LUT ja Maanpuolustuskorkeakoulu ovat maineikkaimmat yliopistot 2025
[Korjaus tiedotteeseen: Arto Maanisen kommentin lisäys]
T-Median toteuttamassa yliopistojen Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksessa maineikkaimman yliopiston kärjen jakavat LUT ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Oulun yliopisto teki suurimman mainenousun. Tutkimuksessa selvitettiin kaikkien suomalaisyliopistojen maine kansalaisten keskuudessa.

T-Media tutki yliopistojen mainetta helmi-maaliskuussa 2025, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 2 146 suomalaista. Kolmen kärkeen sijoittuneista Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT ja Maanpuolustuskorkeakoulu saivat mainearvosanan 3,77. Jyväskylän yliopisto sai arvosanan 3,69 ja Itä-Suomen yliopisto 3,68. Suurin nousija on Oulun yliopisto.
Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle organisaatiolle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.

"Maanpuolustuskorkeakoulun korkea maine suomalaisten keskuudessa heijastaa tässä ajassa sen keskeistä roolia sotatieteellisenä korkeakouluna, joka kouluttaa ammattitaitoista henkilöstöä sekä Puolustusvoimille että Rajavartiolaitokselle ja tuottaa strategisesti tärkeää tutkimustietoa nopeasti muuttuvassa maailmassa", T-Median vanhempi neuvonantaja Nina Laakso sanoo.
Tutkimuksen suurin mainenousija on Oulun yliopisto, joka jäi neljän kärjestä vain hieman jälkeen mainearvosanallaan 3,65.
"Kokonaisuudessaan kärki osoittaa jälleen, miten erilaisia maineikkaimmat yliopistot Suomessa ovat. Jyväskylän ja Itä-Suomen yliopistot, pitävät maineensa vahvana. Samaan aikaan muidenkin yliopistojen maine kasvaa, mistä Oulun yliopiston merkittävä nousu on osoitus. Yliopistot kirkastavat profiloitumistaan ja vastaavat myös alueellisiin tarpeisiin", Laakso jatkaa.
“Oulun yliopisto onnistui nostamaan mainetulostaan monella maineen eri osa-alueella eniten kaikista yliopistoista. Näitä ovat työpaikka, vuorovaikutus, vastuullisuus sekä innovaatiot. Kuten aiempienkin vuosien tutkimuskierroksilla on ollut nähtävissä, usein uudella johdolla on mahdollisuus vaikuttaa maineen kehityksen suuntaan ja tämä mahdollisesti näkyy nyt myös Oulun yliopiston tuloksissa.”
"On suomalaisen yhteiskunnan vahvuus, että kansalaiset luottavat tieteeseen ja yliopistoihin instituutioina. Yliopiston mainetta voimme rakentaa hoitamalla hyvin meille uskotun tärkeän tehtävän. Tarjoamme opiskelijoille laadukasta koulutusta, jonka tuottamaa osaamista tulevat työnantajat arvostavat, teemme korkeatasoista tutkimusta ja tuomme sen yhteiskunnan hyödyksi yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa", Oulun yliopiston rehtori Arto Maaninen sanoo.
Yliopistojen yleinen maine jatkoi nousuaan
Luottamus&Maine-tutkimuksessa tarkastellaan myös kansalaisten mielikuvaa yliopistoista yleisesti. Yliopistokentällä on vahva maine kansalaisten keskuudessa – se on selkeästi hyvällä tasolla arvosanalla 3,78.

Tämän vuoden tutkimuskierroksella yliopistojen yleismaineessa on nähtävissä positiivinen kehitys useilla maineen eri osa-alueilla. Tuotteiden ja palveluiden osa-alue, jonka voidaan katsoa kuvastavan yliopistojen perustehtävää – koulutusta ja tutkimusta, nousi lähelle erinomaista arvosanaa (alkaen luvusta 4,00).
"Yliopistojen yleinen mainenousu on tärkeä tulos yliopisto- ja korkeakoulutusta sekä tutkitun tiedon asemaa ja arvostusta ajatellen. Maineen kahdeksasta osatekijästä juuri tuotteet ja palvelut vaikuttaa vahvimmin siihen, miten suomalaiset suhtautuvat ja käyttäytyvät yliopistoja kohtaan. Tämä kuvastaa, että kansalaisten mielestä yliopistot käyttävät verovaroja oikein ja tehokkaasti. Korkea luottamuksen taso on hyvä uutinen, koska yhteiskunnassamme on tavoitteena nostaa korkeakoulutettujen määrää", Laakso sanoo.
“Nyt on erityisen tärkeää tarkastella kansalaisten mainemielikuvia ja luottamuksen tasoa yliopistoja ja niiden tehtävää kohtaan yleisesti. Maailmalla on entistä vakavampia esimerkkejä siitä, kuinka luottamusta ja arvostusta yliopistojen asemaa ja tutkittua tietoa kohtaan tietoisesti murennetaan. Tarkoituksellinen väärä tieto saa entistä enemmän jalansijaa ja sitä käytetään yhteiskunnan polarisoitumisen välineenä. Myös Suomessa tulee pitää huolta, että yliopistot ja niiden toiminta saavat vahvan tuen kansalaisilta myös tulevaisuudessa.”
Näin tutkimme
Yliopistojen Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten yliopistojen mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksessa olivat mukana kaikki Suomen 14 yliopistoa.
Yliopistoja arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa yliopiston saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat organisaation hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 19.2.–7.3.2025. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 2 146 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (poissulkien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina LaaksoVanhempi neuvonantajaT-Media Oy
Nina on eettisen johtamisen sekä vastuullisuuden asiantuntija. Nina on työskennellyt aiemmin tutkijana, SUEK ry:n tutkimuspäällikkönä sekä julkisen hallinnon johtamisen kehittäjänä.
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka26.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme