Veneteollisuus ja vesistömatkailu tähtäävät kansainväliseen kasvuun lähes 2 miljoonan euron tutkimushankkeen turvin
Business Finlandin ja yritysten rahoittamassa T&K-hankkeessa edistetään suomalaisen veneteollisuuden ja vesistömatkailun kansainvälistä kilpailukykyä, innovaatioita ja kestävyyttä sekä vahvistetaan suomalaisen veneilyn näkyvyyttä. Mukana on miltei 30 vene- ja matkailualan yritystä.

Suomen veneteollisuus ja vesistömatkailu nousuun tutkimusyhteistyön avulla -hanke tavoittelee lisää kansainvälistä kilpailukykyä, innovaatioita ja kestävyyttä suomalaiseen veneteollisuuteen ja vesistömatkailuun.
– Haluamme auttaa suomalaisen veneteollisuuden uusille markkinoille. Selvitämme käyttäjätottumuksia ja veneiden tuotekehitykseen ja innovaatioihin vaikuttavia olosuhteita uusilla markkinoilla ja jaamme tämän tiedon hankkeessa mukana oleville yrityksille, projektipäällikkö Antti Jylhä Haaga-Heliasta kertoo.
Haaga-Helia ryhtyi valmistelemaan tutkimushanketta PookiPro Managementin venetoimialan asiantuntijoiden kanssa keväällä 2024. Hankevalmistelua on alusta alkaen tukenut myös Finnboat ry. Hankkeen lähes 30 yrityskumppania ovat Finnboat ry:n jäseniä sekä matkailualan keskeisiä toimijoita.
– Venealalle hanke on erittäin tärkeä ja uraauurtava. Olemme tehneet kymmeniä vuosia työtä veneviennin edistämiseksi, mutta odotamme hankkeelta vastauksia siihen, mitä mahdollisuuksia suomalaisen veneily-DNA:n vahvistaminen poikkitieteellisesti luo veneviennin ja vesistömatkailun edistämiseksi kansainvälisillä markkinoilla, Finnboat ry:n toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo.
Suomi-paviljonki on suomalaisen vesistömatkailun näyteikkuna ja tutkimus- ja kokeilualusta
Hankkeessa tutkitaan esimerkiksi, miten jakamistalous, digitaalisten alustojen nopea kehitys ja nouseva elämyshakuisuus vaikuttavat muuttuvilla markkinoilla. Lisäksi selvitetään, miten suomalaisen vesistömatkailun palveluinfrastruktuuria pitäisi kehittää, jotta se palvelisi matkailijoiden tarpeita tulevaisuudessa kestävällä tavalla.
– Toteutamme venealan kansainvälisten suurtapahtumien yhteyteen Suomi-paviljongin, joka toimii samanaikaisesti tutkimus- ja kokeilualustana sekä näyteikkunana suomalaiseen vesistömatkailuun. Odotan siltä paljon, Antti Jylhä jatkaa.
Hanketiimi aloitti työskentelyn Naantalin venemessuilla toukokuussa. Kesäkuussa hanke on mukana kansainvälisille toimittajille suunnatussa Finnboat Floating Show -tapahtumassa Turun saaristossa.
Suomen veneteollisuus ja vesistömatkailu nousuun tutkimusyhteistyön avulla -hanke käynnistyi toukokuussa 2025 ja päättyy elokuussa 2028. Sitä rahoittavat Innovaatiorahoituskeskus Business Finland yli 1,5 miljoonalla eurolla ja veneily- ja matkailualan yritykset yhteensä lähes 200 000 eurolla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Jylhätutkimusaluejohtaja, projektipäällikköHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:0503051773antti.jylha@haaga-helia.fiKuvat

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Suomen veneteollisuus ja vesistömatkailu nousuun tutkimusyhteistyön avulla -hanke
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kouluttaa liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkii ja kehittää näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Suomen veneteollisuus ja vesistömatkailu nousuun tutkimusyhteistyön avulla on yksi tutkimus- ja kehityshankkeista, joissa Haaga-Helian asiantuntijat ovat mukana. Hankkeen tavoite on lisätä kansainvälistä kilpailukykyä, innovaatioita ja kestävyyttä suomalaiseen veneteollisuuteen ja vesistömatkailuun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme