Peruspankkipalveluiden käyttö keskittyy digitaalisiin kanaviin - hintataso pysynyt pääosin ennallaan
Finanssivalvonnan arvion mukaan asiakkaiden oikeus peruspankkipalveluihin toteutui vuonna 2024 kokonaisuutena tarkastellen asianmukaisesti. Selvityksen tiedot perustuvat vuodenvaihteen 31.12.2024 tilanteeseen.
Peruspankkipalveluita käytetään pääosin digitaalisesti
Valtaosa pankkien asiakkaista käyttää pankkiasioinnissaan digitaalisia palveluja, jotka ovat käytännössä saatavilla ympäri vuorokauden. Finanssivalvonnan pankeille lähettämän pankkikyselyn perusteella noin 86 prosentilla 15 vuotta täyttäneistä maksutilin omaavista kuluttaja-asiakkaista on verkko- ja/tai mobiilipankin käytön mahdollistava sopimus. Verkko- ja mobiilipankkia myös käytetään aktiivisesti. Tilastokeskuksen mukaan digitaalisten palveluiden käyttö vähenee merkittävästi vasta yli 75-vuotiaiden ikäluokassa.
Finanssivalvonta pitää tärkeänä, että pankit huomioivat asiakkaiden avuntarpeet, tarjoavat aktiivisesti digitukea ja neuvovat asiakkaitaan varautumaan ikääntymisen mahdollisesti tuomiin muutoksiin pankkipalveluiden käytössä.
Konttorien ja käteisautomaattien määrä väheni edelleen
Konttoreiden ja automaattien määrässä oli vuonna 2024 edelleen laskua, mikä on voinut heikentää konttoripalveluiden ja käteisen saatavuutta paikallisesti. Käteispalveluita oli kuitenkin tarjolla koko konttorin aukioloajan useammasta konttorista kuin edellisenä vuonna.
Digitaalisia palveluita käyttävien pankkipalvelut selvästi edullisempia – hintataso pysynyt muuten pääosin ennallaan
Peruspankkipalveluiden hintataso pysyi pääosin ennallaan vuonna 2024. Pankkiasiointi oli edellisvuosien tapaan merkittävästi edullisempaa asiakkaille, jotka kykenevät hoitamaan asioinnin digitaalisten palvelukanavien kautta.
Suurin osa asiakkaista ei maksanut peruspankkipalveluista ns. listahintoja, mutta peruspankkipalveluita tarjoavien pankkien palvelumalleissa ja hinnoittelussa on merkittäviä eroja. Useilla pankeilla on tarjolla palvelupaketteja ja erilaisia alennusperusteita. Nämä kohdistuvat kuitenkin pääosin digitaalisiin palveluihin. Myös digitaalisia palveluita käyttämättömät asiakkaat voivat vaikuttaa pankkipalveluista maksamiinsa hintoihin käyttämällä erityisesti toistuvien maksujen maksamiseen suoramaksuja ja -veloituksia, E-laskuja taikka maksukuoria konttorissa maksamisen sijaan. Eri pankkeja vertailemalla asiakas voi löytää itselleen sopivimman palveluntarjoajan.
Finanssivalvonta katsoo, että pankkien on kiinnitettävä erityistä huomiota digitaalisia palveluja käyttämättömien asiakkaiden hinnoittelun tasoon. Finanssivalvonta pitää asiakkaiden yhdenvertaisuutta edistävänä hyvänä käytäntönä sitä, että osa pankeista tarjoaa vamman, toimintarajoitteen tai muun vastaavan syyn vuoksi digitaalisten palveluiden käyttöön kykenemättömille asiakkaille peruspankkipalveluita vastaavaan hintaan kuin digitaalisia palveluita käyttäville asiakkaille.
Kuluttaja-asiakkailla on lakisääteinen oikeus talletuspankkien tarjoamiin peruspankkipalveluihin. Peruspankkipalveluiksi luettaviin palveluihin sisältyvät maksutili, tilinkäyttöväline (kuten debit-kortti), verkkopankkipalvelu ja vahva sähköinen tunnistusväline.
Finanssivalvonta tekee säännöllisesti selvityksen luottolaitoslaissa määriteltyjen peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta. Vuotta 2024 koskevan selvityksen tiedot perustuvat pääasiassa kuluttajien maksutilivertailusivustolta (www.maksutilivertailu.fine.fi) saatuihin tietoihin pankkipalveluiden hinnoista ja pankkien konttoreista, pankeille tehtyyn kyselyyn sekä Tilastokeskuksen ja Suomen Pankin tilastoihin.
Katso myös
Selvitys peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta vuonna 2024
Lisätietoja antaa
Johtava asiantuntija Timo Peltonen
Haastattelupyynnöt koordinoi Viestinnän mediapäivystys, puhelin (09) 183 5030, arkisin klo 9–16.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mediapäivystys
palvelee toimittajia arkisin kello 9–16, paitsi kiirastorstaina ja uudenvuodenaattona kello 9–13
Finanssivalvonta on rahoitus- ja vakuutusvalvontaviranomainen, jonka valvottavia ovat muun muassa pankit, vakuutus- ja eläkeyhtiöt sekä muut vakuutusalalla toimivat, sijoituspalveluyritykset, rahastoyhtiöt ja pörssi. Edistämme finanssimarkkinoiden vakautta ja luottamusta sekä asiakkaiden, sijoittajien ja vakuutettujen suojaa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finanssivalvonta
Finansinspektionens tematiska bedömning: organisationer inom den finansiella sektorn använder artificiell intelligens i sina interna processer, användningen i kundgränssnittet ökar27.6.2025 11:00:00 EEST | Pressmeddelande
Största delen av företagen i den finansiella sektorn uppger att de antingen redan använder AI-lösningar eller att de planerar att införa dem. Största delen av AI-lösningarna används för närvarande i aktörernas interna processer, men tillämpningen i kundgränssnittet kommer att öka under de närmaste åren.
Finanssivalvonnan teema-arvio: finanssisektorin organisaatiot käyttävät tekoälyä sisäisissä prosesseissaan, hyödyntäminen asiakasrajapinnassa lisääntyy27.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa finanssisektorin yrityksistä kertoo joko jo käyttävänsä tekoälyratkaisuja tai suunnittelevansa sen aloittamista. Valtaosa tekoälyratkaisuista on tällä hetkellä käytössä toimijoiden sisäisissä prosesseissa, mutta soveltaminen asiakasrajapinnassa kasvaa lähivuosina.
FIN-FSA thematic review: financial sector organisations use AI in internal processes, utilisation in the customer interface increases27.6.2025 11:00:00 EEST | Press release
The majority of financial sector companies reported either already using or planning to start using artificial intelligence (AI) solutions. Most of the AI solutions are currently used in the entities’ internal processes, but application in the customer interface is going to increase over the following years.
Den finansiella sektorn i Finland är fortsatt kapitalstark - osäkerheten kastar en skugga över de ekonomiska utsikterna11.6.2025 09:10:00 EEST | Pressmeddelande
Läget i den finansiella sektorn i Finland har varit fortsatt stabilt under början av året, fastän USA:s tullar, hotet om en avmattning i den ekonomiska tillväxten och andra geopolitiska spänningar har gått hårt åt finansmarknaden och det allmänna förtroendet. I fråga om cyberhoten har läget i Finland varit huvudsakligen lugnt, men bedrägerier och nätfiske av bankkoder har ökat, vilket framhäver behovet av vaksamhet hos både de finansiella aktörerna och kunderna. Det osäkra ekonomiska och geopolitiska läget påverkar omvärlden också framöver.
Suomen finanssisektorin vakavaraisuus säilynyt vahvana – epävarmuus varjostaa talousnäkymiä11.6.2025 09:10:00 EEST | Tiedote
Suomen finanssisektorin tilanne on pysynyt alkuvuonna vakaana, vaikka Yhdysvaltain asettamat tullit, talouskasvun hidastumisen uhka ja muut geopoliittiset jännitteet ovat riepotelleet rahoitusmarkkinoita ja yleistä luottamusta. Kyberuhkien osalta tilanne on säilynyt pääosin Suomessa rauhallisena, mutta huijaukset ja pankkitunnusten kalastelu ovat lisääntyneet, mikä korostaa tarvetta sekä finanssisektorin toimijoiden että asiakkaiden valppaudelle. Epävarma taloudellinen ja geopoliittinen tilanne vaikuttaa toimintaympäristöön myös jatkossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme