Power 9 vuotta Suomessa – Televisiokaupan murros näkyy ruutujen koossa
Kun Power avasi ensimmäiset myymälänsä Suomessa yhdeksän vuotta sitten, kodin televisiot olivat pienempiä ja yksinkertaisempia. Nyt televisiokauppa elää näkyvää murrosta, jossa ruutukoot ovat kasvaneet valtavasti, älyominaisuudet ovat arkipäivää ja HD-siirtymä tuo vauhtia laitepäivityksiin.

Ruutukoko kertoo kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta. Vielä 10 vuotta sitten myydyin televisiokoko Suomessa oli 32 tuumaa. Se riitti tuolloin useimmille olohuoneisiin. Nyt standardiksi on vakiintunut 55 tuumaa – ja yhä useammin asiakkaat valitsevat jopa 65-tuumaisen mallin; Se, mikä aikanaan oli “iso telkkari”, on nykyään keskikokoinen. Kuluttajien odotukset kuvanlaadusta ja katselukokemuksesta ovat muuttuneet selvästi, Powerin myyntipäällikkö Lauri Räsänen toteaa.
Suomen televisiokanavien siirtyminen teräväpiirtoon on kiihdyttänyt tv-myyntiä merkittävästi. Maaliskuussa myynti tuplaantui viime vuoteen verrattuna – ja huhtikuussa se nelinkertaistui; Huhtikuun lukemat olivat poikkeukselliset. Kyseessä ei ole vain hetkellinen piikki, vaan laajempi ilmiö, jossa vapaa-ajan asuntojen laitteita päivitetään vauhdilla HD-aikaan, Räsänen kertoo.
Mökkikansa suosii pienempiä ruutukokoja – mutta nyt HD:nä. Vaikka kotien olohuoneisiin valitaan entistä suurempia näyttöjä, mökeille ja vapaa-ajan asunnoille haetaan käytännöllisyyttä. Yli kaksi kolmasosaa huhtikuun televisiomyynnistä oli alle 43-tuumaisia malleja; Näemme selvästi, että mökkikansa on nyt liikkeellä. HD-siirtymä koskettaa myös mökkitelkkareita, Räsänen sanoo.
Vielä muutama vuosi sitten älytelevisio oli lisäominaisuus – nyt se on oletus. Moni asiakas sanoo aluksi, ettei tarvitse älyä, mutta valinta päätyy silti älytelevisioon. Televisiota käytetään keskimäärin 7–8 vuotta. Vaikka älytoimintoja ei heti kaipaisi, niiden olemassaolo takaa, että laitetta ei tarvitse vaihtaa, kun käyttötarpeet muuttuvat, Räsänen kertoo.
Powerin yhdeksän toimintavuoden aikana myös asiakaskohtaaminen on muuttunut. Kuluttaja ei tule enää vain hakemaan “telkkaria”, vaan tarvitsee kokonaisratkaisun, joka sopii juuri hänen kotiinsa tai mökilleen. Myyjän rooli on muuttunut tuotetiedon jakajasta asiantuntijaksi; Asiakkaat arvostavat, että heidän tarpeensa huomioidaan kokonaisvaltaisesti, Räsänen kuvaa.
Yhteyshenkilöt
Ville LaaksoMarketing Manager, Power Finland Oy
Puh:+358505168498etunimi.sukunimi@power.fiPower Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
Lomalla läsnä vai linjoilla? 70 % kaipaa puolison huomiota, ei ruutua17.6.2025 16:31:56 EEST | Tiedote
Kesä, kumppani ja kolmantena pyöränä puhelin. Powerin tutkimus paljastaa, että 70 % vanhemmista kokee puolison ruutuajan heikentävän yhteistä läsnäoloa. Loma tuo odotuksia yhteydestä, mutta ruudut voivat yhä seurata mukana mökille ja juhannuspöytään. Powerin tutkimus muistuttaa: turvallinen digiarki tarkoittaa myös aikuisille tilaa läsnäololle ja yhteydelle.
Power avaa yli 3000 neliön POWER+ -konseptin jättimyymälään Raisioon16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Elektroniikkaketju Power jatkaa Suomen myymäläverkoston vahvistamista avaamalla täysin uuden POWER+ -konseptin jättimyymälän Raisioon lokakuussa 2025.
Power avaa jälleen ovensa nuorille – kesätyö voi olla nuoren elämän ensimmäinen askel työelämään6.6.2025 09:55:41 EEST | Tiedote
Suomen johtaviin elektroniikkaketjuihin kuuluva Power tarjoaa tänä kesänä jopa 75 kesätyöpaikkaa ympäri maan. Kesätyö Powerilla on monelle nuorelle ensimmäisiä kokemuksia työelämästä – ja samalla tilaisuus oppia vastuuta, asiakaspalvelua ja tiimityötä käytännössä.
POWER jatkaa menestysreseptillään – uusi jättimyymälä avataan Lahteen3.6.2025 18:39:11 EEST | Tiedote
Elektroniikkaketju POWER jatkaa vahvaa kasvuaan Suomessa. Ketju avaa uuden, modernin jättimyymälän Lahden Renkomäkeen. Kyseessä on merkittävä panostus Päijät-Hämeen alueelle ja jatkoa Powerin uusimman sukupolven myymäläkonseptille.
TV-kauppa nelinkertaistui huhtikuussa - mökkikansan telkkarit uusiksi21.5.2025 08:31:01 EEST | Tiedote
Kesäkausi on alkanut, ja mökkikansa suuntaa sankoin joukoin kohti vapaa-ajan asuntojaan. Tänä vuonna mukana kulkevat myös uudet televisiot – tai ainakin pitäisi kulkea. Suomen televisiolähetykset ovat siirtymässä kokonaan teräväpiirtoon (HD), ja monella mökillä tämä tarkoittaa, että vanha kuvaputki saa jäädä eläkkeelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme