Verkkoasiointi edellyttää turvallisuutta – vahva tunnistautuminen kasvaa vauhdilla
Verkkopalveluihin kirjautuminen vaatii yhä useammin vahvaa sähköistä tunnistautumista. Telian tunnistuspalvelun kautta kulkee yli 50 prosenttia kaikista verkkopalveluihin tunnistautumisista Suomessa.

Vahva tunnistautuminen verkkopalveluihin on jatkuvasti kasvanut. Telia Tunnistus -palvelun tapahtumien määrän arvioidaan kasvavan jopa 15 prosenttia kuluvan vuoden aikana.
”Vahvaa tunnistautumista edellyttävien verkkopalveluiden määrä kasvaa jatkuvasti, kun yritykset haluavat varmistaa asiakkaidensa turvallisen asioinnin. Tunnistuspalvelumme kautta tapahtuvien tunnistautumisten määrä kohoaa tänä vuonna reilusti yli 300 miljoonaan. Lähes jokainen suomalainen asioi palvelumme välityksellä jossain vaiheessa”, kertoo Telian luottamuspalveluiden liiketoimintajohtaja Mika Loukola.
Sähköisen tunnistautumisen kasvun taustalla on suomalaisten tarve sujuvaan asiointiin ja yritysten halu lisätä verkkopalveluihinsa turvallisen kirjautumistavan.
”Vahva sähköinen tunnistautuminen korvaa yhä useammin käyttäjätunnukset ja salasanat verkkopalveluissa. Näin on tapahtunut esimerkiksi monissa verkkokaupoissa, terveyspalveluissa, vuokraustoiminnassa ja käytetyn tavaran myynnissä”, sanoo Loukola.
Kotimainen palvelu toimii myös poikkeustilanteissa
Telia Tunnistus on täysin kotimainen ratkaisu. Palvelun ylläpito, tuotanto ja henkilöstö sijaitsevat Suomessa, ja järjestelmä on suunniteltu toimimaan myös poikkeusoloissa.
”Sähköinen tunnistautuminen on kriittisen tärkeä palvelu yhteiskunnallisesti, joten kehitämme tekniikan toimintavarmuutta ja turvallisuutta jatkuvasti. Palvelu on osa kansallisen turvallisuuden ohjelmaamme, joka tarkoittaa palvelun toimimista myös tilanteissa, joissa yhteydet ulkomaille ovat poikki”, Loukola korostaa.
Telian tunnistuspalvelussa voi käyttää kaikkia yleisimpiä tunnistautumisvälineitä, kuten varmennekorttia, mobiilivarmennetta ja verkkopankkien tunnistautumista. Mobiilivarmenne on tällä hetkellä nopeimmin kasvava tunnistautumisväline Suomessa.
”Viime vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä mobiilivarmenteella tunnistauduttiin Suomi.fi-palveluihin noin 4,9 miljoonaa kertaa. Kuluvan vuoden vastaava luku oli jo 8,7 miljoonaa. Tällä hetkellä mobiilivarmenteen osuus kaikista tunnistautumisista julkisen hallinnon sähköisiin palveluihin on yli 14 prosenttia”, avaa Loukola.
Suomi.fi-tunnistus tapahtuu Telia Tunnistus-välityspalvelun kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Telia
Puh:02040 54000communications-fi@telia.fiLinkit
Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.
Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
EPSI Rating: Telialla Suomen tyytyväisimmät asiakkaat6.10.2025 11:16:12 EEST | Tiedote
Tuore EPSI Rating kertoo, että Telia teki selkeän paluun kärkeen kuluttaja-asiakastyytyväisyydessä ja paransi asiakaskokemusta lähes kaikilla mittareilla. Yritysasiakkaissa Telia sijoittui jälleen kärkipaikalle. Operaattori sai kiitosta erityisesti tasaisesta laadusta ja luotettavasta kumppanuudesta.
Suojaamaton reititin on kotien turvallisuusuhka – Telia suunnitteli ratkaisuksi tietoturvallisen reitittimen2.10.2025 09:01:10 EEST | Tiedote
Telia lanseeraa uuden reitittimen, joka ratkaisee suojaamattomiin ja vanhentuneisiin reitittimiin liittyvät turvallisuushaasteet sisäänrakennetulla Kodin tietoturvavahdilla.
Applen uutuudet kiinnostavat Telian asiakkaita edellisvuotta enemmän1.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Telian syyskuun myyntitilastoissa näkyy Applen iPhone 17 -mallien erinomaisen vahva startti. Applen uutuudet nostivat digitaalisen eSIMin tärkeään rooliin.
Kysely: Kyberhyökkäykset ampaisivat suomalaisten huolenaiheiden kärkeen29.9.2025 10:16:00 EEST | Tiedote
Telian tuore kysely kertoo, että liki puolet suomalaisista nostaa kyberhyökkäykset suurimpien Suomeen kohdistuvien uhkien joukkoon. Muutos kahden vuoden takaiseen on huomattava.
Telia pääsponsoriksi Cybercation-tapahtumaan: ”Merkit ovat selvät – kyberturvallisuuteen pitää panostaa nyt”29.9.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaiden ja Baltian suurimpien kyberalan työnantajien joukossa Telia haluaa nostaa keskusteluun yhteiskunnan kyberresilienssin ja palveluiden jatkuvuuden sekä nopeasti kasvavan kyberalan osaajatarpeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme