Verkkoasiointi edellyttää turvallisuutta – vahva tunnistautuminen kasvaa vauhdilla
Verkkopalveluihin kirjautuminen vaatii yhä useammin vahvaa sähköistä tunnistautumista. Telian tunnistuspalvelun kautta kulkee yli 50 prosenttia kaikista verkkopalveluihin tunnistautumisista Suomessa.

Vahva tunnistautuminen verkkopalveluihin on jatkuvasti kasvanut. Telia Tunnistus -palvelun tapahtumien määrän arvioidaan kasvavan jopa 15 prosenttia kuluvan vuoden aikana.
”Vahvaa tunnistautumista edellyttävien verkkopalveluiden määrä kasvaa jatkuvasti, kun yritykset haluavat varmistaa asiakkaidensa turvallisen asioinnin. Tunnistuspalvelumme kautta tapahtuvien tunnistautumisten määrä kohoaa tänä vuonna reilusti yli 300 miljoonaan. Lähes jokainen suomalainen asioi palvelumme välityksellä jossain vaiheessa”, kertoo Telian luottamuspalveluiden liiketoimintajohtaja Mika Loukola.
Sähköisen tunnistautumisen kasvun taustalla on suomalaisten tarve sujuvaan asiointiin ja yritysten halu lisätä verkkopalveluihinsa turvallisen kirjautumistavan.
”Vahva sähköinen tunnistautuminen korvaa yhä useammin käyttäjätunnukset ja salasanat verkkopalveluissa. Näin on tapahtunut esimerkiksi monissa verkkokaupoissa, terveyspalveluissa, vuokraustoiminnassa ja käytetyn tavaran myynnissä”, sanoo Loukola.
Kotimainen palvelu toimii myös poikkeustilanteissa
Telia Tunnistus on täysin kotimainen ratkaisu. Palvelun ylläpito, tuotanto ja henkilöstö sijaitsevat Suomessa, ja järjestelmä on suunniteltu toimimaan myös poikkeusoloissa.
”Sähköinen tunnistautuminen on kriittisen tärkeä palvelu yhteiskunnallisesti, joten kehitämme tekniikan toimintavarmuutta ja turvallisuutta jatkuvasti. Palvelu on osa kansallisen turvallisuuden ohjelmaamme, joka tarkoittaa palvelun toimimista myös tilanteissa, joissa yhteydet ulkomaille ovat poikki”, Loukola korostaa.
Telian tunnistuspalvelussa voi käyttää kaikkia yleisimpiä tunnistautumisvälineitä, kuten varmennekorttia, mobiilivarmennetta ja verkkopankkien tunnistautumista. Mobiilivarmenne on tällä hetkellä nopeimmin kasvava tunnistautumisväline Suomessa.
”Viime vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä mobiilivarmenteella tunnistauduttiin Suomi.fi-palveluihin noin 4,9 miljoonaa kertaa. Kuluvan vuoden vastaava luku oli jo 8,7 miljoonaa. Tällä hetkellä mobiilivarmenteen osuus kaikista tunnistautumisista julkisen hallinnon sähköisiin palveluihin on yli 14 prosenttia”, avaa Loukola.
Suomi.fi-tunnistus tapahtuu Telia Tunnistus-välityspalvelun kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Telia
Puh:02040 54000communications-fi@telia.fiLinkit
Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.
Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
Muutoksia Telia Finlandin johdossa5.12.2025 09:32:04 EET | Tiedote
Telia Finlandin teknologiayksikön johtoon on nimitetty Teet Tiisvelt ja uuden, kriittisiä kansallisia operaatioita tukevan yksikön johtoon Jari Collin.
Asiakkaat panostavat laatuun kuumassa laitesesongissa – kierrätyspuhelimet nousussa jo toista kuukautta peräkkäin1.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telian asiakkaat hankkivat marraskuussa vilkkaasti keskihintaisia ja premium-luokan älypuhelimia. Kuukauden myydyimmäksi nousi Apple iPhone 15.
Telia ostaa 10 000 valokuituasiakasta GlobalConnectilta24.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Telia vahvistaa asemaansa Suomen valokuitumarkkinassa ostamalla enemmistön GlobalConnectin kuluttajaliittymistä. Kauppa sisältää noin 10 000 valokuituliittymää.
Tulevina viikkoina yrityksissä nähdään loppuvuoden kalastelupiikki – ”Huijarit pyrkivät hyötymään turnausväsymyksestä”20.11.2025 11:05:00 EET | Tiedote
Telian kyberturvakeskus ennakoi vuoden vilkkaimpia tietojenkalasteluviikkoja marras-joulukuulle. Kuluneena vuonna yrityksistä on kalasteltu tietoja ennätystahtiin.
Suomeen kohdistuu vähiten huijauspuheluita Pohjoismaissa – Telian data kertoo, miten maat poikkeavat toisistaan18.11.2025 12:10:00 EET | Tiedote
Telia on torjunut kuluneen vuoden aikana yli 12,9 miljoonaa Suomeen kohdistunutta huijauspuhelua. Tehokas väärinkäytösten torjunta kysyy kansainvälistä yhteistyötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme