Matkailuyrittäjät: saavutettavuus avainasemassa itäisen Uudenmaan saariston matkailussa
Saariston syke -hankkeen tutkimuksen mukaan saavutettavuusongelmat, markkinoinnin hajanaisuus ja vastuullisuuden hyödyntämättömät mahdollisuudet rajoittavat alueen matkailun kehittymistä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Saariston syke -hankkeessa kartoitettiin itäisen Uudenmaan saaristomatkailun kehitystarpeita haastattelemalla 12 matkailuyrittäjää Porvoon, Loviisan ja Sipoon alueelta.
Saavutettavuus ratkaisee – yhteistyötä ja näkyvyyttä tarvitaan
Suurimmaksi haasteeksi haastatellut nostivat saariston vaikean saavutettavuuden ilman omaa kulkuneuvoa. Ratkaisuiksi ehdotettiin vesiliikenteen ja julkisen liikenteen kehittämistä, turvallisten pyöräreittien lisäämistä sekä satama- ja laituripaikkojen parantamista. Saariston infrastruktuuria tulisi kehittää yhteiskunnan tuella ja kunnan investoinneilla.
– Itäisen Uudenmaan saariston saavutettavuuden parantaminen vaikuttaisi merkittävästi matkailijamäärien kasvuun ja alueen elinvoimaisuuteen, Saariston syke -hankkeen projektipäällikkö Antti Petteri Kurhinen vakuuttaa.
Yrittäjät peräänkuuluttavat tiiviimpää yhteistyötä yrittäjien ja paikallishallinnon kesken, vahvempaa markkinointia sekä selkeää brändiä, joka nostaisi alueen esiin kansallisesti ja kansainvälisesti. Yhteinen digitaalinen alusta, monikieliset esitteet ja selkeät kartat nähtiin tärkeinä konkreettisina keinoina.
Tapahtumat ja elämykset houkuttelevat saaristomatkailijoita
Luonto, rauha ja hiljaisuus ovat saariston vahvuuksia, ja haastatelluilla matkailuyrittäjillä olikin niihin liittyen runsaasti ideoita. Elämyspalvelut, kuten metsäterapiakävelyt, pöllönkuuntelut ja auringonlaskuretket, voisivat rikastuttaa tarjontaa ja houkutella uusia matkailijaryhmiä. Myös lisää perinteisiä saaristotapahtumia, kuten kesätorit, markkinat, kirpputorit, tanssit ja kesäteatteri, toivottiin.
Lisäksi kesäkausien ulkopuolisten tuotteiden, pimeyden ja ’workation’-kohteiden kehittäminen voisi tuoda saaristomatkailuun uusia mahdollisuuksia. Julkisten saunojen, uimarantojen ja avantouintimahdollisuuksien lisääminen toisi myös vetovoimaa sekä paikallisille että matkailijoille.
Vastuullisuus – tulevaisuuden kilpailuvaltti
Vaikka vastuullisuus ei ollut saaristomatkailuyrittäjien ensisijainen kehityskohde, nähtiin siinä tulevaisuuden mahdollisuus. Uudistava matkailu ja päästöttömät ratkaisut voisivat tehdä saaristosta kestävän ja vetovoimaisen matkailukohteen. Esimerkiksi saariston siivoukseen tai luonnon monimuotoisuuden tukemiseen liittyvät matkailutuotteet voisivat houkutella uudenlaisia kohderyhmiä ja samalla parantaa ympäristön ja paikallisyhteisön tilaa.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Saariston syke -hanke toteutti haastattelututkimuksen, joka keskittyi itäisen Uudenmaan saaristomatkailun kehittämiseen paikallisten matkailuyrittäjien näkökulmasta. Laadullinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla 12 saaristomatkailuyritystä Sipoon, Porvoon ja Loviisan alueelta tammi–huhtikuussa 2025.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Petteri Kurhinenlehtori
Puh:044 290 0030antti.kurhinen@haaga-helia.fiKuvat
Linkit
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Saariston syke
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kouluttaa liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkii ja kehittää näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Saariston syke on yksi tutkimus- ja kehityshankkeista, joissa Haaga-Helian asiantuntijat ovat mukana. Hankkeen tavoite on parantaa itäisen Uudenmaan saaristomatkailun pk-yritysten elinvoimaisuutta ja innovointivalmiuksia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme