Keusote vahvistaa vaikuttavaa ja vastuullista tekoälyn käyttöä
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) lähdetään rohkeasti vahvistamaan tekoälyn ja automaation vaikuttavaa ja vastuullista käyttöä. Tavoitteena on lisätä ammattilaisten aikaa asiakkaiden kohtaamiseen, tehostaa tietotyötä ja hallinnollisia prosesseja sekä hyödyntää nykyistä paremmin arvokasta sote-dataa.

Tekoälyn ja automaation käyttöönottoa viitoittaa Keusoten tekoälyn tiekartta, joka sisältää konkreettisia tekoälyn hyödyntämisen tavoitteita ja toteutustapoja.
– Olemme laatineet henkilöstöllemme ohjeistuksen tekoälyn vastuullisesta käytöstä. Tämä ohjeistus noudattaa suomalaista lainsäädäntöä ja EU:n tekoälyasetuksen vaatimuksia, kertoo Keusoten digi- ja tietohallintojohtaja Antti Ylä-Jarkko.
Kaikkein keskeisintä tekoälyn ja automaation käyttöönotossa onkin vastuullisuus ja turvallisuus, erityisesti asiakas- ja potilastietojen tietoturvallinen käsittely.
– Henkilöstön ohjeistuksessa painotetaan erityisesti asiakas- ja potilastietojen luottamuksellista käsittelyä. Hyödynnämme Keusotessa ensisijaisesti järjestelmiin integroituja tekoälyratkaisuja, joissa asiakas- ja potilastietoja voi käsitellä tietoturvallisesti. Kun taas käytetään generatiivisen eli luovan tekoälyn työkaluja, kuten Microsoft Copilotia tai ChatGPT:tä, henkilötiedot aina poistetaan, painottaa tietosuojavastaava Satu Jokinen Keusotelta.
Tekoäly ammattilaisen tukena, ei korvaajana
Tekoälyä tullaan hyödyntämään Keusotessa potilas- ja asiakastyön kehittämisessä, hallinnollisten tehtävien tehostamisessa, tietotyön tukena sekä tietojohtamisen apuna. Esimerkiksi kotihoitoon Keusote suunnittelee yhteistyössä järjestelmätoimittajien kanssa ratkaisuja, jotka auttavat tunnistamaan muutoksia asiakkaan voinnissa sekä sosiaalihuollon kirjaamisen helpottamista.
Kaikki tekoälyratkaisut tulevat Keusotessa toimimaan ammattilaisten tukena, eivät heidän korvaajinaan. Keusoten periaate on, että ihminen valvoo aina tekoälyn toimintaa. Tämä tarkoittaa, että tekoälyn tuottamat tulokset tarkistetaan ammattilaisen toimesta ennen niiden käyttöä. Vastuu päätöksistä säilyy aina ammattilaisilla.
– Tavoitteemme on hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia vastuullisesti ja eettisesti siten, että se vapauttaa ammattilaistemme aikaa siihen tärkeimpään – asiakkaidemme ja potilaidemme kohtaamiseen, Ylä-Jarkko summaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarmo Pulkkinen, AI-projektipäällikkö
jarmo.pulkkinen@keusote.fi, puh. 040 8075 109
Antti Ylä-Jarkko, Digi- ja tietohallintojohtaja
antti.yla-jarkko@keusote.fi, puh. 050 4972 514
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmässä häiriö27.6.2025 13:31:57 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) käytettävässä kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmässä (Kotihoito Mukana) on häiriö. Keusotessa pyritään varmistamaan kotihoidon toiminta niin, että järjestelmähäiriöllä ei ole vaikutuksia asiakaskäynteihin. Häiriö voi kuitenkin hidastaa kotihoidon asiakaskäyntien suunnittelua ja toteutusta. Tilanne ei edellytä toimenpiteitä kotihoidon asiakkailta.
Keusoten työelämän laatu on pysynyt ennallaan27.6.2025 13:06:12 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) on jo useamman vuoden ajan mitattu säännöllisesti henkilöstön kokemaa työelämän laatua Syke-kyselyllä. Tuoreimman, toukokuussa toteutetun kyselyn mukaan työelämän laatu on Keusotessa pysynyt samalla tasolla viime vuoteen verrattuna.
Keusote vahvistaa henkilöstön osallisuutta päätöksentekoon: henkilöstöpaneelissa työstetään uutta strategiaa ja palvelustrategiaa26.6.2025 12:24:03 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) kutsuu henkilöstöään puntaroivaan henkilöstöpaneeliin. Syyskuussa järjestettävässä henkilöstöpaneelissa valmistellaan hyvinvointialueen uutta strategiaa ja palvelustrategiaa.
Nurmijärveläinen, vastaa asukaskyselyyn ja auta kehittämään tulevaisuuden sote-palveluita!18.6.2025 13:44:13 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) selvittää asukaskyselyn ja -tapahtuman avulla, millainen sosiaali- ja terveyspalveluiden verkosto olisi juuri Nurmijärvelle sopiva.
Aluehallitus käynnisti uuden toimintakautensa ja teki keskeisiä nimityksiä18.6.2025 11:33:48 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallituksen uusi toimintakausi alkoi 17.6.2025. Ensimmäisessä kokouksessaan aluehallitus teki useita tärkeitä nimityksiä. Aluehallitus nimesi henkilöstö- ja konsernijaoston jäsenet ja valitsi nuorisovaltuuston edustajat lapset, nuoret ja työikäiset -lautakuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme