Lunnas digitala ärendehantering utvidgas – 46 000 nöjda användare redan nu
Välfärdsområdets digitala ärendehantering Lunna utvidgas. Från och med den 27 maj kan allt fler ärenden skötas enkelt och smidigt i Lunna. En av de nya tjänsterna är videomottagning för rehabilitering.

En klient som behöver rehabilitering kan skicka ett icke-brådskande meddelande i Lunna och få svar från en rehabiliteringsplanerare eller fysioterapeut. Videomottagningarna överförs till Lunna, vilket underlättar uträttandet av ärenden när tjänsterna finns på samma ställe.
Videomottagningar ger flexibilitet, särskilt för klienter inom fysioterapi och ergoterapi. Ofta är klientens första besök ansikte mot ansikte, men kommande besök kan genomföras över video. Detta underlättar vardagen och förbättrar tjänstens tillgänglighet. Blanketten för förhandsuppgifter gör det smidigare att uträtta ärenden och stöder förberedelserna inför mottagning. Nu kan den användas i Lunna av alla rehabiliteringsklienter.
Lunna har fått god respons från kunderna
Lunna togs i bruk 9.4. Under drygt en månad har redan cirka 46 000 västnylänningar registrerat sig i tjänsten och siffran ökar för varje dag.
Medianen för svarstiden för chattmeddelanden i Lunna är 3 minuter och nästan 15 000 chattsamtal har genomförts. Svar på icke-brådskande meddelanden fås under en månad och oftast redan samma vardag.
Kundnöjdheten har varit utmärkt: på skalan 1–5 har kunderna i genomsnitt gett betyget 4,1. Användarna har särskilt tackat för att tjänsten fungerar snabbt och för att den är användarvänlig.
Många Lunna-användare har önskat att man skulle kunna boka tider i tjänsten. Det är ännu inte möjligt, men planeras till 2026. För närvarande sköts tidsbokning enklast via chatten.
Lunna står till din tjänst även under sommaren
På sommaren har vi semester och reser runt – och Lunna följer med. Du kan sköta dina ärenden på mobilen eller datorn - på stugan, på resan eller hemma från soffan. Lunna betjänar också fritidsinvånare och turister som tillfälligt vistas i Västra Nyland.
En del av välfärdsområdets verksamhetsställen har begränsade öppettider under sommaren. Aktuell information finns på webbplatsen luvn.fi. Lunna fungerar som vanligt under sommaren: chatten är öppen vardagar kl. 8–16 och icke-brådskande meddelanden kan skickas varje dag, dygnet runt.
Börja använda Lunna
Har du inte Lunna ännu? Ladda ner appen från din appbutik eller logga in i webbläsaren: Lunna.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matias PälvePalvelutuotannon johtaja / Direktör för serviceproduktionen
Puh:0440 725 830matias.palve@luvn.fiNelli MyllyläFUI-projektchefFUI
Puh:+358504136936nelli.myllyla@luvn.fiVästra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Webbplats: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Positiva erfarenheter av distansverksamhet över välfärdsområdesgränser – samarbetet fortsätter i höst28.5.2025 11:18:50 EEST | Tiedote
Under våren har Västra Nylands välfärdsområde, Norra Karelens välfärdsområde – Siun sote, och Egentliga Finlands välfärdsområde prövat på samarbete över välfärdsområdesgränserna gällande distansverksamhet inom funktionshinderservicen. Erfarenheterna av denna nya form av distansverksamhet har varit positiva.
Myönteisiä kokemuksia hyvinvointialuerajat ylittävästä etäpäivätoiminnasta – yhteistyö jatkuu syksyllä28.5.2025 11:16:24 EEST | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue kokeilivat kevään aikana hyvinvointialuerajat ylittävää yhteistyötä vammaispalvelujen etäpäivätoiminnan järjestämisessä. Kokemukset uudenlaisesta etäpäivätoiminnasta ovat olleet myönteisiä.
Välfärdsområdets klimatprogram godkändes27.5.2025 20:52:19 EEST | Tiedote
Välfärdsområdesfullmäktige höll sitt sista sammanträde för fullmäktigeperioden och godkände välfärdsområdets klimatprogram och bokslutet för 2024 och ändrade förvaltningsstadgan. Dessutom gjordes justeringar i social- och hälsovårdens klientavgifter från den 1 juni 2025.
Hyvinvointialueen ilmasto-ohjelma hyväksyttiin27.5.2025 20:46:23 EEST | Tiedote
Aluevaltuusto hyväksyi kautensa viimeisessä kokouksessa hyvinvointialueen ilmasto-ohjelman, vuoden 2024 tilinpäätöksen ja tarkisti hallintosääntöä. Lisäksi tehtiin tarkistukset sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuihin 1.6.2025 alkaen.
Digitaalinen asiointi Lunna laajenee – nyt jo 46 000 tyytyväistä käyttäjää27.5.2025 08:30:39 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna laajenee. Lunnassa voi 27.5. alkaen hoitaa entistä enemmän asioita helposti ja sujuvasti. Uutena palveluna avataan kuntoutuksen videovastaanotot.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme