Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Nytt sätt att ge respons – du har väl tillåtit sms-påminnelser

Dela

I fortsättningen skickar Österbottens välfärdsområde sms-meddelanden efter mottagningsbesök där välfärdsområdet begär om respons. Avsändaren visas som OVPH.

Hittills har kunderna kunnat ge respons via webblanketter, responsautomater, muntligt eller med QR-koder på enheter.

– I och med sms-påminnelserna hoppas vi få mer respons. Responsen hjälper oss att utveckla våra tjänster, men samtidigt hittar även beröm och tack fram till rätt adress, säger kundbetjäningschef Sari West.

Sms-meddelandet där man begär om respons skickas efter kl. 12 dagen efter kundens besök. Då avsändaren visas som OVPH är det tryggt att klicka på länken i meddelandet.

– Länken vidarebefordrar kunden till vår responskanal Roidu. Responsen ges anonymt och den styrs direkt till den enhet som kunden besökt, säger West.

Tillåt sms-påminnelser och kontrollera telefonnumret

I samband med ibruktagningen av det nya klient- och patientdatasystemet tog välfärdsområdet även i bruk Medborgarens hälsovårdstjänst där kunderna kan kontrollera sina egna uppgifter, boka tider och besvara meddelanden från välfärdsområdets yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården. I Medborgarens hälsovårdstjänst kan kunderna också tillåta att yrkesutbildade personer skickar sms-meddelanden till dem.

Sms-meddelanden där man begär om respons skickas till dem som fyllt 18 år och som tillåtit sms-påminnelser i Medborgarens hälsovårdstjänst. Meddelandet skickas på det språk som anges i kundens uppgifter.

– Om kunden enligt uppgifterna har något annat modersmål än svenska eller finska skickas meddelandet på engelska. Om kunden vill ha meddelandet på ett annat språk kan kunden meddela detta till den enhet som hen besökte senast, säger West.

Det är också bra att kontrollera att det egna telefonnumret är rätt i de egna uppgifterna. Inget meddelande skickas om kunden har en spärrmarkering eller om kundens kontaktuppgifter innehåller flera telefonnummer eller efter återbesök som kunden gjort inom 30 dagar från sitt föregående besök.

Responsmeddelanden tas i bruk stegvis

Sms-meddelanden där enheter begär om respons tas i bruk stegvis på olika enheter. Om du inte får ett meddelande trots att du tillåtit sms-påminnelser och kontrollerat att ditt telefonnummer är rätt har den enhet som du besökt ännu inte tagit i bruk de s.k. responsmeddelandena.

– Meddelandena tas först i bruk inom munhälsovården, på skötar- och läkarmottagningar samt på diabetesenheten, berättar Sari West.

Du kan fortsättningsvis ge respons via webben och de responsautomater som finns på en del enheter men naturligtvis också muntligt direkt på enheterna. Responsblanketterna hittas också lätt med hjälp av de QR-koder som finns på verksamhetsenheterna.

Kontakter

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye