Helsingissä Vuosaaren tietunneli suljetaan liikenteeltä 16.–18.6.
Vuosaaren tietunnelin varareitin parannustyöt on saatu pääosin valmiiksi, ja seuraavaksi reitin toimivuus testataan liikenteellä 16.–18.6. Testauksen aikana tunneli on kokonaan suljettu, ja liikenne ohjataan parannetulle varareitille. Myös Vuosaaren tietunnelin teknisten järjestelmien uusimisen suunnittelu etenee: käynnissä on suunnittelu saneeraustöiden vaiheista, ja työn edetessä varmistuu myöhemmin tänä vuonna alkavan tunnelin sulkujakson ajankohta.

Vuosaaren tietunnelin varareitin parannukset on saatu valmiiksi, ja reitin toimivuutta testataan 16.6. klo 22–18.6. klo 22. Reitti kulkee Itäväylältä Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Testauksen tarkoituksena on varmistaa, että myös rekat voivat käyttää reittiä ongelmitta tunnelissa myöhemmin tänä vuonna alkavan saneerauksen aikana. Vuosaaren tunneli suljetaan liikenteeltä testauksen ajaksi, ja kaikki liikenne ohjataan varareitille. Itse testauksesta ei aiheudu liikenteelle haittaa varareitillä.
Testauksella varmistetaan reitin toimivuus
“Varareitin testauksella varmistamme, että myös isompi kalusto mahtuu sujuvasti kääntymään liittymissä ja ajamaan kiertoliittymien läpi. Lisäksi tarkastelemme liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta yleisesti koko reitillä kiinnittäen erityistä huomiota parannettuihin kohtiin. Reittiä testataan useilla tavoilla, esimerkiksi mittaamalla matka-aikoja, kuvaamalla liikenteen sujuvuutta sekä ajamalla reittiä useita kertoja eri vuorokaudenaikoina”, kertoo hankepäällikkö Jukka Värri Fintrafficista.
Varareitillä on toteutettu viime kuukausina useita parannuksia, joista merkittävimmät olivat lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää on parannettu vastaamaan erikoiskuljetusten vaatimuksia.
Testauksen aikana selvitetään muun muassa, kuinka sujuvaa liittyminen on Kehä III:lta Itäväylälle ja miten Itäväylän ja Kallvikintien liittymän uudet kaistat toimivat. Lisäksi seurataan liikenteen sujuvuutta Niinisaarentien kiertoliittymässä, Satamakaaren liittymässä, Rahtarinkadulla sekä Kallvikintiellä.
Vuosaaren tietunnelin sulun ajankohta tarkentuu heinäkuun alussa
Vuosaaren tietunnelin teknisten järjestelmien uusinta on siirtynyt urakan aloitusta edeltävään kehitysvaiheeseen, jolloin tarkentuvat työn vaiheistus, toteutustapa ja aikataulu. Vaihe päättyy heinäkuun alussa, jolloin tiedetään myös tunnelin sulkemisen tarkempi ajankohta. Tavoitteena on pitää sulkujakso mahdollisimman lyhyenä ja minimoida töiden vaikutukset satamaliikenteeseen ja alueen asukkaille. Nykyarvion mukaan tunneli suljetaan liikenteeltä loppuvuodesta noin vuodeksi. Tänä aikana liikenne kulkee parannetun varareitin kautta.
“Valmistelevat työt tunnelin ulkopuolella alkavat loppukesästä, ja ne on suunniteltu nyt toteutettavaksi siten, että haitat liikenteelle olisivat mahdollisimman pienet. Näin voimme lykätä tunnelin sulkemista vuoden loppupuolelle, jolloin päällekkäisyyttä Vuosaaren metrosillan käynnissä olevan korjauksen ja siitä johtuvan metroliikennekatkoksen kanssa ei tule”, jatkaa Jukka Värri.
Tunnelin saneerauksen toteuttaa Destian ja Normivalaistuksen muodostama työyhteenliittymä. Urakkaan sisältyy tunnelitekniikan elinkaarensa lopussa olevien järjestelmien, kuten paloilmoittimien, savunpoiston, ilmanvaihdon, valaistuksen sekä kamera- ja liikenteenhallintajärjestelmien uudistaminen. Lisäksi korjataan tunnelin rakenteita ja saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät. Laajat purku- ja rakennustyöt edellyttävät tunnelin sulkemista, sillä tiukat turvallisuusmääräykset eivät salli liikennettä tunnelissa turvallisuusjärjestelmien ollessa pois käytöstä.
Taustatietoa hankkeesta
Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.
Vuosaaren tietunnelin korjaushankkeesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus.
Lisätietoja hankkeesta löydät hankesivuilta osoitteesta fintraffic.fi/vuosaarentunneli.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikenteen asiakaspalvelu, puh 0295 020 600 (klo 9–15)
Kuvat

Linkit
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Sysselsättningsöversikt för Nyland: Antalet lediga jobb ökade i yrkesgruppen specialister23.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Nylands sysselsättningsöversikt för november har publicerats. Enligt den fanns det 11,2 % mer arbetslösa arbetssökande i Nyland än året innan. Årsförändringen för hela landet var 9 %. Antalet permitterade fortsatte att minska i både Nyland och hela landet.
Uudenmaan työllisyyskatsaus: Erityisasiantuntijoiden avoimet työpaikat nousussa23.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Uudenmaan marraskuuta koskeva työllisyyskatsaus on julkaistu. Sen mukaan Uudellamaalla oli työttömiä työnhakijoita 11,2 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko maan vuosimuutos oli 9 %. Lomautettujen määrä jatkoi laskua niin Uudellamaalla kuin koko maassakin.
Kaloisten silta i Tavastehus öppnas för trafik 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Pressmeddelande
Arbetet färdigställs våren 2026.
Hämeenlinnassa Kaloisten silta avataan liikenteelle 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Tiedote
Sillan viimeistelytyöt jatkuvat keväällä 2026.
Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme