Lidl Suomi

Lidl muutti maaliskuussa muovikassien hintaa – mitä tapahtui muovikassien myynnille?

Jaa

Lidl päätti maaliskuussa ravistella suomalaisten arkisia ostotottumuksia nostamalla muovikassin hinnan 30 sentistä 39 senttiin. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän ja muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta. Lidl aikoo jatkossakin ohjata kuluttajia valitsemaan muovikassin tilalle oman kassin ja keskittyä muillakin keinoin muovijätteen vähentämiseen.

Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja, eikä asiassa ole tapahtunut viime vuosina positiivista kehitystä. Ohjatakseen kuluttajia muovikassien sijaan muihin kassivaihtoehtoihin Lidl nosti muovikassin hinnan 39 senttiin 7. maaliskuuta ja myymälöihin lisättiin muistutuksia käyttää omaa kassia. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän, ja muovikassittomien ostoskertojen määrä Lidleissä tehdyissä ostoksissa on noussut 2,6 prosenttiyksikköä maalis-huhtikuun aikana. Muovikassittomien ostoskertojen osuus oli huhtikuussa 76,3 prosenttia.

– Tämä on hieno askel eteenpäin. Ensimmäisten kuukausien perusteella näyttää siltä, että asiakkaamme ovat tarttuneet muutokseen jo pienen ajan sisällä. Suunta on oikea, ja aiomme jatkossakin kannustaa kuluttajia nappaamaan kauppareissulle oman kassin mukaan. Myymälöissämme on muistutuksia käyttää omia kasseja ja olemme sijoittaneet paperikassit myös pikakassoille, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Muutoksen taustalla on EU:n tavoite vuodelle 2025, jonka mukaan muovikasseja tulisi ostaa vuodessa alle 40 kansalaista kohden. Suomalaisten tavoissa onkin rutkasti parannettavaa, sillä suomalaiset käyttävät edelleen yli 60 muovikassia vuosittain kansalaista kohden.

– Arkisen tuotteen hinnan nostaminen ei ole meille tavanomaista, mutta meille tämä on tärkeä asia – haluamme olla vastuullisuuden suunnannäyttäjiä Suomessa. Vaikka nostimme muovikassin hintaa, emme ole saaneet aiheesta juurikaan negatiivista asiakaspalautetta. Tämä kertoo siitä, että muovinkäytön vähentäminen ymmärretään hiljalleen osaksi yhteistä vastuuta, Heinrichs jatkaa.

Lidl laski hiljattain paperikassin ja kestokassin hintoja. Paperikassien myynnissä on näkynyt selkeää kasvua.

Viestinnällä voidaan vaikuttaa ostokäyttäytymiseen

Lidl on kannustanut asiakkaita oman kassin käyttöön yhdessä kaupan alan ja Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa. Koko alan voimin on järjestetty yhteisiä kampanjaviikkoja, jolloin lisätään tietoisuutta muovin vaikutuksista ja kannustetaan käyttämään muovikassin sijaan muita kassivaihtoehtoja.

– Teimme yhdessä tehostettua viestintäkampanjaa ensimmäisen kerran keväällä 2024. Kampanjaviikkojen aikana voidaan nähdä muovikassittomien kuittien määrässä nousua. Aktiivisten muistutusten avulla oman kassin ottaminen mukaan muodostuu tavaksi. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä ja jatkammekin yhdessä koko alan kanssa tietoisuuden lisäämistä, jotta saamme kaikki suomalaiset mukaan, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.

Pakkauksissa käytettyä muovia on vähennetty noin 30 prosenttia

Muovin vähentäminen on osa Lidlin sitoutumista luonnonvarojen kestävään käyttöön. Esimerkiksi pakkauksissa käytettyä muovia on vähennetty noin 30 prosenttia vuodesta 2017.

– Mietimme jatkuvasti, miten voimme vähentää turhaa muovia tuotteissamme. Tavoitteenamme on myös tehdä kaikista pakkauksistamme mahdollisimman hyvin kierrätettäviä. Omat kierrätysprosessimme ovat tehokkaita, sillä kierrätysasteemme on yli 90 prosenttia, eli huippuluokkaa. Kierrätämme normaalien jätejakeiden lisäksi esimerkiksi yritysmuovipakkauksia, eli kaikkea kuljetuksiin ja pakkaamiseen käytettävää muovia, Puurula jatkaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.

Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote

Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye