KEHA-keskus

Työvoimapalveluiden uuden asiakastietojärjestelmän viimeinen suuri kokonaisuus on otettu käyttöön onnistuneesti

Jaa

Juuri valmistuneen käyttöönoton myötä työvoimapalveluiden valtakunnallinen asiakastietojärjestelmä on uudistettu ja aiemmin käytössä olleesta tietojärjestelmästä on luovuttu.

työmarkkinatori mainoskuva

Työvoimapalveluiden uuden valtakunnallisesti käytössä olevan asiakastietojärjestelmän Asiantuntijan Työmarkkinatorin neljäs uudistus saatiin valmiiksi maanantaina 26.5.2025. Uudistuksen myötä käytössä on uusi järjestelmäkokonaisuus, joka kattaa niin työvoimaviranomaisten käyttämän asiakastietojärjestelmän kuin asiakkaiden käyttämät asiointipalvelut. Samalla voitiin luopua kokonaan aiemmista järjestelmistä, jotka olivat olleet käytössä rinnakkain uusien kanssa.  

– Uuden asiakastietojärjestelmän ensimmäinen käyttöönotto toteutettiin maaliskuussa 2023 ja nyt kaksi vuotta myöhemmin olemme saaneet valmiiksi vaiheittaisen siirtymän vanhasta järjestelmästä uuteen moderniin järjestelmäkokonaisuuteen, kertoo yksikön päällikkö Matias Vainio KEHA-keskuksesta. 

Henkilö- ja yritysasiakkaat löytävät työvoimapalveluiden sähköiset asiointipalvelut Työmarkkinatorilta. Työmarkkinatori on julkinen palvelualusta ja osa KEHA-keskuksen kehittämää tietojärjestelmäkokonaisuutta. Kokonaisuuteen kuuluu myös yleinen avustusjärjestelmä (YA-järjestelmä), joka vastaanottaa asiakkaiden hakemuksia. Lisäksi työvoimaviranomaiset seuraavat järjestelmässä työvoimapalveluihin osoitettuja määrärahoja ja tekevät siellä eri tukimuotoihin liittyviä päätöksiä.  

Työvoimapalveluiden uudistus alkoi YA-järjestelmässä vuonna 2021, ja toukokuussa 2022 toteutettiin ensimmäinen uudistus, joka koski starttirahaa aloittaville yrittäjille. Asiakastietojärjestelmää on kehitetty rinnakkaisissa hankkeissa, ja neljäs käyttöönotto merkitsee hankemuotoisen kehitystyön päätöstä. YA-järjestelmä tukee työvoimaviranomaisia maksamisrajapintojen AURA-tilinpäätöstietojen mukaisesti, ja lakisääteiset työvoimapalvelut avautuvat Tutki hallintoa -kokonaisuuteen yhtenäisen tietorakenteen ja seurannan avulla.  

– Asiakastietojärjestelmäkokonaisuus tuottaa nyt työvoimapalveluiden seurantaan selkeitä tietotuotteita ja dataa lakisääteisten palveluiden kohdistumisesta ja tehokkuudesta, toteaa vastuualueen johtaja Pauliina Smolander.  

Työvoimapalveluiden valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden kehitystyö jatkuu tästä eteenpäin osana KEHA-keskuksen tietojärjestelmäkehittämistä yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa. Yhteiskehittämisessä on mukana 45 työllisyysaluetta ja Ahvenanmaan työmarkkina- ja opintopalveluviranomainen (AMS). Asiantuntijan Työmarkkinatorilla on yli 6 000 käyttäjää. Jatkossa KEHA-keskus kehittää asiakastietojärjestelmäkokonaisuutta, jolloin automaatioaste ja työvoimaviranomaisten järjestelmätuki kasvaa ja täydentyy. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta KEHA-keskus

Efterfrågan på kompetens inom social- och hälsovårdssektorn finns trots finansieringsutmaningar – teknologi och nya verksamhetsmodeller är avgörande17.12.2025 12:44:18 EET | Pressmeddelande

UF-centrets färska branschrapport visar att utsikterna för social- och hälsovårdssektorn är tudelade: behovet av tjänster ökar kraftigt till följd av en åldrande befolkning och stabiliseringen av välfärdsområdenas strukturer, men finansieringsutmaningar bromsar rekryteringarna för närvarande. Minskade tjänsteinköp från välfärdsområdena kan också påverka företagsfältet inom branschen. Pensionsavgångarna ökar och rekryteringsbehovet väntas stiga inom alla yrkesgrupper.

Sote-alan osaamiselle on piilevää kysyntää rahoitushaasteista huolimatta – teknologia ja uudet toimintamallit ratkaisevat17.12.2025 12:44:18 EET | Tiedote

KEHA-keskuksen tuore toimialaraportti kertoo, että sosiaali- ja terveysalan näkymät ovat kaksijakoiset: palvelutarve kasvaa voimakkaasti väestön ikääntymisen ja hyvinvointialueiden rakenteiden vakiintumisen myötä, mutta rahoitushaasteet hidastavat nykyhetkessä rekrytointeja. Hyvinvointialueiden pienentyvillä palveluostoilla voi myös olla heijastuksia alan yrityskenttään. Eläköityminen kiihtyy ja rekrytointitarve kasvaa tulevaisuudessa todennäköisesti kaikissa ammattiryhmissä.

Affärs- och förvaltningssektorn växer tjänstebaserat – kompetensbristen tilltar17.12.2025 12:43:49 EET | Pressmeddelande

Enligt UF-centrets färska rapport är framtidsutsikterna för affärs- och förvaltningssektorn positiva, även om tillväxten är måttlig och tjänstebaserad. Efterfrågan på ekonomiförvaltning, konsulttjänster och expertservice ökar, drivna av digitalisering och den gröna omställningen. Automation och artificiell intelligens förändrar arbetsrollerna, men minskar inte det totala antalet jobb – däremot höjs kompetenskraven.

Liiketoiminta ja hallinto -toimiala kasvaa palveluvetoisesti – osaajapula kiristyy17.12.2025 12:43:49 EET | Tiedote

KEHA-keskuksen tuoreen raportin mukaan liiketoiminta ja hallinto -toimialan lähitulevaisuuden näkymät ovat myönteiset, vaikka kasvu on maltillista ja painottuu palveluihin. Erityisesti taloushallinnon, konsultoinnin ja asiantuntijapalveluiden kysyntä kasvaa digitalisaation ja vihreän siirtymän vauhdittamana. Automaatio ja tekoäly muuttavat työnkuvia, mutta eivät vähennä kokonaismäärää – sen sijaan osaamisvaatimukset nousevat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye