Pysäköintialalla historiallinen murros vain viidessä vuodessa

Jaa

Pysäköinnin digitalisoituminen on edennyt viime vuosina ennätystahtia. Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry tilastojen mukaan jo kahdeksan kymmenestä pysäköintimaksusta suoritetaan digitaalisesti, ja sähköiset pysäköintiluvat kattavat lähes puolet kaikista luvista. Muutos on ollut nopeaa erityisesti yksityissektorilla.

SPATY ry:n tilastojen mukaan pysäköintimaksut ja -luvat ovat siirtymässä nopeasti digitaalisiksi. Vuonna 2024 jo yli 84 prosenttia yhdistyksen jäsenyritysten pysäköintimaksuista suoritettiin digitaalisesti, kun vuonna 2020 vastaava luku oli runsaat 67 prosenttia. 

"Olemme todistamassa historiallista murrosta pysäköintialalla. Digitaaliset maksutavat ovat syrjäyttämässä perinteiset nopeammin kuin osasimme ennustaa," SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta kertoo. 

Perinteisten maksutapojen käyttö on laskenut Suomessa tasaisesti. Vuonna 2024 fyysisten maksutapojen kuten käteisrahan tai korttien osuus oli noin 16 prosenttia kaikista SPATY ry:n jäsenyritysten maksuista. Digitaaliset maksutavat kuten mobiilisovellukset (esim. EasyPark, ParkMan) kattoivat samana vuonna yli 84 prosenttia maksuista. 

"Lippuautomaatteja ylläpidetään nykyään lähinnä vähemmistöä varten. Ne ovat sovelluksiin verrattuna vikaherkkiä ja kalliita ylläpitää. Automaattimaksujen osuus kaikista maksuista on enää murto-osa", Metsäranta huomauttaa. 

Lähes puolet pysäköintiluvista pyörii jo älylaitteissa 

SPATY ry:n tilastojen mukaan myös sähköisten pysäköintilupien osuus on kasvanut räjähdysmäisesti viidessä vuodessa.  

Vuonna 2020 digitaalisten lupien osuus uusista pysäköintiluvista oli vain 0,6 prosenttia, kun vuonna 2024 osuus oli jo lähes 46 prosenttia. Samalla perinteiset, paperiset tai muoviset pysäköintiluvat ovat vähentyneet merkittävästi. Niiden osuus kaikista vuosina 2020–2024 tehdyistä uusista pysäköintiluvista oli enää 4,7 prosenttia. 

"Digitaalinen murros näkyy selvästi luvuissa. Mobiilisovellukset ovat käyttäjille huomattavasti kätevämpiä kuin perinteiset maksutavat kuten pysäköintiautomaatit tai paperiset pysäköintiluvat. Ne tarjoavat joustavuutta, ja niiden ansiosta esimerkiksi pysäköintiaikaa on mahdollista jatkaa etänä," Metsäranta toteaa. 

Paperisten lupalappujen väärinkäyttö loppumassa 

Sähköiset pysäköintiluvat toimivat sovelluksella, jolla autoilija voi esimerkiksi hallita itse pysäköintilupiaan mobiililaitteella tai verkkoselaimella, vaihtaa pysäköintilupaa eri ajoneuvolle sekä hoitaa pysäköintimaksut ja muut paikkojen hallintaan liittyvät asiat. Sovelluksesta myös näkee reaaliajassa paikkojen varaus- ja jonotustilanteen. 

”Autoilijat haluavat nykyään hallinnoida itse omaa pysäköintioikeuttaan. On yleistä, että perheissä on useita autoja, joita vaihdetaan tiheästi, ja autot ovat myös usein huollossa. Fyysisten lupien vaihtaminen autojen välillä on vaivalloista”, Metsäranta kertoo. 

Lisäksi sähköiset pysäköintiluvat tuovat kiinteistöille säästöjä. 

”Autopaikkoja vapautuu kiinteistön oikeille käyttäjille, kun paperisia lupalappuja ei jää enää roikkumaan vanhoille käyttäjille tai muille ulkopuolisille.” 

Julkinen sektori seuraa yksityisen perässä 

Pysäköinnin digitalisaatiossa on eroja julkisen ja yksityisen sektorin välillä. Metsärannan mukaan lippuautomaatteja on edelleen enemmän julkishallinnon omistamilla pysäköintialueilla, kun taas yksityinen sektori näyttää suuntaa kehitykselle. 

"Yksityiset toimijat ovat ottaneet digitaaliset ratkaisut nopeammin käyttöön, mutta myös julkinen sektori on heräämässä muutokseen. Toisaalta on muistettava EU-säädös käteisen rahan kelpoisuudesta, mikä osaltaan hidastaa kokonaisvaltaista siirtymää sähköiseen asiointiin ", Metsäranta muistuttaa. 

Metsäranta vertaa pysäköinnin digitalisoitumista muihin arkisiin asiointitapoihin, jotka ovat kokeneet vastaavanlaisen murroksen viime vuosina. 

"Pysäköinti seuraa samaa kehityskulkua kuin esimerkiksi julkinen liikenne tai pankkipalvelut. Käteisen käyttö vähenee kaikkialla, ja sähköinen asiointi yleistyy. Pysäköintialalla muutos on kuitenkin ollut poikkeuksellisen nopeaa.” 

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SPATY

Maksullinen pysäköinti säästää potilaiden aikaa ja tuo lisätuloja hyvinvointialueille7.4.2025 07:35:00 EEST | Tiedote

Vaalien alla Suomessa käydään vilkasta keskustelua pysäköinnin maksullisuudesta. Vastakkain ovat mielikuva ilmaisesta pysäköinnistä "jokaisenoikeutena" ja todellisuus, jossa autojen määrä ylittää parkkipaikkojen määrän. Maksullinen pysäköinti vähentää ruuhkia, päästöjä ja parkkipaikan etsimiseen liittyvää stressiä, Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry muistuttaa. Pysäköinnin maksullisuus voi myös olla osaratkaisu hyvinvointialueiden talouskriisiin.

Invatunnus ei oikeuta pysäköimään mihin tahansa – tarkista aina yksityisalueen ehdot26.8.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Liikkumisesteisen pysäköintitunnus, eli invatunnus, tuo mukanaan merkittäviä oikeuksia liikenteessä, mutta SPATY ry:n jäsenyritysten mukaan sen käyttöön liittyy myös epäselvyyttä. Moni autoilija ei tiedä, että invatunnuksella ei saa pysäköidä minne tahansa. Yksityisalueilla invatunnus ei automaattisesti oikeuta pysäköimään kaikkialle, ja säännöt vaihtelevat alueittain. Tunnuksen haltijan onkin syytä selvittää, millaiset pysäköintiehdot alueella on voimassa.

Tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan kasvaa jatkuvasti – näin yksityinen pysäköinninvalvonta eroaa kunnallisesta 5.6.2023 07:40:00 EEST | Tiedote

Sekä yksityisen että kunnallisen pysäköinninvalvonnan tarkoitus on varmistaa, että autoilijat pysäköivät sääntöjen mukaan. Silloin parkkipaikat vapautuvat niiden autoilijoiden käyttöön, joilla on oikeus pysäköintiin. Kunnallisesta pysäköinninvalvonnasta säädetään laissa, kun taas yksityisen pysäköinninvalvonta perustuu sopimusoikeuteen. SPATY vaatii, että seuraavan hallituksen on säädettävä yksityisestä pysäköinninvalvonnasta samanlainen laki kuin Ruotsissa. Puuttuva lainsäädäntö on tavalliselle autoilijalle ilmeinen epäkohta, joka johtaa oikeuskäsittelyihin. Kahden viime vuoden aikana tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan on lisääntynyt erityisesti pienemmissä kaupungeissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye