Lidl muutti maaliskuussa muovikassien hintaa – mitä tapahtui muovikassien myynnille?
Lidl päätti maaliskuussa ravistella suomalaisten arkisia ostotottumuksia nostamalla muovikassin hinnan 30 sentistä 39 senttiin. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän ja muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta. Lidl aikoo jatkossakin ohjata kuluttajia valitsemaan muovikassin tilalle oman kassin ja keskittyä muillakin keinoin muovijätteen vähentämiseen.

Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja, eikä asiassa ole tapahtunut viime vuosina positiivista kehitystä. Ohjatakseen kuluttajia muovikassien sijaan muihin kassivaihtoehtoihin Lidl nosti muovikassin hinnan 39 senttiin 7. maaliskuuta ja myymälöihin lisättiin muistutuksia käyttää omaa kassia. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän, ja muovikassittomien ostoskertojen määrä Lidleissä tehdyissä ostoksissa on noussut 2,6 prosenttiyksikköä maalis-huhtikuun aikana. Muovikassittomien ostoskertojen osuus oli huhtikuussa 76,3 prosenttia.
– Tämä on hieno askel eteenpäin. Ensimmäisten kuukausien perusteella näyttää siltä, että asiakkaamme ovat tarttuneet muutokseen jo pienen ajan sisällä. Suunta on oikea, ja aiomme jatkossakin kannustaa kuluttajia nappaamaan kauppareissulle oman kassin mukaan. Myymälöissämme on muistutuksia käyttää omia kasseja ja olemme sijoittaneet paperikassit myös pikakassoille, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Muutoksen taustalla on EU:n tavoite vuodelle 2025, jonka mukaan muovikasseja tulisi ostaa vuodessa alle 40 kansalaista kohden. Suomalaisten tavoissa onkin rutkasti parannettavaa, sillä suomalaiset käyttävät edelleen yli 60 muovikassia vuosittain kansalaista kohden.
– Arkisen tuotteen hinnan nostaminen ei ole meille tavanomaista, mutta meille tämä on tärkeä asia – haluamme olla vastuullisuuden suunnannäyttäjiä Suomessa. Vaikka nostimme muovikassin hintaa, emme ole saaneet aiheesta juurikaan negatiivista asiakaspalautetta. Tämä kertoo siitä, että muovinkäytön vähentäminen ymmärretään hiljalleen osaksi yhteistä vastuuta, Heinrichs jatkaa.
Lidl laski hiljattain paperikassin ja kestokassin hintoja. Paperikassien myynnissä on näkynyt selkeää kasvua.
Viestinnällä voidaan vaikuttaa ostokäyttäytymiseen
Lidl on kannustanut asiakkaita oman kassin käyttöön yhdessä kaupan alan ja Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa. Koko alan voimin on järjestetty yhteisiä kampanjaviikkoja, jolloin lisätään tietoisuutta muovin vaikutuksista ja kannustetaan käyttämään muovikassin sijaan muita kassivaihtoehtoja.
– Teimme yhdessä tehostettua viestintäkampanjaa ensimmäisen kerran keväällä 2024. Kampanjaviikkojen aikana voidaan nähdä muovikassittomien kuittien määrässä nousua. Aktiivisten muistutusten avulla oman kassin ottaminen mukaan muodostuu tavaksi. Muutos ei tapahdu yhdessä yössä ja jatkammekin yhdessä koko alan kanssa tietoisuuden lisäämistä, jotta saamme kaikki suomalaiset mukaan, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.
Pakkauksissa käytettyä muovia on vähennetty noin 30 prosenttia
Muovin vähentäminen on osa Lidlin sitoutumista luonnonvarojen kestävään käyttöön. Esimerkiksi pakkauksissa käytettyä muovia on vähennetty noin 30 prosenttia vuodesta 2017.
– Mietimme jatkuvasti, miten voimme vähentää turhaa muovia tuotteissamme. Tavoitteenamme on myös tehdä kaikista pakkauksistamme mahdollisimman hyvin kierrätettäviä. Omat kierrätysprosessimme ovat tehokkaita, sillä kierrätysasteemme on yli 90 prosenttia, eli huippuluokkaa. Kierrätämme normaalien jätejakeiden lisäksi esimerkiksi yritysmuovipakkauksia, eli kaikkea kuljetuksiin ja pakkaamiseen käytettävää muovia, Puurula jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidlin ratkaisu jauhelihapulaan: ryhtyy maksamaan enemmän lihataloille13.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on tänä keväänä ollut esillä naudan jauhelihan saatavuushaasteet. Lidl ryhtyi toimeen, ja nosti jauhelihan valmistajille maksettavaa ostohintaa poikkeuksellisesti kesken sopimuskauden. Tämän myötä naudan jauhelihan saatavuus Lidl-myymälöissä paranee.
Paras Lidl-myymälä palkittiin: voitto ensimmäistä kertaa Lieksaan5.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomen Lidlit kisaavat vuosittain paremmuudesta ja paras myymälä palkitaan. Tänä vuonna voitto meni ensimmäistä kertaa Pohjois-Karjalaan Lieksaan. Suomen yli 200 myymälää mitteli keskeisissä teemoissa asiakaspalvelusta myynnillisiin tuloksiin. Vuoden myymälä -tittelin lisäksi Lieksa keräsi palkinnot parhaasta asiakaspalvelusta sekä inventaarioista.
Iisalmen uuden Lidlin avajaispäivä julki – heinäkuussa pääsee ostoksille uuteen myymälään3.6.2025 12:37:00 EEST | Tiedote
Iisalmen Lidl on muutaman vuoden ajan palvellut väliaikaisessa osoitteessa kauppakeskus Iisassa. Tulevassa pysyvässä osoitteessa työt etenevät vauhdilla ja uuden myymälän avajaispäiväksi on vahvistunut torstai 24.7.2025.
Lidlin kokeilu paistopisteellä: tuotteet puoleen hintaan ilta-alessa kesän ajan3.6.2025 08:36:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testataan kesän ajan ilta-alennusta, jossa iltakahdeksalta jäljellä olevat tuotteet myydään puoleen hintaan. Tavoitteena on painaa ruokahävikkiin päätyvän ruoan määrä entistä alemmas.
Lidl-lenkkarit saavat haastajan – Lidl-clogsit ovat tämän kesän ykköskengät2.6.2025 15:14:00 EEST | Tiedote
Lidlin uusi kesämallisto tarjoaa värikkään asun Suomen vaihtelevaan kesäsäähän, niin festareille kuin mökille. Mallistosta löytyy kesän ehdottomat luottokengät, Lidl-clogsit sekä sadeviitta, reppu, urheilusukat, sandaalit ja juomapullo. Festarikesän pelastava mallisto tulee myyntiin eräluontoisena Lidleihin 5.6. alkaen*. Aiemmat Lidl-brändätyt vaatteet ja asusteet ovat olleet asiakkaiden suursuosikkeja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme