Verkkoasiointi edellyttää turvallisuutta – vahva tunnistautuminen kasvaa vauhdilla
Verkkopalveluihin kirjautuminen vaatii yhä useammin vahvaa sähköistä tunnistautumista. Telian tunnistuspalvelun kautta kulkee yli 50 prosenttia kaikista verkkopalveluihin tunnistautumisista Suomessa.

Vahva tunnistautuminen verkkopalveluihin on jatkuvasti kasvanut. Telia Tunnistus -palvelun tapahtumien määrän arvioidaan kasvavan jopa 15 prosenttia kuluvan vuoden aikana.
”Vahvaa tunnistautumista edellyttävien verkkopalveluiden määrä kasvaa jatkuvasti, kun yritykset haluavat varmistaa asiakkaidensa turvallisen asioinnin. Tunnistuspalvelumme kautta tapahtuvien tunnistautumisten määrä kohoaa tänä vuonna reilusti yli 300 miljoonaan. Lähes jokainen suomalainen asioi palvelumme välityksellä jossain vaiheessa”, kertoo Telian luottamuspalveluiden liiketoimintajohtaja Mika Loukola.
Sähköisen tunnistautumisen kasvun taustalla on suomalaisten tarve sujuvaan asiointiin ja yritysten halu lisätä verkkopalveluihinsa turvallisen kirjautumistavan.
”Vahva sähköinen tunnistautuminen korvaa yhä useammin käyttäjätunnukset ja salasanat verkkopalveluissa. Näin on tapahtunut esimerkiksi monissa verkkokaupoissa, terveyspalveluissa, vuokraustoiminnassa ja käytetyn tavaran myynnissä”, sanoo Loukola.
Kotimainen palvelu toimii myös poikkeustilanteissa
Telia Tunnistus on täysin kotimainen ratkaisu. Palvelun ylläpito, tuotanto ja henkilöstö sijaitsevat Suomessa, ja järjestelmä on suunniteltu toimimaan myös poikkeusoloissa.
”Sähköinen tunnistautuminen on kriittisen tärkeä palvelu yhteiskunnallisesti, joten kehitämme tekniikan toimintavarmuutta ja turvallisuutta jatkuvasti. Palvelu on osa kansallisen turvallisuuden ohjelmaamme, joka tarkoittaa palvelun toimimista myös tilanteissa, joissa yhteydet ulkomaille ovat poikki”, Loukola korostaa.
Telian tunnistuspalvelussa voi käyttää kaikkia yleisimpiä tunnistautumisvälineitä, kuten varmennekorttia, mobiilivarmennetta ja verkkopankkien tunnistautumista. Mobiilivarmenne on tällä hetkellä nopeimmin kasvava tunnistautumisväline Suomessa.
”Viime vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä mobiilivarmenteella tunnistauduttiin Suomi.fi-palveluihin noin 4,9 miljoonaa kertaa. Kuluvan vuoden vastaava luku oli jo 8,7 miljoonaa. Tällä hetkellä mobiilivarmenteen osuus kaikista tunnistautumisista julkisen hallinnon sähköisiin palveluihin on yli 14 prosenttia”, avaa Loukola.
Suomi.fi-tunnistus tapahtuu Telia Tunnistus-välityspalvelun kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Telia
Puh:02040 54000communications-fi@telia.fiLinkit
Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.
Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
5G-yhteydet ovat tehneet siirrettävistä tukiasemavaunuista lähes tarpeettomia - isoissa massatapahtumissa netti toimii sujuvasti7.7.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kesäajan festivaalien ja suurten joukkotapahtumien verkkoyhteydet ovat kehittyneet merkittävästi viime vuosien aikana. Kesällä 2025 Telia toimittaa siirrettäviä tukiasemavaunuja enää suurimpiin joukkotapahtumiin, kuten Ruisrockiin, Rockfesteille ja Suviseuroihin.
Rikolliset kiinnostuivat 15 vuotta käytössä olleesta mobiilivarmenteesta – ”väline on edelleen huipputurvallinen”4.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Poliisi tiedotti mobiilivarmenteen käyttäjiin kohdistuneiden huijausten ja identiteettivarkauksien nousseen huolenaiheeksi. Pelkkä puhelinnumero ja tunnusluku eivät vielä avaa rikolliselle pääsyä asiakkaan tietoihin.
Ukkosmyrskyt uhkaavat kotitalouksia – suojaa digilaitteet ja huomioi älykodin teknologia2.7.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kesän toistaiseksi pahimmat ukkosmyrskyt ovat saapumassa. Salamoinnin vaikutukset ulottuvat laajasti suomalaisiin koteihin. Sähkökatkot ja virtapiikit ovat yleinen häiriöiden ja laiterikkojen aiheuttaja.
Edulliset puhelimet nousivat kärkeen – lasten kellopuhelimet rikkovat ennätyksiä kesän kynnyksellä1.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Telian kesäkuun myydyimmäksi puhelimeksi nousi hintatietoisia kuluttajia houkutellut Samsung Galaxy A05s. Puhelinmyynnin kärki jakautui tasaisesti kolmen valmistajan kesken. Lasten kellopuhelinten myynti käy poikkeuksellisen vilkkaana.
Kierrätyspuhelin on uusi panttipullo - "Kierrättämällä puhelimen säästät satasia ja luontoa”12.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Puhelimet ja muut päätelaitteet muodostavat merkittävän osan ICT-toimialan kokonaispäästöistä. Hankkimalla mobiililaitteen kierrätettynä voi päästöjä karsia merkittävästi, jonka lisäksi lompakko kiittää kestävän valinnan tekemisestä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme