Lidl Suomi

Vegeviikko tuo kasvisvaihtoehdot grilliin ja arkeen – Lidl ravistelee kasvisruoan erityisruokavalioleimaa

Jaa

Lähes kolmasosa suomalaisista aikoo lisätä kasviproteiinien käyttöä tänä vuonna*. Lidl haluaa hälventää kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tavoittelee kasviproteiinien myynnin tuplaamista vuoteen 2030 mennessä. Osana tavoitettaan Lidl käynnistää jälleen vegeviikon, jonka valikoimassa näkyvät erityisesti asiakkaiden toivomat grillattavat kasvisvaihtoehdot.

Lidlin panostukset kasviproteiineihin ovat alkaneet näkyä: Vemondo-tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna noin 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös kuluttajien kiinnostus on kasvussa, sillä lähes kolmannes suomalaisista aikoo lisätä kasviproteiinien käyttöä, mikä näkyy erityisesti kasvipohjaisten grilliherkkujen kysynnässä.

Vuoden toinen vegeviikko käynnistyy kaikissa Suomen Lidleissä maanantaina 26.5. Viikon valikoimassa nähdään vegeherkkuja alkukesän grillijuhliin, mutta myös osaksi tavallista arkiruokailua.

– Arjessa mennään usein helpoimman kautta, ja silloin tutut lihat päätyvät helposti pannulle. Kasviproteiinien kokkaus voi tuntua hankalalta, jos ei ole varma, miten ne valmistetaan tai maustetaan. Nyt ne kuitenkin löytävät tiensä yhä useammin arkiruokiin – ja mahtuvat mainiosti myös grillijuhlien herkkuvalikoimaan, sanoo Lidlin kampanjapäällikkö Jaana Pylkkänen.

Lidl on jo pitkään pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa. Alkuvuodesta vegehyllyt poistettiin, jotta kasvipohjaiset tuotteet löytyisivät helpommin muiden joukosta. Keväällä 2024 laskettiin myös Vemondo-tuotteiden hintoja, ja kasviproteiinit hinnoiteltiin eläinperäisten vaihtoehtojen tasolle tai jopa niiden alle.

– Vegeviikko ei ole meille erityistapahtuma, vaan keino välittää viestiämme: kasvisruoka on tavallista ja maistuvaa kotiruokaa, joka kuuluu kaikille, Pylkkänen kommentoi.

Kasvipohjaisia herkkuja kesän grillijuhliin

Vegeviikon aikana hyllyistä löytyy muun muassa lihankorvikkeita, valmisruokia ja herkkuja. Uutuudet keskittyvät erityisesti asiakkaiden toivomiin vegaanisiin kesägrillattaviin: myyntiin tulee grilli- ja burgeripihvit, varraspalat sekä suositut lisukkeet, tsatsiki ja perunasalaatti. Vegeherkut on helppo tunnistaa vihreästä Vemondo-tuotemerkistä tai kokonaan vihreästä pakkauksesta.

Myös tuoreet kasvikset ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten kesäruokailussa. Perinteisten vihannesten rinnalle on noussut sesongin suosikkeja ja eksoottisempia hedelmiä, kuten avocado ja kiivi. Lidl panostaa hevivalikoiman tuoreuteen, esillepanoon ja monipuolisuuteen, jotta kasvisten valitseminen olisi vaivatonta ja houkuttelevaa.

– Alkukesä on oiva hetki lisätä lautaselle väriä ja raikkautta. Nyt nautitaan erityisesti sesongissa olevia kasviksia ja hedelmiä, kuten meloneita, persikoita ja aprikooseja. Myös kotimaisen varhaisperunan sesonki käynnistyy nyt, Pylkkänen jatkaa.

Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Valikoimaa kehitetään jatkuvasti, tavoitteena lisätä täysjyväviljaa ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita. Valikoimakehitystä ohjaa planetaarinen ruokavalio.

Lidl on myös mukana perustajajäsenenä Pro Vege -yhdistyksessä, joka edistää kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa. Lue lisää kestävästä ruokavaliosta Lidlin verkkosivuilta.

*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty vuoden 2024 viikolla 49. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Joka kolmas suomalainen ostaa urheiluvaatteita ruokakaupasta – Lidlin Crivit haastaa markettilaadun ja kalliin treenipukeutumisen21.5.2025 10:00:31 EEST | Tiedote

Suomalaiset shoppailevat mieluusti vaatteita ruokakauppareissun yhteydessä. Nyt Lidl reagoi ilmiöön kokoamalla kaikki myymälöidensä urheilu- ja ulkoiluvaatteet uudistuneen Crivit-brändin alle, ja kannustaa kaikkia liikkumaan. Laadukas urheiluvaatetus on nyt helposti ja edullisesti saatavilla – samalla kun ostetaan maitoa ja leipää.

Lidl tuo kruunuttomat ananakset kaikkiin myymälöihinsä – myy paremmin kuin perinteinen ananas19.5.2025 08:34:17 EEST | Tiedote

Lidl testasi kruunuttomien ananasten myyntiä kolmasosassa myymälöitään kahdeksan viikon ajan. Testijakson tulokset olivat positiiviset, ja asiakkaat ottivat kruunuttoman ananaksen ilolla vastaan. Lidl on päättänyt ottaa kruunuttomat ananakset myyntiin kaikkiin myymälöihinsä Hangosta Sodankylään. Kruunuttomassa ananaksessa on niin asiakkaalle kuin ympäristöllekin monia etuja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye