Opetuksen digitalisaatio etenee suomalaiskouluissa eri tahtiin
Tutkimustiedon valossa näyttää siltä, että digitaalisten laitteiden hyödyntämisessä on Suomessa vielä suuria eroja opettajien ja koulujen välillä. Keskeinen haaste teknologian käytön vakiinnuttamisessa opetukseen on opettajien digipedagoginen osaaminen. Tämä käy ilmi Opetushallituksen tilaamasta tutkimuskatsauksesta, jossa Jyväskylän yliopiston tutkijat perehtyivät opetuksen digitalisaation etenemisestä ja vaikutuksista tehtyihin tutkimuksiin.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittavat kouluja edistämään oppilaiden digitaalista osaamista ja opettamaan uusien teknologioiden käyttöä, jota digitalisoituvassa yhteiskunnassa tarvitaan. Digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttö oppimiseen on myös jokaisen oppilaan oikeus.
Opetuksen laadun ja oppimistulosten parantaminen edellyttää digitaalisten laitteiden ja palvelujen pedagogisesti tarkoituksenmukaista käyttöä. Monissa tutkimuksissa nousee kuitenkin esille opetuksen digitalisaatioon liittyviä eroja koulujen välillä ja oppimistuloksiin liittyviä eroja oppilaiden välillä.
– Tutkimuskatsaus vahvistaa sitä kuvaa, joka meillä Opetushallituksessa on digitalisaation etenemisestä kouluissa. Enää ei voida puhua edelläkävijäkouluista, sillä jokaisen opetuksen järjestäjän tulisi huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävät taidot digitalisoituneessa yhteiskunnassa opiskelua ja toimimista varten, sanoo opetusneuvos Miia Jaatinen Opetushallituksesta.
Onko suomalaisten oppilaiden digiosaaminen harhaa?
Jyväskylän yliopiston EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivatutkimuskonsortion tutkijat käyvät tutkimuskatsauksessa läpi Suomessa viimeisten 15 vuoden aikana tehtyjä tutkimuksia, joissa on selvitetty digitalisaation vaikutuksia oppilaiden oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin sekä opettajien työhön, osaamiseen ja hyvinvointiin. Tutkimuskatsauksessa keskiöön nousee perusopetus, josta on olemassa eniten aineistoa. Katsauksessa ei tarkasteltu digitaalisten laitteiden käyttöä vapaa-ajalla.
Suomalaisnuorten osaaminen on kansainvälisesti verraten hyvällä tasolla esimerkiksi monilukutaidossa, joka tässä yhteydessä tarkoittaa digitaalisten tekstien hakemista, sujuvaa lukemista, ymmärtämistä ja tulkintaa sekä niiden tuottamista ja arvottamista. Erityisesti ICILS 2023 -tutkimus monilukutaidosta ja ohjelmoinnillisesta ajattelusta osoittaa, että trendi on kuitenkin laskeva ja yksilöiden väliset erot osaamisessa ovat kasvamaan päin.
Digitaalisten laitteiden käyttö oppimistarkoituksiin on suomalaisissa kouluissa vähäistä ja yksipuolista ja laajamittaisempi integrointi osaksi aktivoivaa pedagogiikkaa on tutkimustiedon valossa niukkaa.
– Näyttää siltä, että digitalisaation eteneminen kouluissa on ollut epätasaista. Viimeaikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että koulujen mahdollisuudet hyödyntää teknologiaa opetuksessa ovat monilta osin myös parantuneet, ja erityisesti tarjolla olevat digitaaliset oppimateriaalit ja sovellukset ovat monipuolistuneet, sanoo professori Päivi Häkkinen Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta.
Avainasemassa on opettajien digitaalinen osaaminen
Tutkimuskatsauksesta ilmenee, että vaikka koulujen digitaalinen infrastruktuuri on mennyt eteenpäin, on opettajien digipedagoginen osaaminen edistynyt maltillisemmin. Tämä saattaa oppilaat eriarvoiseen asemaan. Kaikille oppilaille tulisi tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet digitaalisen osaamisen kehittymiseen ja teknologian käyttöön oppimisen tukena.
Tutkimuskatsauksen kehittämissuosituksissa katse kohdistuukin muun muassa opettajankoulutukseen.
– On tärkeää pohtia, miten opettajien perus- ja täydennyskoulutus voi edistää valmiuksia käyttää digitaalista teknologiaa oppijalähtöisesti ja pedagogisesti perustellulla tavalla, sanoo apulaisprofessori Piia Näykki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.
– Juuri nyt, kun tekoäly tulee ja on tullut kouluihin, on entistä tärkeämpää huolehtia siitä, että oppilaiden yhdenvertaisuus lisääntyy ja kaikilla on mahdollisuus saada koulusta tarvittavat digitaaliset taidot. Digitalisaatiokehityksen seurauksena oppimisen mahdollisuudet ovat lisääntyneet ja toisaalta osaamistarpeetkin muuttuvat. Nyt voimassa olevien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen tarpeita on kyllä tunnistettu, sanoo opetusneuvos Päivi Leppänen Opetushallituksesta.
Tarvitaan myös yhteistyötä eri toimijoiden välillä
Tutkimuskatsauksen laatineiden tutkijoiden mukaan digitaalisen teknologian laajamittaisempi käyttö opetuksen ja oppimisen tukena edellyttäisi myös nykyistä systemaattisempaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
– Tarvitaan erilaisen asiantuntijuuden yhdistämistä jatkuvaan pedagogisten käytänteiden ja sovellusten kehittämiseen. Digitaalisten laitteiden ja palveluiden kehittämisessä on tärkeää huomioida inhimilliset tekijät teknologisten ja taloudellisten lisäksi. Siksi tarvitaan lisää tutkimustietoa muun muassa digitaalisten laitteiden oppimis- ja opetuskäytön vaikutuksista oppijoiden ja opettajien hyvinvointiin, sanoo professori Häkkinen.
Tutkimuskatsauksen on tilannut Opetushallitus osana varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyötä, jossa tavoitteena on muodostaa yhteinen suunta digitalisaation kehitykselle ja luoda yhteen toimiva ja kattava tietopohja sekä sitä hyödyntävää analytiikkaa päätöksenteon tueksi. Lisäksi viitekehystyöllä edistetään digitaalisen oppimisen yhdenvertaista toteutumista ja vahvistetaan digitaalista osaamista.
Tutkimuskatsauksen toteutti Jyväskylän yliopisto osana Suomen Akatemian rahoittamaa EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivatutkimuskonsortiota, jonka tavoitteena on edistää koulutuksen kehittämistä tutkimustiedon avulla ja tukea tietoperusteista johtamista. Monitieteisessä osaamiskeskittymässä tutkitaan yhtenä osa-alueena sitä, miten digitaalinen teknologia muuntaa opetusta ja oppimista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi HäkkinenProfessoriJyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Puh:040 584 3325paivi.m.hakkinen@jyu.fiPiia NäykkiApulaisprofessoriJyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Puh:050 594 8136piia.t.naykki@jyu.fiMiia JaatinenOpetusneuvosOpetushallitus
Tutkimus, tutkimusyhteistyö ja varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyö.
Päivi LeppänenOpetusneuvosOpetushallitus
Digitaalinen osaaminen, digitaaliset palvelut ja laitteet opetuksessa, digipedagogiikka
Linkit
- Tutkimuskatsaus: Digitalisaation vaikutukset oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin – Tutkimuskatsaus suomalaiseen varhaiskasvatukseen, esi- ja perusopetukseen sekä vapaaseen sivistystyöhön
- EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivatutkimuskonsortio
- Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos: Monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus ICILS
- Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyö Opetushallituksen verkkosivuilla
- Lisää tietoa digitalisaatiosta kouluissa: Esi- ja perusopetuksen digitalisaation tilannekuvaa selvitettiin (Opetus- ja kulttuuriministeriö)
Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15.
- puh. 0295 331 703 media@oph.fi
- Opetushallituksen verkkopalvelu: Medialle
- Tietosuojaseloste
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
34 700 applicants to higher education programmes in the autumn joint application12.9.2025 15:50:00 EEST | Press release
34 700 applicants participated in the autumn joint application to programmes starting in January 2026. There were over 10 900 study places available in the autumn joint application, offered mostly by universities of applied sciences.
Höstens gemensamma ansökan till högskolor lockade 34 700 sökande12.9.2025 15:50:00 EEST | Pressmeddelande
I höstens gemensamma ansökan ansökte sammanlagt 34 700 personer till yrkeshögskolor och universitet. Det fanns över 10 900 nybörjarplatser att söka till vid utbildningar som börjar i januari 2026.
Syksyn yhteishaussa korkeakoulupaikkaa tavoittelee 34 700 hakijaa12.9.2025 15:50:00 EEST | Tiedote
Ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin haki syksyn yhteishaussa 34 700 hakijaa. Korkeakoulujen tammikuussa 2026 alkavassa koulutuksessa oli tarjolla yli 10 900 aloituspaikkaa.
I höstens gemensamma ansökan till högskolor erbjuds över 10 800 studieplatser28.8.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Höstens gemensamma ansökan till yrkeshögskolor och universitet ordnas 1-11.9.2025. I höstens gemensamma ansökan söker man till utbildningar som börjar i januari 2026. Ansökan ifylls i Utbildningsstyrelsens tjänst Studieinfo.
Korkeakoulujen syksyn yhteishaussa on tarjolla yli 10 800 opiskelupaikkaa28.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen syksyn yhteishaku pidetään 1.–11.9.2025. Tammikuussa 2026 alkaviin koulutuksiin haetaan Opetushallituksen Opintopolku-palvelussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme