Tjänsterna för invandrare förbättras med hjälp av artificiell intelligens i Västra Nyland
I Västra Nylands välfärdsområde utnyttjas artificiell intelligens och riktat innehåll för att svara på de behov som flerspråkiga invånare har. På webbplatsen finns en del som riktar sig till invandrare med tydlig och klar information om social- och hälsovårdstjänsterna. Dessutom används artificiell intelligens till att översätta välfärdsområdets webbplats till 11 olika språk och artificiell intelligens prövas för tolkning under möten med kunder.

Över 19 procent av invånarna i Västra Nylands välfärdsområde har ett annat modersmål än finska eller svenska och antalet ökar.
– Tydlig och begriplig information om social- och hälsovårdstjänsterna stöder invandrarnas integration. Vi håller nu på att underlätta handledningen och att hitta information på många språk samt sänka tröskeln för att söka sig till rätt slags tjänster i rätt tid, berättar Moona Kautonen, direktör för kundstyrningen vid Västra Nylands välfärdsområde.
Innehåll om social- och hälsovårdstjänster för invandrare på webbplatsen
På välfärdsområdets webbplats finns ett avsnitt som riktats till invandrare på adressen luvn.fi/maahanmuuttajille. Målet är att berätta om social- och hälsovårdstjänsterna på ett tydligt och klart sätt så att det är enkelt för invandrare att hitta de tjänster de behöver.
– På webbplatsen finns grundläggande information och videor om social- och hälsovårdstjänsterna tydligt presenterade. Innehållet har planerats i samarbete med välfärdsområdets serviceområden och organisationer så att det på bästa möjliga sätt motsvarar målgruppens behov, berättar projektchef Mahsa Masoud, som leder ett projekt för flerspråkig hjälp på webben.
Artificiell intelligens översätter välfärdsområdets webbplats till 11 språk
I början av maj togs ett översättningsverktyg som utnyttjar artificiell intelligens i bruk på webbplatsen luvn.fi.
Innehållet på välfärdsområdets webbplats kan läsas och höras på 11 av områdets mest talade främmande språk. Språken är: engelska, estniska, ryska, arabiska, farsi, somaliska, albanska, ukrainska, kinesiska, kurdiska (kurmants) och vietnamesiska. Det är fråga om ett ettårigt pilotprojekt. Den svenskspråkiga delen av webbplatsen förblir oförändrad och välfärdsområdets egna översättare ansvarar för översättningarna av den.
Tolkning med artificiell intelligens testas i kundarbetet
Inom välfärdsområdet har man också inlett ett försök där en mobilapplikation baserad på artificiell intelligens tolkar diskussionen mellan en yrkesutbildad person och kunden i realtid. Försöket inleddes våren 2025 vid rådgivningarna i Stensvik och Stor-Alberga samt vid olika enheter för socialservice som stöder integrationen. Försöket gäller ryska, ukrainska och arabiska.
Målet är att förbättra tillgången till tolkningstjänster och interaktionen med flerspråkiga kunder. Genom försöket utreds också en ansvarsfull minskning av kostnaderna för tolkning.
Sidorna för invandrare och översättningsverktyget för webbplatsen ingår i projektet för flerspråkig hjälp på webben, som är en del av Finlands program för hållbar tillväxt (RRP), som finansieras av EU.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Moona KautonenAsiakasohjauksen johtaja / Direktör för kundstyrningen
Puh:0400 532 767moona.kautonen@luvn.fiMahsa MasoudProjektipäällikkö, monikielisen verkkoauttamisen hanke / Projektchef, projekt för flerspråkig hjälp på webben
Puh:040 646 5847mahsa.masoud@luvn.fiKuvat
Linkit
Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Webbplats: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Aluevaltuusto valitsi puheenjohtajiston ja jäsenet eri toimielimiin10.6.2025 20:46:27 EEST | Tiedote
Valtuustokauden 2025–2029 ensimmäisessä kokouksessa käsiteltävinä asioina olivat henkilövaalit eri toimielimiin. Toimielinten kokoonpanot valittiin kuluvalle valtuustokaudelle 1.6.2025-31.5.2029. Aluevaltuuston ja aluehallituksen puheenjohtajiston sekä aluehallituksen jäsenten valinnan lisäksi valittiin kahdeksan muun toimielimen puheenjohtajat sekä jäsenet.
Välfärdsområdesfullmäktige valde presidium och ledamöter till förtroendeorgan10.6.2025 20:39:04 EEST | Tiedote
Bland ärendena som behandlades vid det första sammanträdet för fullmäktigeperioden 2025–2029 fanns val av personer till de olika organen. Organens sammansättningar valdes för den innevarande fullmäktigeperioden 1.6.2025–31.5.2029. Utöver valet av presidium för välfärdsområdesfullmäktige och välfärdsområdesstyrelsen och valet av ledamöter till välfärdområdesstyrelsen valdes ordförande och ledamöter till åtta övriga organ.
Nya välfärdsområdesfullmäktige sammanträder den 10 juni 20255.6.2025 15:21:45 EEST | Tiedote
Välfärdsområdenas första fullmäktigeperiod avslutades den 31 maj 2025 och de nya ledamöterna som valdes i vårens välfärdsområdesval har inlett sitt arbete den 1 juni 2025.
Uusi aluevaltuusto kokoontuu 10.6.20255.6.2025 15:19:26 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueiden historian ensimmäinen valtuustokausi on päättynyt 31.5.2025 ja kevään aluevaaleissa valitut uudet valtuutetut ovat aloittaneet työskentelynsä 1.6.2025 alkaen.
Lovande resultat från AI-tolkning i realtid2.6.2025 12:43:57 EEST | Tiedote
Välfärdsområdet inledde i februari 2025 ett försök där man utnyttjar AI-tolkning i realtid. I försöket deltar en del av personalen vid rådgivningarna i Stensvik och storområdet Alberga samt inom socialservice som stöder integration. Tolkning med hjälp av artificiell intelligens testas på ryska, ukrainska och arabiska. – I vårt välfärdsområde bor över 80 000 flerspråkiga invånare, vilket är cirka 19 procent av hela områdets befolkning. När den flerspråkiga befolkningen växer ökar också behovet av tolkning, berättar Pasi Ojaniemi, direktör för stödtjänster vid Västra Nylands välfärdsområde. Syftet med försöket är att förbättra tillgången till tolktjänster och tjänstens flexibilitet i situationer där man inte har ett gemensamt språk samt att utreda hur artificiell intelligens påverkar kundupplevelsen och kostnaderna. Försöket genomförs i samarbete med tolktjänstleverantören Túlka Oy. Försöket med artificiell intelligens är en del av välfärdsområdets mål att modigt förnya social- och hälso
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme