Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Lunnas digitala ärendehantering utvidgas – 46 000 nöjda användare redan nu

Jaa

Välfärdsområdets digitala ärendehantering Lunna utvidgas. Från och med den 27 maj kan allt fler ärenden skötas enkelt och smidigt i Lunna. En av de nya tjänsterna är videomottagning för rehabilitering.

En man sitter på en sten och använder en mobiltelefon.
Välfärdsområdets digitala tjänst Lunna följer alltid med.

En klient som behöver rehabilitering kan skicka ett icke-brådskande meddelande i Lunna och få svar från en rehabiliteringsplanerare eller fysioterapeut. Videomottagningarna överförs till Lunna, vilket underlättar uträttandet av ärenden när tjänsterna finns på samma ställe.

Videomottagningar ger flexibilitet, särskilt för klienter inom fysioterapi och ergoterapi. Ofta är klientens första besök ansikte mot ansikte, men kommande besök kan genomföras över video. Detta underlättar vardagen och förbättrar tjänstens tillgänglighet. Blanketten för förhandsuppgifter gör det smidigare att uträtta ärenden och stöder förberedelserna inför mottagning. Nu kan den användas i Lunna av alla rehabiliteringsklienter.

Lunna har fått god respons från kunderna

Lunna togs i bruk 9.4. Under drygt en månad har redan cirka 46 000 västnylänningar registrerat sig i tjänsten och siffran ökar för varje dag.

Medianen för svarstiden för chattmeddelanden i Lunna är 3 minuter och nästan 15 000 chattsamtal har genomförts. Svar på icke-brådskande meddelanden fås under en månad och oftast redan samma vardag.

Kundnöjdheten har varit utmärkt: på skalan 1–5 har kunderna i genomsnitt gett betyget 4,1. Användarna har särskilt tackat för att tjänsten fungerar snabbt och för att den är användarvänlig.

Många Lunna-användare har önskat att man skulle kunna boka tider i tjänsten. Det är ännu inte möjligt, men planeras till 2026. För närvarande sköts tidsbokning enklast via chatten.

Lunna står till din tjänst även under sommaren

På sommaren har vi semester och reser runt – och Lunna följer med. Du kan sköta dina ärenden på mobilen eller datorn - på stugan, på resan eller hemma från soffan. Lunna betjänar också fritidsinvånare och turister som tillfälligt vistas i Västra Nyland.

En del av välfärdsområdets verksamhetsställen har begränsade öppettider under sommaren. Aktuell information finns på webbplatsen luvn.fi. Lunna fungerar som vanligt under sommaren: chatten är öppen vardagar kl. 8–16 och icke-brådskande meddelanden kan skickas varje dag, dygnet runt.

Börja använda Lunna

Har du inte Lunna ännu? Ladda ner appen från din appbutik eller logga in i webbläsaren: Lunna.fi 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.

Twitter: @LUhyvinvointi@LUpelastus

Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue@LansiUudenmaanPelastuslaitos

LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Webbplats: www.luvn.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye