Lidl tuo kruunuttomat ananakset kaikkiin myymälöihinsä – myy paremmin kuin perinteinen ananas
Lidl testasi kruunuttomien ananasten myyntiä kolmasosassa myymälöitään kahdeksan viikon ajan. Testijakson tulokset olivat positiiviset, ja asiakkaat ottivat kruunuttoman ananaksen ilolla vastaan. Lidl on päättänyt ottaa kruunuttomat ananakset myyntiin kaikkiin myymälöihinsä Hangosta Sodankylään. Kruunuttomassa ananaksessa on niin asiakkaalle kuin ympäristöllekin monia etuja.

Kruunuton ananas on halvempi asiakkaalle, sillä asiakas maksaa vain itse hedelmästä, ei kruunusta. Kruunuton ananas on helpompi kuljettaa kotiin: lehdet eivät riko pussia ja tuote vie vähemmän tilaa ja on kevyempi. Tuotteessa on myös vähemmän biojätettä.
Kruunuton ananas on myös ympäristön kannalta parempi vaihtoehto. Kruunuttoman ananaksen kuljetuskuluissa ja pakkausmateriaaleissa säästetään noin 25 prosenttia, ja pienempään tuotteeseen kuluu vähemmän vettä ja torjunta-aineita. Kruunua voidaan käyttää pistokkaana uusille ananaskasveille sekä pellon maa-aineksen parantamiseen. Kruunuttoman ananaksen hiilijalanjälki on 15–20 prosenttia pienempi.
– Kruunuton ananas on kaikin tavoin mahtava tuote. Ei ole järkevää roudata kruunuja tänne Suomeen biojätteeksi, kun ne ovat hyvää raaka-ainetta alkuperämaassaan ananasta viljeltäessä. Mietimme ennakkoon, että miten suomalaiset suhtautuvat ananakseen ilman kruunua – testissä selvisi, että asiakkaat rakastuivat kruunuttomiin ananaksiin! Kruunuttomat ananakset ovat tehneet jopa paremmin kauppansa verrattuna perinteiseen ananakseen. Olemme saaneet ananaksista positiivista palautetta ja meille on jo tullut asiakkailta kyselyitä, onko siihen omaan lähi-Lidliin tulossa kruunuttomia ananaksia. Nyt niitä saa! kertoo Lidlin hevi-osaston päällikkö Arttu Syrjänen.
Testijakso toteutettiin Varsinais-Suomen alueella. Nyt kruunuttomat ananakset löytyvät kaikista Lidleistä ympäri maan. Ananakset tulevat Väli- ja Etelä-Amerikasta.
Ananaksen kypsyyttä voi arvioida tuoksusta
Moni on tottunut testaamaan ananaksen kypsyyden kruunusta. Miten tämän voi tehdä jatkossa?
– Kruunu ei itse asiassa ole paras mittari kertomaan ananaksen kypsyydestä. Toisinaan käy niinkin, että kruunusta tehdyn väärän arvion perusteella jää hyvä ananas ostamatta. Tarkastamme myymämme ananakset jakelukeskuksissamme – näin varmistamme, että meillä on myynnissä aina kypsiä ananaksia. Parhaiten hyvän ananaksen tunnistaa tuoksusta. Hyvä ananas on tuoreen tuoksuinen ja näköinen – liian imelä tuoksu kertoo ylikypsästä ananaksesta, Syrjänen vinkkaa.
Kruunuttomuudella ei ole vaikutusta ananaksen laatuun, säilyvyyteen tai makuun.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidlin kotimaiset kanatuotteet saavat uudet pakkaukset – bongasitko jo hyllystä?15.5.2025 08:37:00 EEST | Tiedote
Lidlin oman Kanamestari-tuotesarjan pakkaukset uudistuvat kevään aikana. Uudistuksessa yhtenäistetään tuotesarjan ilmettä ja nostetaan tuotteiden nimet paremmin esiin, jotta tuote on helpompi tunnistaa. Uusia pakkauksia hallitsee keltainen väri, joka näkyy myös myymälöiden kanahyllyn kalustossa.
Erityinen uutuustuote Lidlin paistopisteelle – sateenkaarimunkki juhlistaa yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta14.5.2025 13:02:45 EEST | Tiedote
Lidl tuo myyntiin ajankohtaisen ja kantaa ottavan paistopistetuotteen: sydämenmuotoinen, sateenkaarilipulla koristeltu munkki muistuttaa euroviisujen alla ja pride-viikolla kaikkien oikeudesta olla sellainen kuin on. Lidl on Helsinki Priden pääyhteistyökumppani ja virallinen ruokakauppa.
Lidl ja WWF Suomi aloittivat yhteistyön: kestävän ruokavalion edistämistä ja uusi kosteikko Snappertunaan13.5.2025 13:27:13 EEST | Tiedote
Lidl on solminut yhteistyön WWF Suomen kanssa. Kolmivuotisen yhteistyön tavoitteena on kannustaa suomalaisia kestävämpään ruokavalioon. Lidl myös osallistuu Suomen luonnon ennallistamiseen: Lidl tukee hanketta, jossa rakennetaan uusi kosteikko Snappertunaan ehkäisemään rehevöittävien ravinteiden valumista Itämereen.
Lidl muutti maaliskuussa muovikassien hintaa – mitä tapahtui muovikassien myynnille?8.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Lidl päätti maaliskuussa ravistella suomalaisten arkisia ostotottumuksia nostamalla muovikassin hinnan 30 sentistä 39 senttiin. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän ja muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta. Lidl aikoo jatkossakin ohjata kuluttajia valitsemaan muovikassin tilalle oman kassin ja keskittyä muillakin keinoin muovijätteen vähentämiseen.
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme