HUS

Servicen för personer med funktionsnedsättning bör utvecklas genom samarbete

Dela

Revisionsnämnderna för Västra Nylands välfärdsområde, Vanda och Kervo välfärdsområde samt HUS-sammanslutningen har utvärderat hur servicen för personer med funktionsnedsättning fungerar. Enligt utvärderingarna finns det behov att förbättra informationen om funktionshinderservicen, säkerställa tillräckliga personalresurser och göra vård- och servicekedjorna smidigare. Ett viktigt utvecklingsområde är också att säkerställa tillräcklig och ändamålsenlig boendeservice för personer med funktionsnedsättning.

Revisionsnämnderna utredde hur funktionshinderservicen fungerar i välfärdsområdena. För HUS del utreddes konsekvenserna av överföringen av tjänsterna inom specialomsorger om personer med intellektuell funktionsnedsättning från samkommunen Eteva till HUS. Resultaten av utvärderingarna har publicerats i revisionsnämndernas utvärderingsberättelser för 2024.

De lagstadgade tidsfristerna tillgodoses inte helt inom funktionshinderservicen. Enligt socialvårdslagen ska bedömningen av behovet av service och stödåtgärder inledas senast den sjunde vardagen efter kontakten. I Vanda och Kervo välfärdsområde behandlades i genomsnitt 75 procent och i Västra Nylands välfärdsområde 90 procent av ansökningarna inom sju dygn. Vid HUS enhet för vård av personer med intellektuell funktionsnedsättning har det förekommit utmaningar med att genomföra bedömningen av vårdbehovet inom tre månader, vilket är den tidsfrist som fastställs i hälso- och sjukvårdslagen.

Enligt ett utlåtande från råden för personer med funktionsnedsättning behöver klienterna mer information om servicen och stöd för att fatta beslut. Råden för personer med funktionsnedsättning såg utvecklingsbehov även i HUS hjälpmedelstjänster, i efterlevnaden av tidsfristerna för besluten, i färdtjänsterna och i tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna.

Överföringen av tjänsterna inom specialomsorger om personer med intellektuell funktionsnedsättning till HUS har inte till alla delar varit en fungerande lösning. Bland annat personalens tillräcklighet och tillgången till vård medför utmaningar. Omfattningen av verksamheten vid enheten för vård av personer med funktionsnedsättning har varit mindre än planerat och man har till exempel inte kunnat hålla alla avdelningsplatser öppna.  Vårdkedjorna för personer med intellektuell funktionsnedsättning har ännu inte etablerats mellan välfärdsområdena och den specialiserade sjukvården. Ur välfärdsområdenas synvinkel är remissprocessen för en avdelningsperiod vid HUS inte till alla delar smidig.

I utvärderingen kom det fram att avsaknaden av lämplig boendeservice är en flaskhals i servicesystemet, vilket förlänger vården av personer med intellektuell funktionsnedsättning inom den specialiserade sjukvården och fördröjer tillgången till avdelningsvård vid HUS för nya patienter.

Det är positivt att man är medveten om utvecklingsområdena samt att HUS och välfärdsområdena har ett nära samarbete för att utveckla servicen. 

Revisionsnämnderna fäster vikt vid resurserna och skyldigheterna inom funktionshinderservicen

Revisionsnämnderna för Västra Nylands välfärdsområde, Vanda och Kervo välfärdsområde och HUS-sammanslutningen har i sina utvärderingsberättelser för 2024 gett rekommendationer för att utveckla funktionshinderservicen. Revisionsnämnderna rekommenderar bland annat att informationen om servicen för personer med funktionsnedsättning och informationens tillgänglighet förbättras, att tillräckliga personalresurser säkerställs för servicen och att färdtjänsterna vidareutvecklas. Ett viktigt utvecklingsområde är också att säkerställa tillräcklig och ändamålsenlig boendeservice för personer med intellektuell funktionsnedsättning. 

Revisionsnämnderna lyfter fram frågan om hur de nuvarande resurserna ska anpassas till de skyldigheter som den nya lagen om funktionshinderservice medför. Dessutom uttrycker revisionsnämnderna sin oro över huruvida personer med funktionsnedsättning ges tillräckliga möjligheter att delta och påverka samt utöva sin självbestämmanderätt.

HUS-sammanslutningen: www.arviointikertomushus.fi/sv/hemsida/

Västra Nylands välfärdsområde: www.luvn.fi/fi/tietoa-meista/paatoksenteko/lautakunnat-ja-aluehallituksen-yksiloasioiden-jaosto/tarkastuslautakunta

Vanda och Kervo välfärdsområde: https://vakehyva.fi/fi/lakisaateiset-asiakirjat

Kontakter

HUS-sammanslutningens revisionsnämnd

Jenni Hämäläinen
Utvärderingschef
jenni.e.hamalainen@hus.fi
Tfn 040 547 7570

Pirjo Räsänen
Utvärderingsdirektör
pirjo.rasanen@hus.fi
Tfn 040 416 4012

Revisionsnämnden för Västra Nylands välfärdsområde

Matti Rosvall
Utvärderingschef
matti.rosvall@luvn.fi
Tfn 040 634 3348

Revisionsnämnden för Vanda och Kervo välfärdsområde

Aleksi Paananen
Revisionschef
aleksi.paananen@vakehyva.fi
Tfn 040 355 9392

Om HUS

HUS Helsingfors universitetssjukhus är Finlands största aktör inom den specialiserade sjukvården. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.

På HUS får nästan 700 000 patienter vård varje år. Hos oss arbetar över 27 000 proffs för patientens bästa. Vi ansvarar för ordnandet av specialiserad sjukvård inom Nyland. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar i Finland och inom Södra Finlands samarbetsområde koncentrerats till oss.

HUS – Den främstavården

HUS medietjänst betjänar media måndag–torsdag kl. 10–16, fredag kl. 10–15 på numret 050 427 2875 eller per e-post viestinta@hus.fi.

hus.fi/sv

Andra språk

Följ HUS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från HUS

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye