuttanut suuren hypen, jolle ei näy loppua. Keväällä Lidleissä myytiin iso erä someilmiöksi noussutta Dubai-suklaata loppuun päivässä. Asiakkaat ovat kovasti kyselleet uuden Dubai-suklaaerän perään, ja nyt sitä taas saa. Torstaina 31.7. odotettu uusi erä Dubai-suklaata löytyy vihdoin kaikkien Lidl-myymälöiden hyllyiltä.
Iisalmen uuden Lidlin avajaisia vietetään 24.7.23.7.2025 08:34:00 EEST | Tiedote
Iisalmessa päästään torstaina asioimaan upouudessa Lidlissä, kun nykyinen myymälä kauppakeskus Iisassa suljetaan ja myymälä muuttaa uuteen osoitteeseen torstaina 24.7. Uusi myymälä on asiakkaille monin tavoin parempi: siellä odottavat laajempi valikoima ja asiointia nopeuttavat pikakassat sekä sähköautojen latauspiste.
Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla17.7.2025 12:57:50 EEST | Tiedote
Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme