Hyvinvointialueiden säästöt ennaltaehkäisevistä palveluista tulevat kalliiksi tulevaisuudessa
Hyvinvointialueiden taloudelliset haasteet pakottavat säästöihin, mutta Humanan toimialajohtaja Kimmo Säikän mukaan lyhytnäköinen leikkaaminen kustannustehokkaista, ennaltaehkäisevistä sosiaalialan ostopalveluista voi johtaa ongelmien kasautumiseen ja merkittävästi kasvaviin kustannuksiin tulevaisuudessa.

Kotiin vietävien sosiaalipalveluiden leikkaaminen on lyhytnäköistä, sillä ongelmien korjaaminen on aina kalliimpaa. Ostopalvelut ovat kilpailutettuja, hyvinvointialueen ohjauksessa toimivia kokonaispalveluita, jotka tuovat joustavuutta ja aiheuttavat tilaajalle kustannuksia vain palvelun käytön ajalta. Ammattimaiset palveluntuottajat pystyvät usein tuottamaan palvelut tehokkaammin ja laadukkaammin kuin hyvinvointialueet itse.
– Päättäjillä saattaa olla virheellinen käsitys ostopalveluiden kalleudesta. Oman tuotannon kustannukset oletetaan usein todellisuutta pienemmiksi, koska kaikkia kuluja ei huomioida. Saattaa yllättää, että nykyisten puitesopimusten ehtojen mukaisesti ostopalvelut tulevat hyvinvointialueille erittäin edullisiksi, koska riskit palvelujen tuotannosta jäävät pitkälti palveluntuottajille, selventää Humanan avopalveluiden sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden toimialajohtaja Kimmo Säikkä.
Pitkän aikavälin ajattelu ja yhteistyö tuovat säästöjä
Hyvinvointialueiden tulisi omaksua pitkän aikavälin näkökulma säästöjä suunnitellessaan, sillä ennaltaehkäisevään työhön panostaminen on investointi tulevaisuuteen. Valtiontalouden tarkastusviraston arvion mukaan yksi syrjäytynyt nuori voi maksaa yhteiskunnalle noin 1,2 miljoonaa euroa.
– Nyt tehtävien säästöjen seuraukset näkyvät, kun ihmiset, joita olisi voitu auttaa kevyellä tuella, päätyvät ongelmien pahennuttua raskaampien ja kalliimpien palveluiden piiriin. Esimerkiksi yhden sijoitetun lapsen erityisen laitoshoidon vuosihinnalla voitaisiin tukea jopa useaa kymmentä perhettä ennaltaehkäisevillä palveluilla saman ajan, Säikkä kertoo.
Sen sijaan, että ostopalveluita vähennetään, hyvinvointialueiden kannattaisi syventää yhteistyötä palveluntuottajien kanssa joustavuuden, erityisosaamisen ja entistä vaikuttavampien palveluiden kehittämiseksi. Yksityiset palveluntuottajat, kuten Humana, pystyvät laadukkaaseen palveluntuotantoon tehokkaiden mittareiden ja prosessien ansiosta. Kilpailu pakottaa panostamaan vaikuttavuuteen ja kehittämiseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiia SoininenViestintä- ja vaikuttavuusjohtajaHumana Suomi
Puh:0504084408tiia.soininen@humana.fiwww.humana.fiKuvat

Linkit
Humana Suomi
Humana on johtava pohjoismainen sosiaalialan toimija, joka tarjoaa yksilöllisiä sosiaalipalveluita lähellä ihmistä ja perheen arkea. Visiomme mukaisesti uskomme siihen, että jokaisella on oikeus hyvään elämään – ja tätä visiota toteutamme hyvinvaikuttamalla ihmisiin ja yhteiskuntaan.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Humana arjessa Oy
Kipinäkadun uusi asumispalveluyksikkö on koti vahvaa erityistä tukea tarvitseville kehitysvammaisille henkilöille11.12.2025 07:15:00 EET | Kutsu
Humana avaa vuodenvaihteessa uuden asumispalveluyksikön Kuopioon. Katuosoitteensa mukaisesti Kipinäksi nimetystä yksiköstä tulee koti 19 kehitysvammaiselle asukkaalle.
Humana mittaa ja raportoi asiakkaiden kokemaa vaikuttavuutta kotiin vietävissä varhaisen tuen palveluissa27.10.2025 09:07:27 EET | Tiedote
Sosiaalialan palveluyritys Humana kertoo alkaneensa mitata, miten sen avopalveluiden piirissä olevat asiakkaat kokevat palvelulle asetetun tavoitteen toteutuneen. Vaikka Humanassa on erikoistuttu vaativan tason lastensuojelun laitospalveluihin, yhtiössä uskotaan, että varhaista tukea ja ennaltaehkäiseviä avopalveluita painottava palvelujärjestelmä olisi inhimillisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavin.
Raision uudessa vammaispalveluyksikössä eletään hyvää ja itsenäistä elämää1.10.2025 07:56:00 EEST | Kutsu
Humana on avannut Raisioon 18-paikkaisen Kotimäen asumispalveluyksikön, jossa keskivaikeasti tai vaikeasti kehitysvammaiset henkilöt saavat vahvaa erityistä tukea.
Avopalveluiden laatu syntyy ammattitaidosta ja auttamisen halusta – Varhan valvontatiimi antoi Humanalle kiitosta Varsinais-Suomessa18.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Humanan Varsinais-Suomen avopalvelut on saanut Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) valvontatiimin tarkastuksessa positiivista palautetta toimintansa laadusta. Raportissa kiitosta saivat erityisesti sopimusten tarkka noudattaminen, kirjausten laatu, henkilöstön monipuolinen osaaminen sekä asiakaslähtöinen työskentelyote. Humanan tiiminjohtajien Janna Akselan ja Inkeri Kylänpään mukaan nämä ovat laadun kulmakiviä myös tiukentuvassa taloustilanteessa. Perimmäinen laadun mittari on kuitenkin asiakkaan kokemus.
Leila Rutanen aloittaa Humana Suomen toimitusjohtajana19.6.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Kokenut sosiaali- ja terveysalan ammattilainen Leila Rutanen on aloittanut Humana Suomen toimitusjohtajana 19. kesäkuuta 2025. Rutanen tuo mukanaan laaja-alaisen osaamisen niin käytännön asiakastyöstä kuin organisaatioiden johtamisesta ja kehittämisestä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme