Lidl tuo kruunuttomat ananakset kaikkiin myymälöihinsä – myy paremmin kuin perinteinen ananas
Lidl testasi kruunuttomien ananasten myyntiä kolmasosassa myymälöitään kahdeksan viikon ajan. Testijakson tulokset olivat positiiviset, ja asiakkaat ottivat kruunuttoman ananaksen ilolla vastaan. Lidl on päättänyt ottaa kruunuttomat ananakset myyntiin kaikkiin myymälöihinsä Hangosta Sodankylään. Kruunuttomassa ananaksessa on niin asiakkaalle kuin ympäristöllekin monia etuja.

Kruunuton ananas on halvempi asiakkaalle, sillä asiakas maksaa vain itse hedelmästä, ei kruunusta. Kruunuton ananas on helpompi kuljettaa kotiin: lehdet eivät riko pussia ja tuote vie vähemmän tilaa ja on kevyempi. Tuotteessa on myös vähemmän biojätettä.
Kruunuton ananas on myös ympäristön kannalta parempi vaihtoehto. Kruunuttoman ananaksen kuljetuskuluissa ja pakkausmateriaaleissa säästetään noin 25 prosenttia, ja pienempään tuotteeseen kuluu vähemmän vettä ja torjunta-aineita. Kruunua voidaan käyttää pistokkaana uusille ananaskasveille sekä pellon maa-aineksen parantamiseen. Kruunuttoman ananaksen hiilijalanjälki on 15–20 prosenttia pienempi.
– Kruunuton ananas on kaikin tavoin mahtava tuote. Ei ole järkevää roudata kruunuja tänne Suomeen biojätteeksi, kun ne ovat hyvää raaka-ainetta alkuperämaassaan ananasta viljeltäessä. Mietimme ennakkoon, että miten suomalaiset suhtautuvat ananakseen ilman kruunua – testissä selvisi, että asiakkaat rakastuivat kruunuttomiin ananaksiin! Kruunuttomat ananakset ovat tehneet jopa paremmin kauppansa verrattuna perinteiseen ananakseen. Olemme saaneet ananaksista positiivista palautetta ja meille on jo tullut asiakkailta kyselyitä, onko siihen omaan lähi-Lidliin tulossa kruunuttomia ananaksia. Nyt niitä saa! kertoo Lidlin hevi-osaston päällikkö Arttu Syrjänen.
Testijakso toteutettiin Varsinais-Suomen alueella. Nyt kruunuttomat ananakset löytyvät kaikista Lidleistä ympäri maan. Ananakset tulevat Väli- ja Etelä-Amerikasta.
Ananaksen kypsyyttä voi arvioida tuoksusta
Moni on tottunut testaamaan ananaksen kypsyyden kruunusta. Miten tämän voi tehdä jatkossa?
– Kruunu ei itse asiassa ole paras mittari kertomaan ananaksen kypsyydestä. Toisinaan käy niinkin, että kruunusta tehdyn väärän arvion perusteella jää hyvä ananas ostamatta. Tarkastamme myymämme ananakset jakelukeskuksissamme – näin varmistamme, että meillä on myynnissä aina kypsiä ananaksia. Parhaiten hyvän ananaksen tunnistaa tuoksusta. Hyvä ananas on tuoreen tuoksuinen ja näköinen – liian imelä tuoksu kertoo ylikypsästä ananaksesta, Syrjänen vinkkaa.
Kruunuttomuudella ei ole vaikutusta ananaksen laatuun, säilyvyyteen tai makuun.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Toivottu ominaisuus Lidlin verkkosivulle: kampanjatuotteiden ajantasaiset saatavuustiedot2.10.2025 12:56:13 EEST | Tiedote
Lidlin haluttuja käyttötavaratuotteita saapuu myymälöihin aina rajattu erä, ja moni suosikkituote myydään nopeasti loppuun. Lidlin verkkosivulta voi tästä lähtien tarkistaa oman suosikkituotteen saatavuustilanteen eri myymälöissä.
Vuosi 2025 on määräaika monelle vastuullisuustavoitteelle – Lidlissä vastuullisuustyö etenee suunnitellusti25.9.2025 12:17:28 EEST | Tiedote
Lidl on julkaissut tiedot vastuullisuustyönsä etenemisestä tilikaudelta 2024. Useissa vastuullisuustavoitteissa maali on jo nurkan takana, kun tavoitevuodeksi on kirjattu 2025. Tavoitteet kuluvan tilikauden loppuun mennessä löytyvät esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen käytölle sekä suolan ja sokerin vähentämiselle. Tavoitteita on saavutettu hyvässä vauhdissa, mutta osassa riittää vielä kirittävää loppuvuodelle.
Lidliltä massiivinen kansainvälinen brändikampanja – kertoo miksi Lidlissä asiointi kannattaa22.9.2025 16:12:26 EEST | Tiedote
Lidl on käynnistänyt ensimmäisen kansainvälisen brändikampanjansa 31 maassa sloganilla ”Lidl. Se kannattaa”. Uusi slogan ja kampanja alleviivaavat Lidlin ydinlupausta asiakkaille: jokaisella on oikeus laadukkaaseen, vastuulliseen ja halpaan ruokaan.
Lidlin kansainvälinen yhteistyökumppanuus UEFA Eurooppa-liigan ja UEFA Konferenssiliigan kanssa jatkuu18.9.2025 09:45:05 EEST | Tiedote
Lidl jatkaa virallisena kumppanina kaudella 2025–2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme