Digitaalinen asiointi Lunna laajenee – nyt jo 46 000 tyytyväistä käyttäjää
Hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna laajenee. Lunnassa voi 27.5. alkaen hoitaa entistä enemmän asioita helposti ja sujuvasti. Uutena palveluna avataan kuntoutuksen videovastaanotot.

Kuntoutusta tarvitseva asiakas voi lähettää Lunnassa kiireettömän viestin, johon vastaavat kuntoutussuunnittelijat ja fysioterapeutit. Videovastaanotot siirtyvät toteutettavaksi Lunnan kautta, mikä helpottaa asiointia, kun palvelut löytyvät samasta paikasta.
Videovastaanotot tuovat joustavuutta erityisesti fysioterapian ja toimintaterapian asiakkaille. Usein asiakkaan ensimmäinen tapaaminen on kasvokkain, mutta jatkokäynnit voidaan toteuttaa videon välityksellä. Tämä helpottaa arkea ja parantaa palvelun saavutettavuutta. Fysioterapian esitietolomake puolestaan sujuvoittaa asiointia ja tukee vastaanottojen valmistelua. Nyt se on kaikkien kuntoutuksen asiakkaiden käytössä Lunnassa.
Lunnasta hyvää palautetta asiakkailta
Lunna otettiin käyttöön 9.4. Reilun kuukauden aikana palveluun on rekisteröitynyt jo noin 46 000 länsiuusimaalaista, ja määrä kasvaa päivittäin.
Lunnan chat-viestien vastausajan mediaani on 3 minuuttia. Ratkaistuja chat-keskusteluja on lähes 15 000. Vastauksen kiireettömiin viesteihin on ensimmäisen kuukauden aikana saanut monesti jo samana arkipäivänä.
Asiakastyytyväisyys on ollut erinomainen: asiakkaat ovat antaneet asteikolla yhdestä viiteen arvosanaksi keskimäärin 4,1. Käyttäjät ovat kiittäneet erityisesti palvelun nopeutta ja helppokäyttöisyyttä.
Moni Lunnan käyttäjä on toivonut ajanvarauksen avaamista palveluun. Se ei ole vielä mahdollista, mutta on suunnitteilla vuodelle 2026. Tällä hetkellä ajanvaraus hoituu kätevimmin chatin kautta.
Lunna apuna myös kesällä
Kesällä liikutaan ja lomaillaan – ja Lunna kulkee mukana. Asioita voi hoitaa mobiilisti tai tietokoneella myös mökillä, matkoilla tai kotisohvalla. Lunna palvelee myös vapaa-ajan asukkaita ja matkailijoita, jotka oleskelevat tilapäisesti Länsi-Uudellamaalla.
Osa hyvinvointialueen toimipisteistä toimii kesällä supistetuin aukioloajoin. Ajankohtaiset tiedot löytyvät verkkosivuilta luvn.fi. Lunna toimii kesällä samaan tapaan kuin muulloinkin: chat on auki arkipäivisin klo 8–16 ja kiireettömän viestin voi lähettää joka päivä kellon ympäri.
Ota Lunna käyttöön
Etkö ole vielä Lunnassa? Lataa sovellus sovelluskaupastasi tai kirjaudu selaimella: https://lunna.suomisote.fi/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matias PälvePalvelutuotannon johtaja / Direktör för serviceproduktionen
Puh:0440 725 830matias.palve@luvn.fiNelli MyllyläTKI-projektijohtajaTKI
Puh:+358504136936nelli.myllyla@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Positiva erfarenheter av distansverksamhet över välfärdsområdesgränser – samarbetet fortsätter i höst28.5.2025 11:18:50 EEST | Tiedote
Under våren har Västra Nylands välfärdsområde, Norra Karelens välfärdsområde – Siun sote, och Egentliga Finlands välfärdsområde prövat på samarbete över välfärdsområdesgränserna gällande distansverksamhet inom funktionshinderservicen. Erfarenheterna av denna nya form av distansverksamhet har varit positiva.
Myönteisiä kokemuksia hyvinvointialuerajat ylittävästä etäpäivätoiminnasta – yhteistyö jatkuu syksyllä28.5.2025 11:16:24 EEST | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue kokeilivat kevään aikana hyvinvointialuerajat ylittävää yhteistyötä vammaispalvelujen etäpäivätoiminnan järjestämisessä. Kokemukset uudenlaisesta etäpäivätoiminnasta ovat olleet myönteisiä.
Välfärdsområdets klimatprogram godkändes27.5.2025 20:52:19 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktige höll sitt sista sammanträde för fullmäktigeperioden och godkände välfärdsområdets klimatprogram och bokslutet för 2024 och ändrade förvaltningsstadgan. Dessutom gjordes justeringar i social- och hälsovårdens klientavgifter från den 1 juni 2025.
Hyvinvointialueen ilmasto-ohjelma hyväksyttiin27.5.2025 20:46:23 EEST | Tiedote
Aluevaltuusto hyväksyi kautensa viimeisessä kokouksessa hyvinvointialueen ilmasto-ohjelman, vuoden 2024 tilinpäätöksen ja tarkisti hallintosääntöä. Lisäksi tehtiin tarkistukset sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuihin 1.6.2025 alkaen.
Lunnas digitala ärendehantering utvidgas – 46 000 nöjda användare redan nu27.5.2025 08:37:09 EEST | Tiedote
Välfärdsområdets digitala ärendehantering Lunna utvidgas. Från och med den 27 maj kan allt fler ärenden skötas enkelt och smidigt i Lunna. En av de nya tjänsterna är videomottagning för rehabilitering.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme