KEHA-keskus

Työvoimapalveluiden uuden asiakastietojärjestelmän viimeinen suuri kokonaisuus on otettu käyttöön onnistuneesti

Jaa

Juuri valmistuneen käyttöönoton myötä työvoimapalveluiden valtakunnallinen asiakastietojärjestelmä on uudistettu ja aiemmin käytössä olleesta tietojärjestelmästä on luovuttu.

työmarkkinatori mainoskuva

Työvoimapalveluiden uuden valtakunnallisesti käytössä olevan asiakastietojärjestelmän Asiantuntijan Työmarkkinatorin neljäs uudistus saatiin valmiiksi maanantaina 26.5.2025. Uudistuksen myötä käytössä on uusi järjestelmäkokonaisuus, joka kattaa niin työvoimaviranomaisten käyttämän asiakastietojärjestelmän kuin asiakkaiden käyttämät asiointipalvelut. Samalla voitiin luopua kokonaan aiemmista järjestelmistä, jotka olivat olleet käytössä rinnakkain uusien kanssa.  

– Uuden asiakastietojärjestelmän ensimmäinen käyttöönotto toteutettiin maaliskuussa 2023 ja nyt kaksi vuotta myöhemmin olemme saaneet valmiiksi vaiheittaisen siirtymän vanhasta järjestelmästä uuteen moderniin järjestelmäkokonaisuuteen, kertoo yksikön päällikkö Matias Vainio KEHA-keskuksesta. 

Henkilö- ja yritysasiakkaat löytävät työvoimapalveluiden sähköiset asiointipalvelut Työmarkkinatorilta. Työmarkkinatori on julkinen palvelualusta ja osa KEHA-keskuksen kehittämää tietojärjestelmäkokonaisuutta. Kokonaisuuteen kuuluu myös yleinen avustusjärjestelmä (YA-järjestelmä), joka vastaanottaa asiakkaiden hakemuksia. Lisäksi työvoimaviranomaiset seuraavat järjestelmässä työvoimapalveluihin osoitettuja määrärahoja ja tekevät siellä eri tukimuotoihin liittyviä päätöksiä.  

Työvoimapalveluiden uudistus alkoi YA-järjestelmässä vuonna 2021, ja toukokuussa 2022 toteutettiin ensimmäinen uudistus, joka koski starttirahaa aloittaville yrittäjille. Asiakastietojärjestelmää on kehitetty rinnakkaisissa hankkeissa, ja neljäs käyttöönotto merkitsee hankemuotoisen kehitystyön päätöstä. YA-järjestelmä tukee työvoimaviranomaisia maksamisrajapintojen AURA-tilinpäätöstietojen mukaisesti, ja lakisääteiset työvoimapalvelut avautuvat Tutki hallintoa -kokonaisuuteen yhtenäisen tietorakenteen ja seurannan avulla.  

– Asiakastietojärjestelmäkokonaisuus tuottaa nyt työvoimapalveluiden seurantaan selkeitä tietotuotteita ja dataa lakisääteisten palveluiden kohdistumisesta ja tehokkuudesta, toteaa vastuualueen johtaja Pauliina Smolander.  

Työvoimapalveluiden valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden kehitystyö jatkuu tästä eteenpäin osana KEHA-keskuksen tietojärjestelmäkehittämistä yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa. Yhteiskehittämisessä on mukana 45 työllisyysaluetta ja Ahvenanmaan työmarkkina- ja opintopalveluviranomainen (AMS). Asiantuntijan Työmarkkinatorilla on yli 6 000 käyttäjää. Jatkossa KEHA-keskus kehittää asiakastietojärjestelmäkokonaisuutta, jolloin automaatioaste ja työvoimaviranomaisten järjestelmätuki kasvaa ja täydentyy. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta KEHA-keskus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye