Från ord till handling i vården: Ny forskning uppmanar till att involvera vårdpersonalen i samskapande av löften om social hållbarhet
Då hälsovårdsorganisationer står inför stramare budgetar och ökad ekonomisk osäkerhet, understryker en ny studie från Svenska handelshögskolan (Hanken) vikten av att involvera vårdpersonal i utformningen av praktiska lösningar - särskilt när det gäller resursfördelning och att hålla löften gentemot klienter och deras familjer. Studien lyfter fram den växande spänningen mellan ekonomisk effektivitet och etiska frågor om mänsklig omsorg.
En ny studie från forskningscentret CERS - Centre for Relationship Marketing and Service Management på Hanken bidrar till pågående diskussioner om resursfördelning och hållbarhet inom hälsovården. Den vetenskapliga artikeln Employee alignment with conscientious brand promises: exploring participatory mechanisms of brand promise co-creation, skriven av Helena Liewendahl, Sonja Sarasvuo, Kristina Heinonen, Christian Grönroos och Teresia Stigzelius, har nyligen publicerats i Journal of Brand Management. Studien lyfter fram hur viktigt det är att hälsovårdorganisationer allokerar sina resurser, särskilt personalens tid, på ett ändamålsenligt sätt för att säkerställa goda vårdstandarder och för att hålla löften gentemot klienter och deras familjer
Studien engagerar sig med den bredare diskursen om hållbarhet och organisationsansvar, med särskilt fokus på de sociala och mänskliga aspekterna som är centrala inom vårdsektorn. Forskarna betonar att ouppfyllda löften kan leda till anklagelser om ”socialtvätt” (jf. gröntvätt). För att undvika detta uppmanar studien hälsovårdorganisationer att undvika orealistiska löften, och istället säkerställa att personalen får tillräckligt med tid och resurser för att kunna möjliggöra, ge och hålla löften kring omsorg.
Genom att samarbeta med medarbetare och ledare i en äldreomsorgsorganisation identifierade forskarna centrala strategier för att förverkliga löften kring hållbarhet och ansvar:
- Medarbetarna behöver förstå de löften som organisationen ger. Detta kräver tydlighet kring vad löftena innebär, tid och resurser för att kunna uppfylla dem, samt en möjlighet för medarbetarna att på ett meningsfullt sätt vara delaktiga i löftesformuleringen, berättar forskaren Sonja Sarasvuo, vars arbete fokuserar på hur intressenter uppfattar organisationers märken och löften.
Studien hör till de få som lyfter fram medarbetarnas perspektiv i samband med vårdvarumärken, istället för att enbart fokusera på patienters eller klienters synpunkter. Studien lyfter fram vikten av att involvera medarbetare i löfteshanteringen och fokuserar på hur medarbetare och ledare tillsammans kan skapa ansvarsfulla löften som sedan kan förverkligas:
- Det behövs utrymme för att tillsammans reflektera kring löften, till exempel de löften som finns i organisationens övergripande strategi och värdegrund, samt de implicita löften som framkommer i det dagliga vårdarbetet. I vår studie gjorde deltagarna en gemensam resursinventering för att få en tydligare bild av vilka resurser som fanns och vad som behövdes för att kunna hålla vårdlöftena i praktiken. Vårdpersonalen tyckte också att det var nyttigt att tillsammans skapa symboliska objekt, som underlättade att hålla löftena i det dagliga klientarbetet, säger forskaren Helena Liewendahl, som studerar medarbetares motivation att leva upp till löften, och som ledde organisationens gemensamma löftesarbete inom ramen för aktionsforskningen.
För mer information, vänligen kontakta:
Ekon. Dr. Helena Liewendahl, helena.liewendahl@hanken.fi, +358 40 5812 580
Ekon. Dr. Sonja Sarasvuo, sonja.sarasvuo@hanken.fi +358 50 63 900
Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 16 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Andra språk
- ENG: Walking the talk in healthcare: New research urges involvement of care workers in co-creating promises around social sustainability
- FIN: Sanoista tekoihin terveydenhuollossa: Uusi tutkimus korostaa hoiva-alan työntekijöiden osallistamista lupausten muotoiluun sosiaalisen kestävyyden edistämiseksi
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum