Opetuksen digitalisaatio etenee suomalaiskouluissa eri tahtiin
Tutkimustiedon valossa näyttää siltä, että digitaalisten laitteiden hyödyntämisessä on Suomessa vielä suuria eroja opettajien ja koulujen välillä. Keskeinen haaste teknologian käytön vakiinnuttamisessa opetukseen on opettajien digipedagoginen osaaminen. Tämä käy ilmi Opetushallituksen tilaamasta tutkimuskatsauksesta, jossa Jyväskylän yliopiston tutkijat perehtyivät opetuksen digitalisaation etenemisestä ja vaikutuksista tehtyihin tutkimuksiin.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittavat kouluja edistämään oppilaiden digitaalista osaamista ja opettamaan uusien teknologioiden käyttöä, jota digitalisoituvassa yhteiskunnassa tarvitaan. Digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttö oppimiseen on myös jokaisen oppilaan oikeus.
Opetuksen laadun ja oppimistulosten parantaminen edellyttää digitaalisten laitteiden ja palvelujen pedagogisesti tarkoituksenmukaista käyttöä. Monissa tutkimuksissa nousee kuitenkin esille opetuksen digitalisaatioon liittyviä eroja koulujen välillä ja oppimistuloksiin liittyviä eroja oppilaiden välillä.
– Tutkimuskatsaus vahvistaa sitä kuvaa, joka meillä Opetushallituksessa on digitalisaation etenemisestä kouluissa. Enää ei voida puhua edelläkävijäkouluista, sillä jokaisen opetuksen järjestäjän tulisi huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävät taidot digitalisoituneessa yhteiskunnassa opiskelua ja toimimista varten, sanoo opetusneuvos Miia Jaatinen Opetushallituksesta.
Onko suomalaisten oppilaiden digiosaaminen harhaa?
Jyväskylän yliopiston EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivatutkimuskonsortion tutkijat käyvät tutkimuskatsauksessa läpi Suomessa viimeisten 15 vuoden aikana tehtyjä tutkimuksia, joissa on selvitetty digitalisaation vaikutuksia oppilaiden oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin sekä opettajien työhön, osaamiseen ja hyvinvointiin. Tutkimuskatsauksessa keskiöön nousee perusopetus, josta on olemassa eniten aineistoa. Katsauksessa ei tarkasteltu digitaalisten laitteiden käyttöä vapaa-ajalla.
Suomalaisnuorten osaaminen on kansainvälisesti verraten hyvällä tasolla esimerkiksi monilukutaidossa, joka tässä yhteydessä tarkoittaa digitaalisten tekstien hakemista, sujuvaa lukemista, ymmärtämistä ja tulkintaa sekä niiden tuottamista ja arvottamista. Erityisesti ICILS 2023 -tutkimus monilukutaidosta ja ohjelmoinnillisesta ajattelusta osoittaa, että trendi on kuitenkin laskeva ja yksilöiden väliset erot osaamisessa ovat kasvamaan päin.
Digitaalisten laitteiden käyttö oppimistarkoituksiin on suomalaisissa kouluissa vähäistä ja yksipuolista ja laajamittaisempi integrointi osaksi aktivoivaa pedagogiikkaa on tutkimustiedon valossa niukkaa.
– Näyttää siltä, että digitalisaation eteneminen kouluissa on ollut epätasaista. Viimeaikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että koulujen mahdollisuudet hyödyntää teknologiaa opetuksessa ovat monilta osin myös parantuneet, ja erityisesti tarjolla olevat digitaaliset oppimateriaalit ja sovellukset ovat monipuolistuneet, sanoo professori Päivi Häkkinen Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta.
Avainasemassa on opettajien digitaalinen osaaminen
Tutkimuskatsauksesta ilmenee, että vaikka koulujen digitaalinen infrastruktuuri on mennyt eteenpäin, on opettajien digipedagoginen osaaminen edistynyt maltillisemmin. Tämä saattaa oppilaat eriarvoiseen asemaan. Kaikille oppilaille tulisi tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet digitaalisen osaamisen kehittymiseen ja teknologian käyttöön oppimisen tukena.
Tutkimuskatsauksen kehittämissuosituksissa katse kohdistuukin muun muassa opettajankoulutukseen.
– On tärkeää pohtia, miten opettajien perus- ja täydennyskoulutus voi edistää valmiuksia käyttää digitaalista teknologiaa oppijalähtöisesti ja pedagogisesti perustellulla tavalla, sanoo apulaisprofessori Piia Näykki Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.
– Juuri nyt, kun tekoäly tulee ja on tullut kouluihin, on entistä tärkeämpää huolehtia siitä, että oppilaiden yhdenvertaisuus lisääntyy ja kaikilla on mahdollisuus saada koulusta tarvittavat digitaaliset taidot. Digitalisaatiokehityksen seurauksena oppimisen mahdollisuudet ovat lisääntyneet ja toisaalta osaamistarpeetkin muuttuvat. Nyt voimassa olevien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen tarpeita on kyllä tunnistettu, sanoo opetusneuvos Päivi Leppänen Opetushallituksesta.
Tarvitaan myös yhteistyötä eri toimijoiden välillä
Tutkimuskatsauksen laatineiden tutkijoiden mukaan digitaalisen teknologian laajamittaisempi käyttö opetuksen ja oppimisen tukena edellyttäisi myös nykyistä systemaattisempaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
– Tarvitaan erilaisen asiantuntijuuden yhdistämistä jatkuvaan pedagogisten käytänteiden ja sovellusten kehittämiseen. Digitaalisten laitteiden ja palveluiden kehittämisessä on tärkeää huomioida inhimilliset tekijät teknologisten ja taloudellisten lisäksi. Siksi tarvitaan lisää tutkimustietoa muun muassa digitaalisten laitteiden oppimis- ja opetuskäytön vaikutuksista oppijoiden ja opettajien hyvinvointiin, sanoo professori Häkkinen.
Tutkimuskatsauksen on tilannut Opetushallitus osana varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyötä, jossa tavoitteena on muodostaa yhteinen suunta digitalisaation kehitykselle ja luoda yhteen toimiva ja kattava tietopohja sekä sitä hyödyntävää analytiikkaa päätöksenteon tueksi. Lisäksi viitekehystyöllä edistetään digitaalisen oppimisen yhdenvertaista toteutumista ja vahvistetaan digitaalista osaamista.
Tutkimuskatsauksen toteutti Jyväskylän yliopisto osana Suomen Akatemian rahoittamaa EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivatutkimuskonsortiota, jonka tavoitteena on edistää koulutuksen kehittämistä tutkimustiedon avulla ja tukea tietoperusteista johtamista. Monitieteisessä osaamiskeskittymässä tutkitaan yhtenä osa-alueena sitä, miten digitaalinen teknologia muuntaa opetusta ja oppimista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi HäkkinenProfessoriJyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Puh:040 584 3325paivi.m.hakkinen@jyu.fiPiia NäykkiApulaisprofessoriJyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Puh:050 594 8136piia.t.naykki@jyu.fiMiia JaatinenOpetusneuvosOpetushallitus
Tutkimus, tutkimusyhteistyö ja varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyö.
Päivi LeppänenOpetusneuvosOpetushallitus
Digitaalinen osaaminen, digitaaliset palvelut ja laitteet opetuksessa, digipedagogiikka
Linkit
- Tutkimuskatsaus: Digitalisaation vaikutukset oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin – Tutkimuskatsaus suomalaiseen varhaiskasvatukseen, esi- ja perusopetukseen sekä vapaaseen sivistystyöhön
- EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivatutkimuskonsortio
- Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos: Monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus ICILS
- Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyö Opetushallituksen verkkosivuilla
- Lisää tietoa digitalisaatiosta kouluissa: Esi- ja perusopetuksen digitalisaation tilannekuvaa selvitettiin (Opetus- ja kulttuuriministeriö)
Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15.
- puh. 0295 331 703 media@oph.fi
- Opetushallituksen verkkopalvelu: Medialle
- Tietosuojaseloste
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Språkexamina för statsförvaltningen avvecklas för att minska överlappning8.12.2025 10:50:00 EET | Pressmeddelande
Förnyelsen av de officiella nationella språkexamina fortsätter: språkexamina för statsförvaltningen avvecklas stegvis före utgången av 2028. Utbildningsstyrelsen koncentrerar sig i fortsättningen på att utveckla helheten med allmänna språkexamina. Med allmänna språkexamina kan man fortsättningsvis även påvisa sådana kunskaper i det andra inhemska språket som krävs för arbete inom den offentliga förvaltningen.
Päällekkäisyyksiä karsitaan: valtionhallinnon kielitutkinnot lakkautetaan8.12.2025 10:50:00 EET | Tiedote
Virallisten, kansallisten kielitutkintojen uudistaminen jatkuu: valtionhallinnon kielitutkinnot lakkautetaan vähitellen vuoden 2028 loppuun mennessä, ja Opetushallitus keskittyy jatkossa yleisten kielitutkintojen kehittämiseen. Niillä voi edelleen osoittaa myös julkishallinnon tehtävissä vaadittua toisen kotimaisen kielitaidon osaamista.
Pensionering och ökning i sakkunniguppgifter leder till ökat behov av utbildning27.11.2025 11:00:00 EET | Pressmeddelande
På grund av att en stor del av arbetskraften går i pension ökar behovet av utbildning inom alla sektorer fram till 2045. Fler nya yrkespersoner behövs särskilt inom hälso- och välfärdsbranscherna och samhällsbranscherna. Dessutom ökar behovet av högskoleutbildning i och med att sakkunniguppgifter blir allt vanligare.
Eläköityminen ja asiantuntijatehtävien yleistyminen kasvattavat koulutuksen tarvetta27.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Työvoiman runsas eläköityminen lisää koulutustarvetta kaikilla sektoreilla vuoteen 2045 mennessä. Lisää uusia osaajia tarvitaan erityisesti terveys- ja hyvinvointialoilla sekä yhteiskunnallisilla aloilla. Lisäksi asiantuntijatehtävien yleistyminen kasvattaa korkeakoulutuksen tarvetta.
Institutet för de inhemska språken blir en del av Utbildningsstyrelsen i början av 202625.11.2025 10:30:11 EET | Pressmeddelande
Ämbetsverkens uppgifter förändras inte i och med reformen av bildningsförvaltningen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme